Anima - Stopp dyremishandling

Anima utfordrer COOP: Vis oss turbokyllingene deres!

Del
Tre av fire nordmenn vil at dagligvarekjeder som Coop viser frem forholdene slaktekyllingene deres lever under, ifølge en ny undersøkelse. I en hardtslående kampanje gir dyrevernorganisasjonen Anima forbrukere en stemme og budskapet er klart: Vis oss turbokyllingene deres - vis oss virkeligheten.

“Kjære Coop. Tør dere å vise oss turbokyllingene deres?” slik innleder Anima sin nyeste kampanje, som blant annet omfatter helsides annonser i omtrent 20 av landets største aviser. I kampanjen ber Anima dagligvareaktøren om lov til å dokumentere forholdene i en konvensjonell hall for hurtigvoksende kyllinger.

– Mange bedrifter er allerede i gang med å utfase turbokyllinger, og noen er allerede i mål. Coop står alene i dagligvarehandelen om å hittil ikke ha tatt noen betydningsfulle skritt, og det er ganske enkelt alt for svakt, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Og fortsetter – Forbrukere er dødslei falsk markedsføring, og nå vil de gjerne selv se hvordan turbokyllinger lever. Spørsmålet er om dagligvarekjedene tør å vise det hele frem?

Turbokyllinger av rasen Ross 308 er fremavlet til å vokse fra 50 gram til over to kg på knappe fem uker. Den raske veksten medfører bl.a. nedsatt immunforsvar, organsvikt, gangvansker og pusteproblemer. Disse forholdene ønsker Anima i samarbeid med dagligvarekjedene å dokumentere ved å følge et innsats slaktekyllinger fra de innsettes i hallen til de kjøres til slakt.

Flertallet av forbrukere klare til å boikotte

Som en del av kampanjen har YouGov i oppdrag fra Anima gjennomført en forbrukerundersøkelse om nordmenns sterke holdninger til dyrevelferd. Her er de fem mest fremtredende*:

  • Omtrent ni av ti nordmenn synes dyrevelferd er viktig
  • 65 prosent mener at dagligvarekjedenes markedsføring av turbokylling ikke viser virkeligheten
  • Tre av fire nordmenn vil gjerne at dagligvarekjedene viser frem kyllingenes leveforhold
  • 64 prosent av nordmenn er klare til å droppe en dagligvarekjede som ikke gjør nok for dyrevelferd
  • Nesten to av tre mener dagligvarekjedene bør droppe turbokylling

– I mine øyne er tendensen klar: Turbokyllinger har ingen fremtid i dagligvarehandelen. Hvis dagligvarekjedene vil kunne de alle bestemt en tidsfrist for utfasing i dag. Og om Coop mener produksjonen er god nok så må det minste vi kan forvente være at de er åpner opp dørene og viser hele sannheten om kyllingenes forhold, forteller kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Mange er allerede med

I dagligvarehandelen utfaset Rema 1000 allerede i 2018 hurtigvoksende kyllinger fra alle sine butikker, og 2020 forpliktet de seg til ECC-standarden som bl.a. gir kyllingene mer plass.

Fire år senere har litt skjedd hos de andre kjedene. Først i år meldte NorgesGruppen ut om investeringer i saktere voksende kyllinger, men dagligvareaktøren har verken satt en dato for utfasing av turbokylling eller vært åpne om omfanget.

I resten av matbransjen finner vi mange store og globale bedrifter som har satt en slutt dato for hurtigvoksende kyllinger og forpliktet seg til ECC-standarden i Norge. Blant dem finner du Circle K, Narvesen, 7-Eleven, og Joe & The Juice.

*Tallene stammer fra en forbrukerundersøkelse utført for Anima. Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 19. - 24. januar gjennomført til sammen 1010 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Animas annonse - til fri bruk.
Animas annonse - til fri bruk.
Last ned bilde

Om Anima - Stopp dyremishandling

Anima - Stopp dyremishandling
Anima - Stopp dyremishandling
Postboks 1073 Sentrum
0104 Oslo

92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no

Anima er en dyrevernforening som i 2000 ble grunnlagt i Danmark, og som kom til Norge i 2017. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i 10 land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.

Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.

Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye