Bane NOR Eiendom

Anleggsstart for Gryta P-kjeller – nytt kjøremønster i Midtbyen

Del
Fra onsdag 17. februar blir det nytt kjøremønster i Midtbyen. Anleggsstarten for Gryta P-kjeller gjør at Gryta blir stengt for biltrafikk, med unntak for utrykningskjøretøy og kollektivtrafikk. Omkjøring blir skiltet via Fjordgata.
Gryta P-kjeller vil gi mer plass til sykkelvei og kollektivtrafikk. Illustrasjon: Asplan Viak.
Gryta P-kjeller vil gi mer plass til sykkelvei og kollektivtrafikk. Illustrasjon: Asplan Viak.

– Nå starter vi byggingen av Gryta P-kjeller. Parkeringsanlegget skal ligge under bakken langs kanalen fra krysset ved Politihuset og Scandic Nidelven til Jernbanebruaved Trondheim S. Byggearbeidet gjør at vi må dessverre stenge Gryta for vanlig biltrafikk, med omkjøring via Fjordgata, sier prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom.

Gryta vil fortsatt være åpen for gående, syklister, kollektivtrafikk og utrykningskjøretøy. Flytting av holdeplasser for bussene og endrede ruter for gående og syklende vil forekomme. Endringene blir godt merket, forteller prosjektsjefen.

– Vi vil oppdatere folk på hva som skjer, slik at de får en trygg og forutsigbar hverdag. Allerede om et par uker blir det etablert nye, midlertidige holdeplasser for bussene. Vi oppfordrer derfor alle berørte og interesserte om følge prosjektet via vår nettside, trondheimstasjonssenter.no. Der kan man også melde seg på vår SMS-varslingstjeneste, sier Hognestad.

Gryta P-kjeller blir et moderne parkeringsanlegg, som sammen med den nye kollektivterminalen på Trondheim S skal imøtekomme fremtidens transportbehov og styrke tilgjengeligheten for gående og syklende.

Det er Bane NOR Eiendom AS som gjennom sitt eiendomsutviklingsselskap Trondheim Stasjonssenter Gryta AS er byggherre for den nye parkeringskjelleren. Trym Anlegg AS er entreprenør.

Når det nye parkeringsanlegget står ferdig høsten 2022, vil 200 parkeringsplasser bli flyttet fra gateplan ned under bakken. Sentrumsnær parkering under bakken gir folk enkel tilgang til Midtbyen, samtidig som det blir mindre trafikk i sentrum og mer plass til gang- og sykkelvei og kollektivtrafikk.

Nøkkelord

Kontakter

Prosjektsjef Arne Hognestad, Bane NOR Eiendom
Mobil: +47 481 11 356, e-post: arne.hognestad@banenor.no

Bilder

Gryta P-kjeller vil gi mer plass til sykkelvei og kollektivtrafikk. Illustrasjon: Asplan Viak.
Gryta P-kjeller vil gi mer plass til sykkelvei og kollektivtrafikk. Illustrasjon: Asplan Viak.
Last ned bilde
Gryta stenges for biltrafikk. Omkjøring via Fjordgata. Illustrasjon: Tibe-T.
Gryta stenges for biltrafikk. Omkjøring via Fjordgata. Illustrasjon: Tibe-T.
Last ned bilde

Lenker

Om Bane NOR Eiendom

Bane NOR Eiendom
Bane NOR Eiendom
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://banenoreiendom.no

Norges ledende knutepunktutvikler

Bane NOR Eiendom AS eier, forvalter og utvikler all jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen har en anslått brutto verdi på 23,6 milliarder kroner og omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Vi utvikler moderne og miljøvennlige boliger og næringsbygg og bidrar aktivt til by- og stedsutviklingen i Norge. På stasjonene tilbyr vi gode fasiliteter til de reisende, legger til rette for hyggelige serveringssteder og fine butikker og tilbyr bil- og sykkelparkering. Til togoperatørene tilbyr selskapet funksjonelle og moderne verksteder, terminaler og driftsbygg.

Våre 150 ansatte håndterer en portefølje på 926 bygg og ca. 3.000 leiekontrakter, og over 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter. De årlige investeringene utgjør ca. 1,3 milliarder kroner.

Bane NOR Eiendom AS er en del av Bane NOR-konsernet og har som samfunnsoppdrag å utvikle attraktive knutepunkt som får flere til å velge toget..

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye