Andreplass til Kristian Blummenfelt i triatlon worldcup i Arzachena, Italia

Kristian Blummenfelt og franske Vincent Luis lå side om side med 300 meter igjen. Luis viste seg nok en gang litt for tøff på oppløpet, slo «Blu» med fire sekunder og kom i mål på 54 minutter og 24 sekunder. Gustav Iden ble nummer fem med tiden 55:02, 37 sekunder bak vinneren. Norsk-svenske Gabriel Sandör, som konkurrerer for Sverige, men bor i Bergen og trener med Blummenfelt og Iden, kom også inn blant de 10 beste.

Etter litt uheldig oppladning foran VM i Hamburg og World Cup i Karlovy Vary forrige måned, gledet Kristian Blummenfelt seg stort foran dagens konkurranse. «Jeg følte meg i god form og hadde et bra løp, men det skulle vært dobbelt så langt – da hadde det vært annerledes», fortalte han oss etter konkurransen. Dagens konkurranse var en "sprint", med 750 meter svøm, 20 km sykling og 5 km løp.

Blummenfelt og Luis har kjempet om seieren flere ganger før. Luis er kjent som en sterk spurter. Han er også årets, og fjorårets, verdensmester. Som mange ganger før de siste to årene, ledet franskmannen opp av vannet. Selv om Blummenfelt hadde en sterk svøm, lå han et stykke bak på starten av syklingen. Derfor måtte han jobbe seg opp til de aller fremste. Det gjorde han med en heroisk innsats helt alene på den første sykkelrunden. Sykkeltraseen besto av tre tøffe runder med en lang oppoverbakke og en nedoverbakke med krappe svinger.

Også Iden, fjorårets verdensmester på Ironman 70,3,  fortalte etter løpet at «sprint er for kort». Han kom seg opp i tetgruppen mot slutten av syklingen, og hadde dermed ikke nok tid til å hente seg inn igjen før løpingen. Han var likevel bare 17 sekunder bak dobbelt olympisk mester Alistair Brownlee som ble nummer tre, og 7 sekunder bak fjerdemann Antonio Serrat Seoane fra Spania i mål.

Det var flere nordmenn med og konkurrerte. Vetle Bergsvik Thorn, Bergen, kom inn på tiden 57:24 og ble nummer 31. Endre Espedal fra Haugesund kom inn like bak, på 35.-plass med tiden 57:41.

I triatlon har det vært et fåtall internasjonale løp denne sesongen. Derfor var det leit at oppladningen til VM i Hamburg ikke var optimal. I tillegg fikk Iden og Blummenfelt matforgiftning før worldcup-konkurransen i Karlovy Vary, Tsjekkia. Derfor var det spesielt herlig å se at bergenserne endelig fikk vist hva de er gode for i år.

Til arrangøren sa Blummenfelt etter løpet: "Jeg følte meg bedre enn jeg gjorde foran VM i Hamburg. Jeg har trent mange ganger opp bakken, så jeg kjente den veldig godt før vi begynte. Jeg visste hva den krevde og jeg visste at det ikke var noe sted å gjemme seg i denne traseen".

Casper Stornes, den siste bergenseren som ofte figurerer høyt på resultatlisten i internasjonal triatlon deltok ikke i denne konkurransen, men er hjemme og trener i Bergen.

Årets siste verdenscup står for tur6.11.2020 16:00:46 CETPressemelding

Kristian Blummenfelt og Gustav Iden er blant favorittene i herrenes løp. Igjen får de dobbelt verdensmester Vincent Luis å konkurrere mot, og dobbelt olympisk mester Alistair Brownlee. De raske løperne Henri Schoeman fra Sør-Afrika og Jelle Geens fra Belgia er også pallkandidater i dette sprintløpet i Valencia, Spania. Traseen begynner med 750 svøm i Middelhavet, før 20 km sykling og 5 km løping i en ganske flat løype nær Valencia havn.

Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon6.9.2020 15:57:20 CESTPressemelding

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming. Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået. Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blum