Antall viltpåkjørsler øker, NAF advarer bilistene

Nesten 9000 hjortevilt har blitt påkjørt i perioden 2021 til 2022. - Bekymringen for å møte vilt på veien er stor ute i distriktene, sier rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen. Nå advarer NAF bilistene mot en økende viltfare.
Elgpåkjørsler får ofte store konsekvenser og kan gjøre stor skade på både bil, sjåfør og passasjer. Ta fareskiltene på alvor, oppfordrer NAF.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at antall viltpåkjørsler har økt med rett i underkant av 10 prosent på ett år. Flest viltpåkjørsler er det i Viken, Innlandet og i Trøndelag.

- Det er på høsten det skjer flest viltpåkjørsler. Mørke, tåke og nedbør kan ofte gjøre det ekstra vanskelig å få øye på viltet. Derfor bør du redusere farten når du passerer skilt som advarer mot viltfare, sier Svendsen.

Demp lyset på skjermene i bilen

NAF anbefaler også at du skrur ned intensiteten på skjermene inne i bilen slik at du i størst mulig grad bevarer nattsynet. Mange moderne biler har store touch-skjermer som kan gi fra seg mye lys.

- Bruk blikket aktivt når du kjører på strekninger med stor viltfare. Følg godt med langs veikantene og se etter vilt når du er ute og kjører. Møter du en annen bil bør du heller ikke se inn i lysene, men la blikket følge veien, sier Svendsen.

Kommer i flokk

Skiltene om viltfare er satt opp der det er dyretråkk og der det er økt fare for å treffe vilt, men du kan også treffe vilt andre steder langs veien.

- Dyr kommer fort og i mange tilfeller så kommer de i samlet flokk. Spesielt gjelder det hjortevilt, men også elg kan komme i flokk over veien, spesielt på høsten. Ser du ett dyr er det lurt å tenke at det kan komme flere, sier Svendsen.

Ved å redusere farten skaffer du deg handlingsrom på steder det er stor viltfare.

- Ved å senke hastigheten litt kan du skaffe deg den sikkerhetsmarginen du trenger for å unngå en påkjørsel. I tillegg vil lavere fart redusere faren for følgeulykker som kan oppstå om du må foreta en unnamanøver eller om du kjører på viltet, sier Svendsen.

Ikke følg etter påkjørt vilt
Om du skulle være så uheldig å kjøre på et dyr er det viktig å markere stedet og varsle politiet på 02800.

- Har du kjørt på et dyr som så går inn i skogen skal du ikke følger etter. Dyret er med stor sannsynlighet skadet og kan gå til angrep. Det beste du kan gjøre er å merke stedet der dyret gikk inn i skogen og ringe etter hjelp, sier Svendsen.

Tenk på egen sikkerhet
NAF ber også bilistene om å være varsomme med hvor de stopper etter en påkjørsel.

- Pass på din egen sikkerhet. Stopp slik at du ikke er til hinder for annen trafikk og bruk refleksvest. Om bilen ikke er kjørbar er det viktig at du markerer ulykkesstedet ved å sette ut en varseltrekant og at du kommer deg bort fra bilen, avslutter NAF-rådgiveren.