ABB støtter Hvaler kommune med reduksjon av vannlekkasjer og bedre drift gjennom digitale løsninger

Digitale tjenester fra ABB vil forbedre driften og sikkerheten for vann og avløpstjenester for 2000 boliger og 4400 hytter på Hvaler.
Hvaler kommune tar i bruk en unik strømmetjeneste fra ABB for å forbedre vann- og avløpstjenestene.

ABB har utvidet en eksisterende servicekontrakt med Hvaler kommune med avanserte, digitale tjenester. Tillegget gir bedre bruk av driftsdata, automatiserer prosesser, forbedrer ytelser og bærekraft, og støtter Hvaler kommune med reduksjon av vannlekkasjer.

Sanntidsdata rett fra kilden

ABB har implementert sin digitale strømmetjeneste ABB AbilityTM EdgeInsight som en del av sin samhandling. Datastrømmen sendes sikkert og rett fra «hjertet» av styringssystemet for distribusjon og overvåking av vann og avløp, uten filtrering eller mellomlagring i databaser.

Hvaler kommune kan arbeide med dataene for optimalisering av driften på en langt mer effektiv måte med sanntids, høykvalitetsdata rett fra kilden. Operatørene kan overføre dataene til innsikt i sanntid og derved øke effektiviteten for administrasjon av sine vann- og avløpstjenester.

- Implementeringen av våre digitale løsninger markerer et teknisk gjennombrudd for en tradisjonelt konservativ VA-bransje, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge. – Hvaler kommune har en fremtidsrettet tilnærming for å levere omfattende digitalisering og smartby-infrastruktur. Vi håper dette prosjektet vil danne grunnlaget for fremtidige samarbeid.

Bedre bærekraft

ABB er forpliktet til å profilere mer ansvarlig og bærekraftig bruk av vann ved å tilby integrerte løsninger for hele vannets livssyklus som optimaliserer driften og forbedrer kvaliteten på vannbehandlingen samtidig som miljøpåvirkninger reduseres.

- Med den nye strømmeløsningen fra ABB lukker vi gapet mellom styringssystemet og dataskya på en sikker og bærekraftig måte, sier Thor Egil Kingell, leder for digitalisering ved Hvaler kommune. - Det legger til rette for innovasjon fra ABB og andre leverandører. Det er spennende tider for kommunen og vi er glade for å ha ABB med på laget.

Den unike strømmeløsningen er utviklet av ABB i Norge og ble først tatt i bruk av OKEA for Draugen-plattformen i Nordsjøen. ABB ser nå på hvor og hvordan teknologien kan tas i bruk i andre markeder over hele Nord Europa.

ABB Industrial Automation

ABBs Industrial Automation-virksomhet tilbyr en rekke løsninger for prosess- og hybridindustrier, det vil si industri med både prosess og vareproduksjon. Det inkluderer bransjespesifikk, integrert automatisering, elektrifisering og digitale løsninger, styring, programvare og avanserte tjenester, instrumentering og analyse, samt marine- og turboløsninger. Industrial Automation er verdens nest største aktør i markedet. Virksomheten har omfattende bransjekunnskap, erfaring og ekspertise innen automatiseringsprodukter, systemer og løsninger i verdensklasse og et bredt spekter med komplimenterende digitale- og samhandlingsløsninger på tvers av applikasjoner og bransjer. Dette hjelper kundene med å forbli konkurransedyktige, forbedre avkastningen og en sikker og produktiv drift.

ABB Ability EdgeInsight strømmer høykvalitetsdata fra feltutstyr og styringssystem til dataskya på en sikker måte.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av 144 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com