Anleggsstart for Gryta P-kjeller – nytt kjøremønster i Midtbyen

Fra onsdag 17. februar blir det nytt kjøremønster i Midtbyen. Anleggsstarten for Gryta P-kjeller gjør at Gryta blir stengt for biltrafikk, med unntak for utrykningskjøretøy og kollektivtrafikk. Omkjøring blir skiltet via Fjordgata.

Gryta P-kjeller vil gi mer plass til sykkelvei og kollektivtrafikk. Illustrasjon: Asplan Viak.

– Nå starter vi byggingen av Gryta P-kjeller. Parkeringsanlegget skal ligge under bakken langs kanalen fra krysset ved Politihuset og Scandic Nidelven til Jernbanebruaved Trondheim S. Byggearbeidet gjør at vi må dessverre stenge Gryta for vanlig biltrafikk, med omkjøring via Fjordgata, sier prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom.

Gryta vil fortsatt være åpen for gående, syklister, kollektivtrafikk og utrykningskjøretøy. Flytting av holdeplasser for bussene og endrede ruter for gående og syklende vil forekomme. Endringene blir godt merket, forteller prosjektsjefen.

– Vi vil oppdatere folk på hva som skjer, slik at de får en trygg og forutsigbar hverdag. Allerede om et par uker blir det etablert nye, midlertidige holdeplasser for bussene. Vi oppfordrer derfor alle berørte og interesserte om følge prosjektet via vår nettside, trondheimstasjonssenter.no. Der kan man også melde seg på vår SMS-varslingstjeneste, sier Hognestad.

Gryta P-kjeller blir et moderne parkeringsanlegg, som sammen med den nye kollektivterminalen på Trondheim S skal imøtekomme fremtidens transportbehov og styrke tilgjengeligheten for gående og syklende.

Det er Bane NOR Eiendom AS som gjennom sitt eiendomsutviklingsselskap Trondheim Stasjonssenter Gryta AS er byggherre for den nye parkeringskjelleren. Trym Anlegg AS er entreprenør.

Når det nye parkeringsanlegget står ferdig høsten 2022, vil 200 parkeringsplasser bli flyttet fra gateplan ned under bakken. Sentrumsnær parkering under bakken gir folk enkel tilgang til Midtbyen, samtidig som det blir mindre trafikk i sentrum og mer plass til gang- og sykkelvei og kollektivtrafikk.

Prosjektsjef Arne Hognestad, Bane NOR Eiendom
Mobil: +47 481 11 356, e-post: arne.hognestad@banenor.no

Gryta stenges for biltrafikk. Omkjøring via Fjordgata. Illustrasjon: Tibe-T.

Entra og Linstow kjøper ut Bane NOR Eiendom fra OSU30.6.2021 20:37:14 CEST | Pressemelding

Bjørvika er det største byutviklingsprosjektet i Norge i nyere tid og er allerede et av Norges mest attraktive bolig- og næringsområder. Bak satsingen står Oslo S Utvikling (OSU), hvor Entra og Linstow nå kjøper ut Bane NOR Eiendom sin eierandel for 950 millioner. Samtidig gjøres det klart for 800 nye boliger, handel, serveringssteder og kulturattraksjoner ved fjorden i Bjørvika, til glede for beboere og besøkende.