Ærlig om løgn fra Maria Mena

Maria Mena slipper "Lies (they never leave their wives)" - en låt om å bli ført bak lyset - fredag 26. juni.
Maria Mena "Lies" artwork

Å skrive og spille inn en låt som "Lies (they never leave their wives)" koster.

Men etterpå kjente Maria Mena på en følelse av frihet.

Og det er den følelsen hun fokuserer på.

«Jeg har det dritbra nå og tenker at denne låten snakker for seg selv.

Men ja, det er en fuck you til dem som velger løgn fremfor ærlighet.

Du kan få leve din løgn. Så lever jeg min sannhet.»

Ærlig, åpen, raus, sårbar, morsom og modig.

Maria Mena har en unik evne til å formidle et nyansert men ufiltrert spekter av følelser, både på scenen og på plate. Fra hun slo igjennom med «My Lullaby» i 2002 har Mena vært på en unik reise som artist, låtskriver og menneske, og vi har fått ta del. Hun har skrevet vakkert og sårt, hun har skrevet impulsivt og i affekt, hun har skrevet i drømme og hun har skrevet i sinne.

Maria Mena har delt sitt aller vondeste og vanskeligste, sitt fineste og største, og hun har vist seg tvers igjennom uredd i sin kunst. Hun har skrevet tekster som har hjulpet henne selv, men også mange andre, ved å sette ord på det unevnelige, utenkelige og uutholdelige. Men også det fine, vare og rare. Mena når oss like gjerne med varme og humor som med skjørhet og smerte i tekster som «I Don't Wanna See You With Her», «Just Hold Me», «You Are The Only One», «All This Time» og «Fuck You».

Som om ikke det var nok synger hun til og med julen inn. Listetoppende og 4x platina-sertifiserte «Home For Christmas» har etablert seg som en moderne klassiker og ble i 2019 kåret til tiårets beste julelåt av NRK P3.

Hittil har Maria Mena sluppet 7 studio-album, alle topp 10 i Norge og på hitlister også i Tyskland, Sveits og Nederland hvor de er sertifisert til gull eller platina. Hitsinglene har oppnådd tilsvarende plasseringer og sertifiseringer i Danmark, Finland, Nederland, Tyskland, Polen, Østerrike, Sveits, New Zealand, UK og USA i tillegg til Norge.

Mena har vært nominert til et utall priser, og i 2008 vant hun Spellemann for albumet "Cause and Effect", i 2011 mottok hun Edvard-prisen for pop-musikk for "Viktoria" samt at hun ble tildelt Norsk Kulturråds Ærespris i 2015.

Flittig turnering har etablert Maria Mena som en superb live-artist, som selger ut konserter i både Norge og Europa. I 2019 spilte hun for 12. gang for et utsolgt hus i legendariske Paradisio i Amsterdam.

Følger du Maria Mena på Instagram får du et innblikk i livet hennes, med jevnlige oppdateringer og anbefalinger, være seg om mat, musikk eller mental helse. Og hunden Julius.

I april slapp Maria Mena singelen "Not OK", og fredag 26. juni følger hun opp med singelen "Lies (they never leave their wives)" som har gitt navnet til turnéen hvor hun besøker 14 norske, og et utvalg europeiske, byer med «They Never Leave Their Wives Tour».

Maria Mena "Lies" artwork
Maria Mena (c) Solveig Selj