«Alt for Norge» i ny drakt

Alexandra Rotan står i front når mesterskapslåten «Alt for Norge» relanseres.

«Alt for Norge», kåret til tidenes mesterskapslåt, var i sin tid herrelandslagets offisielle sang til VM i 1994. Nå som de beste kvinnene våre skal til EM, lanseres en ny versjon av låta som opprinnelig ble skrevet av Ivar Dyrhaug og Torstein Flakne.

Sangen er laget i et samarbeid mellom NFF og allmennkringkasterne NRK og TV 2. Dyrhaug har skrevet om deler av teksten for at den skal passe bedre til årets begivenhet: Det vil ikke lenger være «våre beste menn», men nå «Norges beste lag» som skal ut i strid.

Kommersiell direktør i Norges Fotballforbund, Runar Pahr Andresen, både håper og tror at mange med han vil glede seg til å heie frem landslaget med den nye versjonen i allsang.

– «Alt for Norge» er tidenes norske mesterskapssang, som fremdeles blir sunget av publikum på Ullevaal. I forbindelse med at våre beste kvinner skal til EM, var det naturlig å lage en egen versjon i tillegg, som passer inn mot mesterskapet. Vi er veldig fornøyde med å få med oss Alexandra på laget og gleder oss til å heie frem landslaget i EM med «Alt for Norge» i en ny drakt som kanskje vil appellere ekstra til en ny generasjon med landslagssupportere, sier kommersiell direktør i NFF, Runar Pahr Andresen.

Sangen fremføres av Alexandra Rotan, kjent fra Stjernekamp og KEiiNO, og er produsert av produsentduoen TRüH, som består av Tom Hugo Hermansen og Rüdiger Schramm. 2022-versjonen av «Alt for Norge» vil brukes til å promotere sommerens EM, som sendes på NRK og TV 2.

Vokalist Alexandra Rotan er glad for å kunne bidra med stemmen sin på en så viktig sang for Norge.

– Da jeg ble spurt om å lage en ny versjon av «Alt for Norge» tenkte jeg med en gang at dette var en mulighet jeg ikke kunne takke nei til. Det er jo en låt vi alle har et forhold til, og jeg håper vi kan skape nye fotballminner med den nye versjonen. Jeg tror på gull for kvinnene i sommer, sier Rotan.

«Alt for Norge» er tilgjengelig for strømming fra og med i dag, 13. mai. I forbindelse med relanseringen slippes det en musikkvideo senere denne måneden.

Åpningskampen er onsdag 6. juli og Norge åpner mot Nord-Irland torsdag 7. juli. Selve finalen er søndag 31. juli.

Påminnelse om akkrediteringsfrister til landskamper12.5.2022 16:23:45 CEST | Pressemelding

På grunn av at det fortsatt kan være internasjonale restriksjoner i forbindelse med Covid-19-pandemien gjelder særskilte rutiner for akkreditering. Norsk media er selv ansvarlig for å gjøre seg kjent med og ivareta alle forhold knyttet til smittevernregler og inn-/utreise til de forskjellige landene. Akkrediteringsforespørselen vil derfor kun gjelde akkreditering for selve landskampen(e). Forespørsler skal sendes inn her A menn 2. juni, SERBIA - NORGE Spillested: Stadion Rajko Mitic, Beograd, Serbia Kampstart kl. 20.45 Akkrediteringsfrist: 19. mai 5. juni, SVERIGE - NORGE Spillested: Friends Arena, Solna, Sverige Kampstart kl. 20.45 Akkrediteringsfrist: 19. mai 9. juni, NORGE - SLOVENIA Spillested: Ullevaal Stadion, Oslo Kampstart kl. 20.45 Akkrediteringsfrist: 31. mai 12. juni, NORGE - SVERIGE Spillested: Ullevaal Stadion, Oslo Kampstart kl. 18.00 Akkrediteringsfrist: 31. mai A kvinner 25. juni, NORGE – NEW ZEALAND Spillested: Ullevaal Stadion, Oslo Kampstart kl. 17.00 Akkrediteringsf

Storavtale om norsk fotball: Skal vise 50.000 breddekamper28.4.2022 13:30:00 CEST | Pressemelding

Med TV 2 og Amedia på eiersiden, blir MyGame plattformen for strømming av all breddefotball i Norge de neste syv årene. Med automatiserte sportskameraer på over tusen fotballbaner over hele landet, skal selskapet dekke kamper i full HD-video, med høydepunkter, kampanalyse og trenerverktøy bare eliteklubbene hittil har hatt tilgang til. Fotballpresident Lise Klaveness ser et stort potensial i det nye samarbeidet.