Akutthjelpere fra frivillige organisasjoner gir økt trygghet

Tirsdag gikk startskuddet for de første akutthjelpere fra frivillige organisasjoneri landet vårt. De står nå i beredskap for å hjelpe hvis ambulansen er langt unna.
Eldre- og folkehelseminster Åse Michaelsen markerte starten på ordningen med akutthjelpere fra frivillige organisasjoner. Foto: Haakon Nordvik.

Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen og Norsk Folkehjelps generalsekretær Henriette Westhrin var til stede for å markere starten for ordningen.

– Til nå har det ikke vært en selvfølge at frivillige førstehjelpere som for eksempel har vakt på et lokalt arrangement varsles dersom noen blir syke eller skader seg like i nærheten. Hvis akutthjelperen kan gi livreddende førstehjelp i noen minutter før ambulansen kommer, vil de bidra til å redde liv, sier Henriette Westhrin.

Mannskaper fra Norsk Folkehjelp Jæren, Sandnes og Strand og Forsand er de første akutthjelperene i landet fra frivillige organisasjoner. Akutthjelperne har omfattende kursing og trening i førstehjelp, og har i tillegg spesialisert seg på å gi hjelp ved hjertestans, pusteproblemer, alvorlig skade og bevisstløshet.

– Vi har en god akuttberedskap i Norge, men det vil alltid være situasjoner hvor det kan være vanskelig å rekke raskt frem til pasienten. Jeg er glad for at akuttberedskapen med dette blir enda bedre. For enkeltmennesket kan det bety liv eller død. For samfunnet betyr det økt trygghet, sier eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen.

Når akutthjelperne er ute på ulike arrangementer, vil de være synlige for AMK-operatørene som tar imot nødsamtaler fra folk som ringer 113. Hvis akutthjelperen er nærmeste ressurs, vil de bli utkalt i tillegg til ambulansen og kan gi livreddende førstehjelp fram til ambulansen kommer.

– Akutthjelperne er et supplement til en allerede svært god akuttberedskap i Norge. Dette handler om å utnytte alle de ressursene vi har når det gjelder som mest, sier Westhrin.

Ordningen er utarbeidet av Norsk Folkehjelp og skal i løpet av 2019 implementeres over hele landet.

Prosjektet er en del av den nasjonale førstehjelpsdugnaden «Sammen redder vi liv» og er støttet av Gjensidigestiftelsen.

Bildetekst: Eldre- og folkehelseminster Åse Michaelsen markerte starten på ordningen med akutthjelpere fra frivillige organisasjoner.

Bildetekst: Fra venstre: generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin, Eldre og folkehelseminister Åse Michaelsen, prosjektleder Jonas Vikran Hagen og gavesjef i Gjensidigestiftelsen Ingrid Tollånes,

Jonas Vikran Hagen

Fra venstre: generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin, Eldre og folkehelseminister Åse Michaelsen, prosjektleder Jonas Vikran Hagen og gavesjef i Gjensidigestiftelsen Ingrid Tollånes. Foto: Haakon Nordvik.