ALS Norge i møte med Bent Høie for å diskutere oppstart av nasjonalt ALS-senter

Stiftelsen ALS Norge har i flere år jobbet for å opprette et nasjonalt ALS-senter for syke og pårørende for å kunne tilby behandling og støtte på lik linje med tilbud som man finner andre plasser i Norden. Stiftelsen opplever god fremgang i prosjektet, og har nå vært i møte med helseminister Bent Høie for å diskutere ulike løsningsforslag.

Et nasjonalt ALS-senter vil være en tilleggstjeneste til ordinær behandling i helsesektoren for å avlaste pårørende, hvor samtidig pasienter får et verdig og komplett tilbud for lindrende behandling av diagnosen. ALS er en sjelden sykdom som er uten geografiske begrensninger, og forekommer derfor i både store og små kommuner over hele landet. En krevende og avansert behandlingsprosess gjør at ikke alle som får diagnosen får et verdig behandlingstilbud der dem befinner seg. Et ALS-senter vil løse disse utfordringene og tilby plasser til alle pasienter med pårørende som ønsker utvidet behandling.

«Et nasjonalt ALS-senter har vært en drøm for oss siden oppstart av stiftelsen i 2008, og vi merker nå at vi kommer nærmere en løsning. Alle ALS-syke fortjener et fullverdig og godt behandlingstilbud når de har fått denne grusomme diagnosen», sier daglig leder for stiftelsen, Mona Bahus.

For å lykkes med prosjektet kreves det både kapital og hjelp fra det offentlige. Stiftelsen er nå i dialog med Glitreklinikken, og søker etter investorer og donorer som vil støtte et livsviktig senter som vil gjøre livet litt lettere for mennesker som har fått en dødelig diagnose.

ALS Norge
ALS Norge er stiftelsen for ALS syke og pårørende i Norge, og ALS arbeidet ble opprettet i 2008 på initiativ fra Mona Bahus som mistet sin pappa til sykdommen. Siden den gang har stiftelsen hentet inn over 9 millioner kroner til forskning på ALS i Norge, og er alene ansvarlig for å starte og opprettholde norsk forskning som kan forbedre livene for pasienter og mulig finne løsninger som kan gi pasienter et langt og fullverdig liv med diagnosen.

www.alsnorge.no

Mona H. Bahus
Daglig leder
Epost: arn-bahu@online.no / post@alsnorge.no

Om ALS Norge

Preståsvn.15
2030 Nannestad

Følg saker fra ALS Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra ALS Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra ALS Norge