Advarer: Reiseregningen man ikke vil bli sittende igjen med selv
Gamle vaner kan skape trøbbel for tidsoptimister. - Kjipt å betale for en reise man aldri får dratt på, sier reiseeksperten.

Europeiske Reiseforsikring, som er reisedelen av If, har for tiden pågang som tilsvarer de travleste ukene i fellesferien. Med tanke på at vi er i det som normalt sett er en rolig måned, er det opplagt av reiselysten er stor - til tross for urolighetene i verden.
- Vi får nå rundt 4.500 telefoner inn til oss hver måned, og mange av disse dreier seg om avbestillinger av reiser som følge av korona. Samtidig opplever vi at stadig flere tar kontakt fordi de blir forsinket til avreise, i mange tilfeller fordi de selv har beregnet for lite tid, sier reiseekspert Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If.
I slike tilfeller kan det bli kunden selv som sitter igjen med regningen for en reise vedkommende aldri får dratt på.
- Det å legge inn den samme tiden på flyplassen som man gjorde før pandemien er risikosport. Nå skal man i de fleste tilfeller fremvise dokumentasjon utover ID/pass, eksempelvis koronapass, som man må logge inn på myndighetenes nettsider for å få tak i. Dette er manuelt arbeid som krever mer tidsbruk på hver eneste passasjer i køene. Oppå det hele er det veldig mange som skal reise akkurat nå, sier Handeland.
- Forsikringsdekningen basert på sunn fornuft
Reiseforsikringen kan gi kundene rett på erstatning som følge av enkelte typer forsinkelser, men ikke alle.
- Hvis kunden har lagt inn god nok tid, sett i forhold til hva fly- eller reiseselskapet anbefaler, og hva man bør kunne forvente i en pandemisituasjon, er vedkommende dekket hvis det likevel skulle inntreffe en forsinkelse. Da er dette noe kunden ikke kan noe for, og man får dekket det som kalles innhenting av reisen, sier Handeland.
- Det finnes ikke noe konkret fasitsvar på hvor god tid man skal beregne, da dette avhenger av type transportmiddel og hvor man befinner seg. Derfor blir det foretatt en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Skal man ut og fly utenlands slik ting er nå, bør man møte opp på flyplassen minst to timer før avgang, med mindre fly- eller reiseselskapet anbefaler noe annet, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring.
Tips til de reisende:
- Beregn ekstra god tid. Det er bedre med en ekstra kaffekopp på flyplassen enn å sitte igjen med regningen for en tur man ikke får reist på.
- Sjekk hva fly- eller reiseselskapet anbefaler deg angående oppmøte før avreise.
- Ha alle nødvendige dokumenter klare når det er din tur til å sjekke inn. Krever dette innlogging i apper eller på nettsider, er det greit å ha sjekket fremgangsmåten på forhånd.
Nøkkelord
Kontakter
Andreas Bibow HandelandKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 416 16 274andreas.handeland@if.noJenny Oppegård BirkelandKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 900 87 541jenny.oppegard.birkeland@if.noBilder


Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra If på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Advarer mot underforsikring: Risikerer å ikke få full erstatning etter skade12.5.2022 14:15:11 CEST | Pressemelding
Inflasjon og krig i Ukraina øker risikoen til virksomheter ved skader. Derfor går forsikringsselskapet If nå i dialog med hundrevis av storkunder.
Advarer: - Ønsker ikke at nordmenn skal sitte igjen med millionregning9.5.2022 08:10:00 CEST | Pressemelding
Reiseaktiviteten øker kraftig. Norges største reiseforsikringsselskap ber derfor de reisende være forsiktige med å reise utenlands med underliggende sykdom - selv om legen har gitt klarsignal.
Stadig færre krasjer i rundkjøringer5.5.2022 08:02:14 CEST | Pressemelding
Tro det eller ei: Norske sjåfører takler rundkjøringer bare bedre og bedre, viser skadestatistikk.
Rekordhøy kundetilfredshet og fornyelsesgrad bak historisk resultat for If4.5.2022 08:45:13 CEST | Pressemelding
- If leverer sitt sterkeste kvartalsresultat noensinne. Kundetilfredsheten og fornyelsesgraden hos oss slår rekorder, og kombinert med en veldig god kundevekst er vi godt rustet for å håndtere usikkerhet også i tiden som kommer, sier konsernsjef Morten Thorsrud, som i dag presenterer resultatet for årets første kvartal.
Testvinner med terningkast seks: - En bekreftelse på det vi jobber for hver dag!2.5.2022 19:02:00 CEST | Pressemelding
Norsk Familieøkonomi lar seg imponere av If Europeiske Reiseforsikring i årets omfattende test av reiseforsikringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom