Åpner for bestilling av nye Golf 8

Volkswagen har nå sluppet prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge, og har med det åpnet for bestilling av tidenes mest innovative Golf. Golf er Norges mest solgte bilmodell totalt, og den ikoniske modellen har toppet salgsstatistikken 18 ganger.

I dag åpner Volkswagen for bestilling av den nye Volkswagen Golf. Først ut er lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG. De øvrige modellene lanseres til sommeren. Lanseringen av den nye Golf er planlagt i mars.

Verdenspremieren av den åttende generasjonen Golf foregikk i Wolfsburg 25. oktober 2019. Med over 35 millioner biler er Volkswagen Golf som kjent Volkswagens viktigste modell gjennom tidene, og vil forbli dette i internasjonal sammenheng i mange år fremover. I Norge har over 270.000 eksemplarer funnet sine nye eiere siden 1974. Dette gjør den til Norges mest solgte bilmodell totalt. Golf har toppet salgsstatistikken ikke mindre enn 18 ganger, godt hjulpet av e-Golf de siste årene.

Den åttende generasjonen Golf vil totalt tilbys i syv ulike markedsmodeller. Først ut er lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG. Fra sommeren kommer innstegsmodellen Golf Life 110 eTSI DSG, to ladbare hybrider inklusive Golf GTE og de sportslige Golf GTI og Golf R. Senere i høst kompletteres modellutvalget av en Golf Style 190 TSI 4MOTION DSG.

Modellprogrammet som vil tilbys i løpet av 2020 vil bestå av:

• Golf Life 110 eTSI DSG Mildhybrid
  • Golf Style 150 eTSI DSG Mildhybrid
  • Golf Style 190 TSI 4MOTION DSG
  • Golf Style 204 TSI DSG Ladbar Hybrid
  • Golf GTE 245 TSI DSG Ladbar Hybrid
  • Golf GTI 245 TSI DSG
  • Golf R 320 TSI 4MOTION DSG

Volkswagen Golf har helt siden 1974 ikke bare vært selve definisjonen på Golf-klassen, men også vært målestokken i klassen gjennom stadige forbedringer og høyt nivå på plass, komfort, kjøreegenskaper og sikkerhet. Den åttende generasjonen er således intet unntak og tilfører i tillegg en rekke nye innovasjoner: Digitalisert, alltid tilkoblet, intuitiv betjening og elektrifisert. Aldri før har Golf vært mer progressiv. Den nye Golf er helt ny fra innerst til ytterst. Selve størrelsen er allikevel ikke endret nevneverdig fra forgjengeren. Golf skal fremdeles være en sporty og kompakt bil og ikke vokse seg ut av segmentet. Den er fremdeles bygget på MQB-plattformen, men med nye motorer og et finslipt understell som har gitt bilen økt komfort og styrerespons. Designet er fortsatt umiskjennelig Golf med markant tornadolinje gjennom dørhåndtakene, den smale grillen mellom de nye LED-frontlyktene som gjør bilen lav og bred, samt den karakteristiske C-søylen som har kjennetegnet alle Golf-generasjonene. Luftmotstanden er redusert til 0,275 cw som er blant de aller beste i klassen.

Priser:

Prisen på lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG er kr 385.700,- (eks. frakt- og leveringsomkostninger) med en svært omfattende standardutstyrsliste inkludert de aller fleste av høydepunktene beskrevet under.

Høydepunkter:

-       IQ.Light LED Matrix hovedlys med 22 lysdioder i hver lyktemodul (ekstrautstyr)

-       Innovision Cockpit, 10,2 tommers heldigitalt instrumentpanel

-       Discover Pro navigasjon med 10’’ berøringsskjerm

-       We Connect Plus, kontinuerlig oppkoblet

-       Trådløs AppConnect med støtte for Android Auto og Apple CarPlay

-       Predektiv Adaptiv cruise control, Lane Assist og Side Assist

-       Car 2X trafikksikkerhetskommunikasjon gjennom WLAN (ikke tilgjengelig for Norge foreløpig)

-       Oppvarmet multifunksjonsratt med touch-taster

-       3-soners Climatronic med intelligent klimakontroll

-       Mildhybridteknologi eTSI med 48 Volt batteri og hjelpemotor for 10% lavere forbruk

-       Ladbare Hybrider med nytt Litium-Ion batteri på 13kWt med økt elektrisk rekkevidde

-       Multicolor ambientebelysning med 30 ulike fargenyanser

-       14-veis elektriske ErgoActive Sport-Komfortseter med memory på føresiden.

-       Harman Kardon Soundsystem med 12-kanals forsterker på 480 Watt og Subwoofer

-       Head up display med projisering I frontrute

med mer.

WeConnect

I likhet med Passat, er nye Golf også utstyrt med WeConnect. Det betyr at bilen er kontinuerlig koblet til internett gjennom en kommunikasjonsmodul som sitter i bilen fra fabrikk. Appstyring av bilen samt Guide&Inform-tjenestene gjøres dermed uten å måtte "vekke" bilen eller koble til via delt internett på telefonen.

Datatrafikken bekostes av Volkswagen AG.

Utstyrspakker

Allerede fra lansering blir prisgunstige pakker tilgjengelig. Til Golf Life og Golf Style tilbys en Transportpakke med tilhengerfeste, fjernbetjent parkeringsvarmer og ryggekamera til kr 19.900,-. Denne pakken har en kundebesparelse på kr 8.000,-.

Til alle versjoner av nye Golf med unntak av Golf Life tilbys fra modellår 2021 en IQ.Drive Sikkerhetspakke med Travel Assist inkludert Traffic Assist køkjøringsassistent, Emergency Assist og parkeringsassistent til kr 6.500,-. Lane Assist og Side Assist er standardutstyr.

Prisliste og tekniske data

Golf showroom

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.