Anleggsarbeid på E10 Tjeldsundbrua og Gimsøystraumbrua i sommer

Denne uka startet vedlikeholdsarbeidet på Gimsøystraumbrua i Lofoten. I løpet av de neste ukene starter også anleggsarbeidet på Tjeldsundbrua som knytter Hinnøya til fastlandet.
Arbeidet som utføres er av en sånn karakter at det må gjøres i sommerhalvåret. Det vil pågå hele døgnet fram til i oktober.
Det blir nedsatt fart, innsnevring av veibanen og lysregulering mens arbeidet pågår. Det kan bli kortvarig stenging av trafikken. Dette vil så langt som mulig bli lagt til tidspunkt på døgnet med lav trafikk.
Begge bruene er svært vindutsatt. Entreprenøren vil derfor ta hensyn til værforholdene, og unngå trafikkregulering som kan gi kødannelser på bruene ved sterk sidevind.
Det blir montert stillas under begge bruene. Stillaset vil redusere seilingshøyden med 3 meter.
Statens vegvesen ber trafikantene om å ta hensyn til arbeidet på bruene.
- Ved å gjøre rett vedlikehold til rett tid forlenger vi bruenes levetid med rundt 30 år. Lar vi bruene forfalle, må vi bygge nytt. Det er naturligvis mye dyrere, og dårlig samfunnsøkonomi. Nå tar vi vare på samfunnsverdiene, og håper sjåførene tar det med ro, sier prosjektleder for begge brurehabiliteringene, Roy Antonsen i Statens vegvesen.
Det er satt av til sammen 56 millioner kroner eks mva til vedlikeholdet av Gimsøystraumbrua og Tjeldsundbrua.
Arbeidet på Gimsøystraumbrua
Brua over Gimsøystraumen i Vågan i Lofoten er bygd i særlig værutsatte omgivelser. Den er svært eksponert for blant annet sjøvann, salt-tåke, vind og nedbør. Siden brua ble oppført tidlig på 80-tallet har salter fra sjøvannet trengt inn i betongen og forårsaket armeringskorrosjon med påfølgende betongskader.
- Skadene på Gimsøystraumen bru skal utbedres ved at det installeres et anlegg for katodisk beskyttelse på brua. I korte trekk vil dette anlegget stoppe pågående korrosjon og hindre videre skadeutvikling. Ca. 11 000 kvadratmeter med betongoverflate skal rehabiliteres. Deler av brua ble rehabilitert for 10 år siden, og nå skal resten av arbeidet gjøres, sier sjefsingeniør Roy Antonsen.
Arbeidet som må gjøres er avhengig av værforholdene. Det skal pågå over tre sommersesonger og forventes ferdigstilt høsten 2023.
I store deler av anleggstiden vil kjørebanen være innsnevret til ett kjørefelt med lysregulert kjøreretning. Det kan bli nødvendig med kortvarig stenging av trafikken. Dette vil så langt som mulig bli lagt til gunstige tidspunkt på døgnet med hensyn til trafikkavvikling.
Arbeidene skal utføres av Consolvo AS på oppdrag for Statens vegvesen. Kontakten for rehabiliteringsarbeidene er på 41 millioner kroner eks. mva.
Arbeidet på Tjeldsundbrua
Vegnettet i nord er i ferd med å oppskrives med tanke på bæreevne, fra 50- til 60-tonns vogntog. I denne forbindelse skal Tjeldsundbrua forsterkes i hele hovedspennet.
- Arbeidene skal utføres i stål-fagverket under kjørebanen ved å etablere forsterkningsstål og skjøtelasker. I tillegg skal nagleforbindelser og skrudde forbindelser skiftes ut. Samtidig skal fagverket i både hoved- og sidespenn på brua få nytt overflate- og malingsbelegg, sier Roy Antonsen i Statens vegvesen.
Det skal leveres og monteres ca. 19 tonn forsterkningsstål til Tjeldsundsbrua. I tillegg kommer 6066 nye skruer i fagverket. Totalt skal 9100 kvadratmeter ståloverflate overflatebehandles.
For å gjennomføre disse tiltakene er det nødvendig å montere stillas under brua. Stillaset vil bli fullstendig innkledd av hensyn til sikkerhet og miljø for anleggsarbeiderne, og for å samle opp rester av gammelt malingsbelegg slik at dette ikke spres i naturen.
Arbeidet planlegges fordelt på to sommersesonger, med avslutning høsten 2022.
I deler av byggetiden vil kjørebanen være innsnevret til ett kjørefelt med lysregulert kjøreretning. På Tjeldsundbrua vil man forsøke å unngå arbeid som krever trafikkregulering i rushtrafikken om morgenen og ettermiddagen.
Det kan bli nødvendig med kortvarig stenging av trafikken. Dette vil så langt som mulig bli lagt til gunstige tidspunkt på døgnet med hensyn til trafikkavvikling. Ellers skal trafikken gå som normalt.
Arbeidene skal utføres av Consolvo AS på oppdrag for Statens vegvesen. Kontakten for rehabiliteringsarbeidene er på 15 millioner kroner eks mva.
FAKTA
Gimsøystraumbrua
Ferdigstilt i 1981. Brua er utført som fritt frembygg i spennarmert betong. Total lengde er 839,5 meter, fordelt på 9 spenn.
Tjeldsundbrua
Ferdigstilt i 1967. Brua er utført som tradisjonell hengebru med fagverk av stål og to sidespenn av betong. Total lengde er 1001 meter, med hovedspenn på 290 meter. Brua har i alt 33 spenn.
Nøkkelord
Kontakter
Roy AntonsenSjefsingeniørStatens vegvesen
Tel:994 22 077roy.antonsen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
Her skal Vegvesenet hindra flaum i framtida9.5.2025 14:26:43 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal byta ei stikkrenne på rv. 13 Verken for å unngå framtidige flaumar.
Stenger E10 ved Sæter i Hårvika to netter i mai9.5.2025 12:09:59 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 14. og natt til 15. mai grunnet vegarbeid. Det er ingen omkjøringsmulighet ved arbeidsstedet.
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom