Advarer: Overraskende mange rammet av Covid-19 på utenlandsreiser

Europeiske Reiseforsikring har i sommer behandlet over 100 saker knyttet til koronasykdom på utenlandsreiser. Nå ønsker de å bevisstgjøre reiselystne nordmenn før høstferien står for tur.
Europeiske Reiseforsikring ønsker at kundene skal kjenne til risikoen ved å reise utenlands nå - selv om de har fullt ut gyldig reiseforsikring i EU/EØS, Sveits og Storbritannia. Foto: Scanpix

Skadestatistikken til Norges største reiseforsikringsselskap viser at overraskende mange hadde behov for hjelp knyttet til koronasykdom på utenlandsreiser.

- Selv om de aller fleste valgte å holde seg hjemme i Norge i år, var det overraskende mange som enten direkte eller indirekte ble rammet av koronasykdom på reise denne sommeren, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

- Vi har hittil behandlet rundt 100 saker relatert til koronasykdom på reise utenlands. Rundt halvparten av disse har fått praktisk hjelp av vår alarmsentral. Resten er erstatningssaker som er meldt inn i etterkant, sier Handeland.

Mange har hatt behov for utvidelse av opphold på hotell eller i et hus eller leilighet, ny hjemreise og erstatning for tapte feriedager.

- Vi har hittil unngått de mest alvorlige sykdomstilfellene, men man vet jo aldri når det skjer. Fra enkelte områder, eksempelvis øst i Europa, kan det være vanskelig å få arrangert hjemstransport til Norge hvis dette blir nødvendig, sier Handeland.

Viktig å ta forholdsregler før man booker eller reiser

UDs globale reiseråd er opphevet for EU/EØS, Sveits og Storbritannia. Det vil si at man kan reise med gyldig reiseforsikring i det aller meste av Europa.

Men selv om forsikringen dekker utgifter kundene kan få i forbindelse med koronasykdom i utlandet, ønsker Europeiske å bevisstgjøre de reiselystne.

- Selv om man har forsikringsdekning er koronasmitte eller sykdom i utlandet lite hyggelig å oppleve. Man kan bli plassert i isolasjon eller i pålagt smittekarantene som følge av at man selv eller noen i reisefølget blir syke. I tillegg kan man miste hjemturen sin, som ofte passer dårlig på grunn av jobb og andre forpliktelser når hverdagen starter igjen, sier Handeland.

- Innreisekarantene bør tas med i betraktningen

Europeiske Reiseforsikring får mange henvendelser fra kunder som må gjennomføre innreisekarantene ved hjemkomst til Norge. Utgifter knyttet til dette dekkes ikke av forsikringen, da det ikke regnes som en akutt og uventet hendelse.

- Myndighetenes karantenekart er dynamisk, så land og områder kan fortløpende endre farge under en reise på bakgrunn av smittesituasjonen. Derfor bør de reisende ta med dette i betraktningen, og ha i bakhodet at dette ikke dekkes av reiseforsikringen, sier Andreas Handeland.

Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If. Foto: If