
Altinn i rivende utvikling på 15-årsdagen

– Vi har knapt tid til å feire, for vi er så travelt opptatt med å bygge det nye tjenesteverkstedet «Altinn Studio» og å utvikle helhetlig tilgangsstyring for offentlig sektor. Dessuten jobber vi med å skape oversikt over alle dataene det offentlige har, og hvordan dataene kan tilgjengeliggjøres og deles på en sikker måte, sier avdelingsdirektør for avdeling Digitalisering ved Brønnøysundregistrene, Cat Holten.
Enorme besparelser
Det var daværende finansminister Per-Kristian Foss og næringsminister Ansgar Gabrielsen som sto for den offisielle åpningen av Altinn den 4. desember 2003. Siden den gang har over 415 millioner skjemaer og meldinger passert via Altinn. Næringslivet oppgir selv at Altinn sparer dem for arbeidstid til en verdi på mellom tre og fem milliarder kroner årlig.
Altinn og Brønnøysundregistrene vant Digitaliseringsprisen 2018 sammen med Skatteetaten og Finansnæringen for samtykkebasert lånesøknad. Løsningen gjør at lånesøkere nå kan få lånetilsagn eller avslag på lån helt maskinelt i løpet av minutter etter at lånesøknaden er sendt. Finansnæringen har beregnet at samtykkebasert lånesøknad vil spare samfunnet for 13 milliarder kroner i løpet av 10 år.
En plattform for plattformer
Konsulentselskapet Gartner ser det som sannsynlig at over 80 prosent av alle statlige digitaliseringsprosjekter vil feile innen 2023 hvis de ikke bygger på en plattformmodell. Gartner trekker fram nettopp Altinn som verdensledende plattform for offentlige digitale tjenester.
– Men hvis Altinn-plattformen skal fortsette å være relevant, må den fornyes og forbedres kontinuerlig. Utviklingen som pågår i disse dager vil gjøre Altinn bedre og viktigere enn noensinne. Målet er at Altinn i enda større grad skal bidra til å transformere offentlig sektor og gjøre tungvinte prosesser mye enklere både for innbyggere og næringsliv i årene framover, sier Holten. Hun ser Altinn som en plattform som kan knytte sammen sektorvise plattformer.
– Altinn-plattformen er i en unik posisjon til å lage helhetlige digitale prosesser for brukerne. Et godt eksempel på hva vi ser nærmere på nå, er byråkratiet folk møter når et familiemedlem dør. Midt sorgprosessen bør folk slippe å måtte forholde seg til tidkrevende bryderi med å få avsluttet bankkontoer, skaffe dødsattest og mye annet som kan automatiseres. Nok en gang krever dette tett samarbeid med finansnæringen og en rekke etater, som Skatteetaten, NAV og helse- og justissektoren, avslutter Altinn-direktøren.
Noen fakta om Altinn:
- Altinn ble startet som et samarbeid mellom Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene for å forenkle og effektivisere innrapportering og dialogen med det offentlige
- Samarbeidet består i dag av 51 offentlige etater, inkludert KS. Det betyr at også de aller fleste kommuner og fylkeskommuner benytter Altinn
- Det nærmer seg at en halv milliard skjemaer og meldinger har passert via Altinn siden starten. 181 mill. skjemaer er sendt inn og 234 mill. meldinger er sendt ut fra etatene til brukerne via Altinn siden starten i desember 2003.
- Se næringsminister Torbjørn Røe Isaksen gratulere Altinn med dagen: https://vimeo.com/304043060/60c45a5bc1
- Se Neville Cannon fra Gartner snakke om Altinn: https://vimeo.com/297162139
Nøkkelord
Kontakter
Pressehenvendelser kan rettes til media@brreg.no eller pressetelefon 400 200 75 (ikke sms)
Bilder

Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.