Amedia lanserer lokalavis i Trondheim

- Dette er vår nyttårsgave til befolkningen i Trondheim. Vi skal lage en avis for alle som bor og lever i Trondheim. Byen fortjener en dedikert og nyhetsdrevet lokalavis. Vi skal sette dagsorden og være tett på innbyggere og det som skjer, sier Arne Reginiussen, som blir ansvarlig redaktør for avisen.
I første omgang får Reginiussen en redaksjon på tolv medarbeidere. Redaktøren er spesielt fornøyd med at han har fått med seg mange dyktige journalister med sterk tilhørighet til Trondheim.
Den nye avisen har navnet Nidaros. Dette er et avisnavn med stolte historiske tradisjoner. Nidaros var i sin tid navnet på den største avisen i Trondheim, og kjent for å være byens avis. Nå vil en helt ny lokalavis bære samme navn. Nidaros har ambisjoner om å være dagsordensetter, ledende leverandør av bynyheter, sterkt tilstede i lokal sport og god på kultur- og underholdningsstoff. I det hele tatt være en sterk kraft for å betjene Trondheims offentlighet og interesser.
- Trondheim er en av byene i Norge som har vokst og vokser mest. Det er åpenbart at det er både et marked for og et behov for en dedikert byavis i Trondheim. Vi har stor tro på at vi skal lykkes med å skape noe nytt og spennende for alle dem som har tilhørighet til byen, enten de er innfødte eller nyinnflyttere knyttet til universitetet, næringslivet, kulturlivet eller andre store institusjoner og virksomheter med sete i byen, sier Reginiussen.
Nidaros blir en moderne, heldigital avis som vil satse sterkt på levende bilder, ikke minst direktesendinger av sport. Samtidig vil Reginiussen satse på journalistikk av høy kvalitet gjennom gravende journalistikk, debatt, forbrukersaker og være først med siste nytt fra tidlig morgen til sen kveld.
Konserndirektør i Amedia, Anders Opdahl, sier Nidaros vil skape avismangfold i Trondheim og dermed berike den lokale journalistikken og det samlede tilbudet til innbyggerne.
- Dette er først og fremst viktig for folk Trondheim, men det er også berikende for norsk journalistikk at landets tredje største by igjen får en dedikert lokalavis. Det er sunt at mange redaksjoner kjemper om leserne. Det bidrar til høyere aviskonsum og et rikere tilbud til leserne. Nidaros skal få en sterk posisjon i en by i rivende utvikling, sier Opdahl.
Opdahl er fornøyd med at han har fått en erfaren redaktør og nyhetsleder til å lede nysatsingen.
- Reginiussen kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør og daglig leder i Finnmark Dagblad og iFinnmark.no, som han har bygget opp til en dominerende posisjon som nyhetsformidler i vårt nordligste fylke. Nå står Trondheim for tur, sier han.
Kontakter
Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør Nidaros, telefon 952 45 385
Anders Opdahl, konserndirektør Amedia, telefon 992 14 628
Bilder
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom