Advarer mot potensielt farlige batterier
Det fjernes over 20 000 powerbanks i året fra innsjekket bagasje på Avinors flyplasser. Disse kan ta fyr, og er strengt forbudt i innsjekket bagasje.

Bagasjen du sjekker inn på flyplassen blir sendt til gjennomlysning via røngtenmaskiner. Her oppdages det stadig flere powerbanks, som må konfiskeres og kastes. I snitt fjernes det 60 powerbanks om dagen fra Avinors 43 flyplasser rundt om i landet.
– Powerbanks inneholder litiumbatterier som kan selvantenne. Disse batteriene produserer sin egen oksygen når de brenner og er derfor vanskelig å kontrollere, sier seniorrådgiver security i Avinor, Ole Folkestad.
Moderne fly kan delvis kontrollere utvikling av brann i lasterom, men det går på bekostning av annet levende i lasterommet, som hunder under dyretransport. Derfor er det ingen god ide å frakte slike batterier i lasterommet.
– Når en passasjer sjekker inn, inngår vedkommende en kontrakt med flyselskapet ved at de svarer på om de har med seg farlig gods. Ved å transportere batterier i innsjekket bagasje bryter de denne kontrakten, og dermed loven, presiserer Folkestad.
Kun lov i håndbagasjen
Folkestad forklarer at mange legger powerbanks i innsjekket bagasje for å slippe vekten i håndbagasjen.
– Du kan kun ha med powerbanks i håndbagasjen. Skulle et batteri begynne å utvikle varme i kabinen har kabinpersonalet spesielle poser som gjør at de kan begrense en eventuell brann, sier han.
Men også i håndbagasjen setter flyselskapene begrensning på størrelse og antall. Dette bør du sjekke med flyselskapet ditt før du pakker kofferten.
– Vi konfiskerer dessverre mye batterier til verktøy også, da disse også inneholder litium-Ion. Det er kun tillatt med et slikt batteri hvis det står i verktøyet og verktøyet er sikret mot å starte. Normalt vil det si at det ligger i en transportkasse, legger han til.
– Vi ønsker overhodet ikke å kaste passasjerers eiendeler, så hvis passasjeren setter seg inn i reglene på forhånd, blir dette en vinn-vinn-situasjon, avslutter han.
Kort oppsummert: løse Litium-ion batterier kan aldri fraktes i innsjekket bagasje. De skal alltid være i håndbagasjen.
Sjekkliste for passasjerer:
-
Pakk aldri løse litiumbatterier eller powerbanks i innsjekket bagasje, alltid i håndbagasjen
-
Er du i tvil, sjekk med ditt flyselskap eller med Luftfartstilsynet her
-
Skulle batteriet utvikle røyk eller bli varmt om bord i flyet, kontakt besetningen umiddelbart
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Oslo lufthavn får ny sikkerhetskontroll1.12.2025 12:00:34 CET | Pressemelding
Avinor har inngått avtale med Sensec Solutions AS om ny teknologi til sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Prosjektet skal stå klart i 2028.
Fast Travel starter opp driften av forplassen på Trondheim lufthavn, Værnes1.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Avinor inngikk avtale med Fast Travel AS om drift av forplassene ved fem av landets største lufthavner i september. I dag blir løsningen implementert på Trondheim lufthavn, Værnes.
Q3 2025: Avinor på vei mot økonomisk balanse26.11.2025 12:41:28 CET | Pressemelding
Passasjertallene øker, fyllingsgraden er rekordhøy og resultatene bedres. Men veien tilbake til økonomisk balanse etter pandemien er fortsatt krevende. – Det er gledelig at passasjerene gradvis kommer tilbake - det styrker grunnlaget for Avinor-modellen med et økonomisk bærekraftig og selvfinansiert luftfartsnettverk. Vi leverer sikker og stabil drift, arbeider målrettet med inntektsagendaen og holder kostnadene i sjakk. Dette sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
Fast Travel starter opp driften av forplassen på Stavanger lufthavn, Sola25.11.2025 14:07:45 CET | Pressemelding
Avinor inngikk avtale med Fast Travel AS om drift av forplassene ved fem av landets største lufthavner i september. Nå er løsningen implementert på Stavanger lufthavn, Sola.
Fast Travel starter opp driften av forplassen på Bergen lufthavn, Flesland25.11.2025 07:59:21 CET | Pressemelding
Avinor inngikk avtale med Fast Travel AS om drift av forplassene ved fem av landets største lufthavner i september. I dag kl 12.00 starter Fast Travel driften ved Bergen lufthavn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
