ABB styrker forpliktelsene for ren hydrogen med medlemskap i europeisk hydrogeninitiativ

Peter Terwiesch, president for ABB Industrial Automation, blir ledende medlem i EU-alliansen som er etablert for å starte den europeiske hydrogenindustrien.

ABB har fått medlemskap i European Clean Hydrogen Alliance (ECH2A). EU-organet fokuserer på en ambisiøs utrulling av hydrogen-teknologier innen 2030, som et middel til å redusere karbonutslipp og bidra til å oppnå europeisk karbonnøytralitet innen 2050. Peter Terwiesch vil være ABBs eksekutivsponsor i alliansen og vil arbeide aktivt med regjeringer og andre alliansemedlemmer for å øke hydrogenverdikjeden i hele Europa.

Bruk av hydrogen er identifisert som avgjørende for å oppnå målene for European Green Deal og Europas omstilling til ren energi. Gassen har flere bruksområder, fra lagring av fornybar energi til drivstoff for tungtransport, og som energi og råstoff i energiintensiv industri, for eksempel i metallurgi og kjemi.

Men det viktigste er at hydrogen kun avgir vann og varme når det brukes, ikke karbon. Dersom gassen produseres fra fornybare kilder er hele hydrogenverdikjeden karbonfri. Hydrogen er dermed et utmerket supplement til elektrisitet og er en løsning for avkarbonisering av industrielle prosesser og økonomiske områder der det er presserende og vanskelig å oppnå reduksjon av karbonutslipp.

- Europas mulighet til å redusere karbonutslipp ved å øke produksjonen, transporten og bruken av hydrogen er betydelig. Automatisering, elektrifisering og digitalisering vil spille en viktig rolle i å frigjøre dette potensialet. I ABB er vi stolte over å bli med i ECH2A, for å fortsette vårt samarbeid med myndigheter, næringslivet, regulatorer og akademia for ytterligere å akselerere implementeringen av hydrogen, sier Peter Terwiesch, president for ABB Industrial Automation. - Vi har en unik blanding av relevant domenekompetanse og løsninger for å støtte industrien og utgjøre en reell forskjell i å implementere nye, rene hydrogenteknologier.

ABB muliggjør overgangen fra karbonbasert drivstoff til hydrogen gjennom sin ekspertise og portefølje av systemer, produkter, tjenester og digitale løsninger. Selskapet samarbeider med kunder, partnere og lovgivere for å bygge hydrogenøkosystemet - fra viktig teknologisamarbeid for å utforske storskala, grønne produksjonssystemer til et nytt produksjonsanlegg for hydrogen i Frankrike og utvikling av brenselceller i megawatt-klassen for å drive store, havgående skip.

- Dette medlemskapet styrker ytterligere vår forpliktelse til FNs bærekraftsmål for 2050, så vel som vår egen forpliktelse til å redusere våre kunders karbonavtrykk med mer enn 100 megatonn per år gjennom ABB-teknologier. EHC2A er en av mange foreninger vi er en del av for å aktivt drive denne agendaen videre, avslutter Peter Terwiesch.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com