Universal Music Norge

Alessandra til Eurovision 2023!

Del
Foto: NRK / Celina Øier
Foto: NRK / Celina Øier

Gratulerer til Alessandra Mele som stakk av med seieren i årets Melodi Grand Prix-finale! 
Alessandra avsluttet med en bemerkelsesverdig seier i kveld, og skal nå representere Norge i den internasjonale Eurovision-finalen i Liverpool i mai med låten “Queen of Kings”. 

Den globale TikTok-sensasjonen har hatt en enorm suksess med vinnerlåten "Queen of Kings”, som siden slipp har hatt en eksplosiv vekst og strømmer i skyhøy fart oppover listene. Den har for øyeblikket blitt strømmet over svimlende 6 millioner ganger, som den mest strømmede finalistlåten i hele Europa!
Det er takket være TikTok, hvor låten går viralt i både Europa og USA, med over 72 millioner visninger og 6200 videokreasjoner. I dag ligger låten på #5 på Spotifys topplister, som den høyest plasserte MGP-låten i Norge! 

Som om ikke det var nok tok Alessandra i dag førsteplassen på Spotifys globale viral-liste! 
Tidligere denne uken inntok låten viral-listen i en rekke internasjonale territorier, deriblant som #2 i Sverige og #4 i UK og USA.
Låten er også inne på T200 i Finland (#44), Sverige (#79, opp 88 plasser i dag) og Ungarn (#177, opp 21 plasser i dag).

På TikTok har sounden over 7 millioner likes, i tillegg til 1,6 million totale visninger på YouTube.

Alessandra og “Queen of Kings” har allerede oppnådd historiske tall i norsk MGP-sammenheng.

Mer om Alessandra:

20 år gamle Alessandra Mele er en norsk-italiensk artist og låtskriver, som har tilbrakt mesteparten av livet i Italia. Da hun ønsket å komme nærmere sin norske familie og videreutvikle interessen for musikk, bestemte hun seg for å flytte til Norge etter å ha fullført videregående for to år siden.

Som barn begynte Alessandra å synge, danse og lage mat sammen med sin mor til lyden av Frank Sinatra. Allerede som 6-åring deltok hun i sin første sangkonkurranse og vant med ABBA-klassikeren “Dancing Queen”. Det viste seg at Alessandra elsket å stå på scenen, som var det eneste stedet hun kunne være seg selv.  Sannsynligheten for at du selv har sett Alessandra opptre er stor. Hun deltok nemlig i The Voice i 2022, hvor hun fikk mye skryt for sin unike stemmeprakt. Hun bor nå i Lillehammer og studerer på musikkskolen LIMPI.  

Nå er Alessandra klar for å innta den internasjonale Eurovision-scenen med det sterke låtbidraget “Queen of Kings”. Låten handler om å tørre å være seg selv, og det å komme sterkere ut av vanskelige perioder i livet: 

Hvem som helst kan være Queen of Kings. Queen of Kings er noen som tror på seg selv, og ikke bryr seg om andres meninger. Personen har gått gjennom mye, men har til slutt klart å komme seg seirende ut av det med ny lærdom”. - Alessandra 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: NRK / Celina Øier
Foto: NRK / Celina Øier
Last ned bilde

Om Universal Music Norge

Universal Music Norge
Universal Music Norge
Drammensveien 88B
0271 Oslo

+47 22 54 14 00http://www.universalmusic.no

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Ramón, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Følg pressemeldinger fra Universal Music Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Universal Music Norge

Alessandra slipper musikkvideo til den globale megahiten “Queen of Kings”!24.3.2023 11:00:00 CET | Pressemelding

Stjerneskuddet Alessandra følger i dag opp megasuksessen til debutsingelen “Queen of Kings” med en splitter ny musikkvideo. Med musikkvideoen fremhever Alessandra låtens allerede sterke budskap om å alltid tørre å være seg selv. Videoen har premiere på Alessandras YouTube-kanal kl. 18:00 i kveld. Musikkvideoen er laget av Scope Creatives med Alexander Zarate på regi og Oda Marøy som produsent. Kl. 17:45 - i forkant av premieren skal Alessandra ha en direktesending på kanalen sin hvor hun svarer på spørsmål fra fans. Følg med HER. “Queen of Kings” har hittil sanket inn over svimlende 30 millioner strømninger. Tidligere denne uken ble det annonsert at det norske håpet først ut på scenen 9. mai - og klar for å kapre seernes hjerter under åpningen av Eurovision-sesongen! På TikTok har Queen of Kings over 260 millioner visninger. Alessandras profil har over 5 millioner likes, i tillegg til 4,5 million totale visninger på YouTube. Alessandra og “Queen of Kings” har allerede oppnådd historisk

Ny musikk fra Lana Del Rey, Jørgen Dahl Moe, Ellie Goulding, 6LACK og Demi Lovato24.3.2023 10:30:00 CET | Pressemelding

Ny låt fra Jørgen Dahl Moe; “Cliché" Lana Del Rey er i dag ute med sitt niende studioalbum, Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd. Albumet følger opp Blue Banister og Chemtrails Over The Country Club, som begge kom i fjor. Av bidragsytere på albumet finner vi blant andre Jack Antonoff, Jon Batiste, Bleachers og Father John Misty. Lana ble tidligere denne måneden hedret med Visionary Award på 2023 Billboard Women in Music Awards i Los Angeles. Etter nylig samarbeid med Calvin Harris på låten “Miracle”, er Ellie Goulding klar med “By The End of the Night”. Låten er hennes siste singel før albumet Higher Than Heaven, som slippes 7. april. Albumet blir hennes femte studioalbum og følger opp Brightest Blue fra 2020. Om låten sier Goulding: “I feel like we’ve all been through such a lot over the last few years, we’re still processing everything. I don’t know if it’s just me but I feel like we need music that uplifts us and makes us feel good and that’s exactly how I feel about

Centaurify and Universal Music Central Europe Announce Partnership and Exciting Range of Unique Digital Collectibles20.3.2023 13:30:00 CET | Press release

OSLO, MARCH 20, 2023 — Universal Music Central Europe (UMG) and Centaurify today announced a partnership to bring music fans and artists together in new and exciting ways. With deep roots in the music industry and web3 space, Centaurify will deliver a range of solutions for UMG artists who want to explore new forms of digital engagement with fans. As part of the partnership, UMG will release a series of exclusive, limited-edition collectibles celebrating their artists' achievements. These collectibles celebrate achievements in the artist's career and give fans a chance to own a piece of music history. “The Universal Music Collection” will allow artists to explore the possibilities offered by web3 and interact with fans in innovative, exciting ways. The collectibles will evolve as the streaming numbers grow, from launch to orbit, lunar, solar, galaxy and supernova – all in real time. Artists and fans can watch the trophy evolve from its basic form as the song gains traction and mainstre

Centaurify og Universal Music Central Europe annonserer partnerskap og serie av digitale samleobjekter20.3.2023 13:30:00 CET | Pressemelding

OSLO, 20. MARS 2023 — Universal Music Central Europe (UMG) og Centaurify annonserte i dag et partnerskap for å bringe musikkelskere og artister sammen på nye og spennende måter. Med dype røtter i musikkbransjen og web3 vil Centaurify levere en rekke løsninger for UMG-artister som ønsker å utforske nye former for engasjement med fans. Martin Bjercke, Centaurifys medgründer og artist «CLMD», sier dette om samarbeidet: "Universal Music har spilt en stor rolle i min musikkarriere i årevis, så å ta dette store skrittet inn i tech-verdenen med et selskap jeg har så stor respekt for føles uvirkelig. Som artist er jeg spent på mulighetene Web3 tilbyr artister og fans. Universal Music har en historie med å se etter nye veier i bransjen, og jeg er stolt over å fortsette vårt nære forhold på dette feltet." Som en del av partnerskapet vil UMG slippe en serie digitale, unike samleobjekter (NFT’er). Disse vil markere forskjellige milepæler i artistens karriere. Fans vil dermed få muligheten til å ei

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom