ABB-roboter fremskynder testingen for COVID-19 i Singapore

Nytt robotlaboratorium sparer tid og kostnader og beskytter laboratorie-ansatte.

Som en del av Singapores innsats for å forbedre den nasjonale testkapasiteten til COVID-19, har ABBs høypresisjonsroboter blitt distribuert i et nytt automatisert laboratoriesystem kalt Rapid Automated Volume Enhancer (RAVE).

Systemet automatiserer noen av de manuelle trinnene som vanligvis kreves i behandlingen av prøvene. To sett med RAVE og tilhørende utstyr kan behandle en bransjeledende gjennomstrømning på nærmere 4000 prøver om dagen. RAVE reduserer også risikoen for forurensning av prøvene og infeksjonsfaren for laboratorieansatte.

Innovasjonen er utviklet av Agency for Science, Technology and Research (A*STAR), Advanced Remanufacturing and Technology Center (ARTC) og Singapore Institute of Manufacturing Technology (SIMTech), samt Diagnostics Development (DxD) Hub, en nasjonal plattform ledet av A* STAR.

ABB har levert fire IRB 910 SCARA-enheter, inkludert simulering og programmeringsstøtte, brukt i pilottestcellen. RAVE ble lansert i juli 2020, og ABB har siden mottatt en ordre på ytterligere 14 robotenheter.

- Vi er glade for å være en del av Singapores medisinske økosystem for å takle denne akutte utfordringen, og kombinerer våre bransjeledende robotteknologier med teknisk og biomedisinsk kunnskap fra de involverte myndigheter, sier Sami Atiya, leder for ABBs forretningsområde Robotics & Discrete Automation. - Sammen øker vi Singapores testkapasitet ved å automatisere viktige laboratorieprosesser, der våre roboter kan utføre en rekke repeterende og farlige oppgaver for å forbedre laboratorieforholdene for ansatte, og redusere risikoen for forurensning og utmattelse.

ABBs RobotStudio®-simuleringsprogramvare ble brukt til å lage, simulere og teste robotinstallasjonen i et virtuelt 3D-miljø. Dette gjorde at prosjektet raskt kunne realiseres og utvides uten behov for større justeringer eller rettelser i laboratoriemiljøet.

- Offentlig-private partnerskap spiller en viktig rolle i innovasjon og rask adopsjon av avanserte produksjonsteknologier, og dette samarbeidet mellom A*STAR, ABB og våre andre partnere i økosystemet er et godt eksempel på hva vi kan oppnå sammen gjennom robotikk og automatisering for å forbedre Singapores testkapasitet midt i COVID-19-pandemien, sier Dr. David Low, administrerende direktør i ARTC.

I et annet eksempel på hvordan selskapet støtter helseinstitusjoner, blir ABBs samarbeidende robot, YuMi® studert og brukt i en forskningsapplikasjon ved Polytechnic University of Milan for å støtte sykehus i forbindelse med serologisk testing av koronavirus. Når den er utplassert, vil YuMi® kunne automatisere opptil 77 prosent av oppgavene som kreves for å utføre testene og den kan analysere opptil 450 prøver i timen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com

ABB Capital Markets Day 202019.11.2020 10:31:01 CETPressemelding

ABB arrangerer sin kapitalmarkedsdag i dag, 19. november, kl. 11.30 CET. Konsernsjef Björn Rosengren, CFO Timo Ihamuotila samt lederne for de fire forretningsområdene vil gi en oppdatering på den strategiske og operasjonelle utviklingen, inkludert: – Forbedre ytelsen som en del av ABB Way – Gjennomgang av virksomhetsporteføljen – ABBs digitale strategi – Oppdaterte økonomiske rammeverk og langsiktige bærekraftsmål - ABB er et ledende teknologiselskap, i dag og i fremtiden. Vi har global kapasitet innen forskning og utvikling, digitale løsninger og innovasjonsfokus for å støtte våre kunder. COVID-19-pandemien påvirker fortsatt utsiktene på kort sikt, men de langsiktige markedstrendene innen elektrifisering, automatisering, digitalisering og energieffektivitet består. Samtidig gjør vi ytterligere tiltak for å forbedre ytelsen og fortsette å skape merverdi for alle interessenter fremover, sier konsernsjef Björn Rosengren. Forbedret ytelse på gang Siden starten av året har ABB desentralise