ABB vinner systemkontrakt til Japans første vindturbininstallasjonsskip i megaklassen

ABB i Norge leverer avanserte kraft- og styringssystemer til Japans første selvhevende installasjonsfartøy for havvind.

ABB i Norge leverer komplette og integrerte løsninger for automatisering, dynamisk posisjonering og kraft til Japans første jack-up havvindinstallasjonsfartøy (Ill. Shimizu Corp.).

Skipet skal brukes for å utvikle landets forsyning av fornybar energi. Spesialfartøyet på 28 000 bruttotonn bygges av Japan Marine United Corp. for Shimizu Corp. og skal leveres i 2022. Det 142 meter lange skipet får verdens største løfte- og bærekapasitet for et vindturbin-installasjonsfartøy. Ved hjelp av sin 2500 tonns kran med en maksimal løftehøyde på 158 meter, vil skipet kunne transportere og installere syv 8 MW eller tre 12 MW vindturbiner under en enkelt seilas og operere i farvann mellom 10 og 65 meters dyp.

Avanserte kraftsystemer

Prosjektet styres av ABBs marinevirksomheter på Fornebu og i Ulsteinvik. ABB vil levere kraft og fremdriftssystemer med tilhørende kontroll, som tilfredsstiller ekstra strenge krav til sikker operasjon når fartøyet opererer i dynamisk posisjoneringsmodus (DP). Med ABBs løsninger på dette området oppnår man en kombinasjon av optimal bruk av kraftanlegget, samtidig som sikkerhet og toleranse mot feil og forstyrrelser i kraftsystemet opprettholdes. Disse løsningene kan brukes så vel på ombygginger som nybygg.

- ABBs omfattende erfaring med lukkede ringløsninger for DP-baserte operasjoner for skip og vindmølleinstallasjonsfartøy spesielt var en avgjørende faktor for dette prosjektet, sier talspersonen for Japan Marine United Corp. – Disse løsningene forbedrer driftsfleksibiliteten og motorens effektivitet, og gir økt beskyttelse mot effektsvikt som en viktig sikkerhetsfordel.

ABBs kontrakt inkluderer også leveranse og systemintegrasjon av generatorer, høyspenningstavler, frekvensomformere og elektriske motorer til fremdriftssystemet og baugpropellene samt energistyringssystem (Power and Energy Management System (PEMS)).

- Bærekraft sentralt

- Dette er enda et eksempel på at det grønne skiftet får stadig sterkere fotfeste globalt, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge. - Shimizu Corp. og Japan Marine United Corp. leder an med Japans første lokalbygde vindturbininstallasjonsskip for bruk i nasjonale farvann, og vi er veldig fornøyde med å kunne bidra med vår ekspertise på maritime kraft- og styringssystemer.

I tråd med ABBs visjon for «elektrisk, digital og oppkoblet», vil også dette fartøyet ha muligheten til å benytte ABB Ability ™ Remote Diagnostic System (RDS). RDS overvåker tilstanden til ABBs systemer ombord, og varsler om behov for preventivt og anbefalt vedlikehold, i tillegg til mulighet for direkte assistanse fra ABBs eksperter døgnet rundt. Ekspertene sitter fordelt på åtte landbaserte operasjonssentre globalt, et av disse er på Fornebu.

Både befolkningen og myndighetene i Japan er positive til fornybar energi. Regjeringen vedtok nylig en lov som tillater bygging av havvindparker utenfor havnerelaterte områder. Loven sammenfaller med Global Wind Energy Councils forventninger om at den asiatiske havvindkapasiteten vil nå 165 GW innen 2030. Kina vil stå for mye av veksten, men analytikeren Wood Mackenzie spådde nylig at Japans havvindkapasitet vil utvides til 4 GW innen 2028 - en 62 gangers økning fra 2018. Dagens kraftigste havvindturbiner har en kapasitet på rundt 12 MW, som kan bety rundt 350 turbiner.

Begrensede områder

Å levere på disse forventningene utfordres av store havdyp utenfor kysten, som begrenser områdene som er egnet for å installere bunnfaste vindturbiner. For å maksimere energieffekten kreves store vindturbiner, som igjen betinger store installasjonsfartøy. Med de fleste slike fartøyer bundet opp til oppgaver i europeiske farvann, har Japan et presserende behov for slike fartøyer med høy ytelse, som er spesialbygget for å gjøre jobben.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo