Alcoa stanser all handel med Russland

Alcoa uttrykker syn dypeste medfølelse med krigens ofre og stanser all handle med Russland, sier Alcoa CEO, Roy Harvey.

Alcoa er dypt bekymret for den pågående invasjonen av Ukraina som har resultert i enorme humanitære lidelser. Vi har den dypeste medfølelse for alle de som nå smertes av denne meningsløse konflikten. Vi håper at en diplomatisk løsning vil nå frem og at man får en hurtig og permanent stopp av krigen.

Alcoa har ingen drift eller eierinteresser i hverken Russland eller Ukraina. Likevel følger vi situasjonen nøye. Det er nå viktig å vise handlekraft. Alcoa vil med virkning fra og med 2. mars 2022 stanse alle kjøp av råmaterialer fra, eller selge våre produkter til, Russland.

Med mer enn 12.000 ansatte over seks kontinenter har mange av våre kollegaer bekjente, venner og familiære bånd til de som nå lider. Som et verdibasert selskap kjenner Alcoa på følelsen av at vi må gjøre noe.

Gjennom vår veldedighetsorganisasjon, The Alcoa Foundation, har vi gitt et beløp for å få ytet humanitær støtte til de berørte av konflikten. Alcoa oppfordrer alle, inkludert våre ansatte og samarbeidspartnere, om å støtte Røde Kors sitt arbeid

Om Alcoa Norway

Theodor Moes Veg 2
8661 Mosjøen

90726509

Alcoa er et ledende, globalt selskap involvert i hele oppstrømskjeden av aluminiumsproduksjon fra gruvedrift til primæraluminium. Alcoa etablerte seg i Norge i 1962 og drifter nå to aluminiumsverk.

Alcoa Lista i Agder, Farsund kommune ble etablert i 1971, har ca. 200 ansatte og leverer ca.150.000 tonn aluminiumslegering i året i form av pressbolter.

Alcoa Mosjøen i Nordland, Vefsn kommune ble etablert i 1958, har ca. 500 ansatte og leverer ca. 230.000 tonn aluminiumslegeringer i året i form av valseemner. Dette gjør Alcoa Mosjøen til Nord-Norges største landbaserte bedrift både i eksport og antall ansatte. Mosjøen har også en anodefabrikk som produserer anoder til egen, samt Alcoa Island sin drift.

Begge verk er viktige hjørnesteinsbedrifter og en stolt del av industrihistorien vi har i Norge. Alcoa produserer høykvalitetsaluminium med 100% fornybar elektrisitet som innsatsfaktor. Produkter laget av Alcoa-metall er helt nødvendige byggeklosser i lavutslippssamfunnet. Alcoa Norge sin omsetning i 2020 var 7 milliarder kroner.

Gjennom nye teknologier er Alcoa i førersetet når vi gjenoppfinner aluminiumsindustrien for en bærekraftig fremtid. Under vårt motto – Vi omdanner det rå potensialet til ren praksis tar Alcoa egne og Norges klimaforpliktelser på alvor. Alcoakonsernet skal bli netto utslippsfri innen 2050.

Se https://www.alcoa.com/ for mer informasjon.

Våre verdier: Handle med integritet – Søke fremragende ytelse – Vise omtanke for andre – Våg å være modig