Aftenposten lanserer ny podkast om å være kvinne midt i livet

– Høye topper, dype daler og raske svinger. Slik beskriver programleder i den nye podkasten Førti-ish, Marte Spurkland (45), hvordan hun opplever å være i midten av livet.
Foto: Ketil Blom Haugstulen

Fyller et hull i markedet

Den ukentlige podkasten Førti-ish har premiere fredag 30.september. I løpet av høsten får du høre om alt som er vilt, vakkert og vondt, midt i livet: hormoner, midjefett, samliv, rynker, tørr vagina, dating og dødsangst.

– Norske podkaster retter seg fortsatt i stor grad mot en ung målgruppe. Med denne ønsker vi å fylle et hull i markedet med tilby en podkast til damer på førti-ish. Dette er en stor lyttergruppe som fortjener en podkast som er laget bare til dem. Det sier Ulla Kristine Rafaelsen som er produsent for underholdningspodkaster i Aftenposten.

– Den siste tidens debatt om temaer knyttet til kvinners helse, aldring og overgangsalder, viser hvor tabubelagt og kontroversiell denne livsfasen kan være, sier Spurkland.

Ønsker å skape fellesskap og samtale om kvinnelivet

– Noen sider av aldring verdsetter vi. Erfaring er bra. Men den skal helst pakkes inn i en kropp og et utseende som ikke ser ut som at har vært ute så mange vinternetter, fortsetter hun.

Hver fredag får hun besøk av sin gode venninne, Kristine Hellesland. Sammen utforsker de studier og fakta om det å være førti-ish, i tillegg til å dele raust fra eget liv og erfaringer.

– Vi er spente, men tror at mange vil kjenne seg igjen, sier Spurkland. Hun ønsker å skape et felleskap og en litt annerledes samtale om kvinnelivet.

Podkasten er ment for alle som er nysgjerrige på endringene som skjer i kroppen og hva de gjør med hodet, og hvordan håndtere alt. Forhåpentligvis kan podkasten fjerne noe av skammen rundt det å blir eldre, og vise at midtlivet også kan være godt å leve.

Man finner podkasten i appen til Aftenposten og PodMe.