ABB og Hydrogen Optimized utforsker utvikling av storskala produksjonssystemer for grønn hydrogen

Selskapene signerer en intensjonsavtale for å gjøre grønn hydrogen til et økonomisk gjennomførbart alternativ for kunder i mange bransjer.
ABB og Hydrogen Optimized vil utforske produksjon av grønn hydrogen. Bildet viser toppsjefen i Hydrogen Optimized, Andrew T.B. Stuart.

Det globale teknologiselskapet ABB og Hydrogen Optimized har blitt enige om å utforske utviklingen av store produksjonssystemer for grønn hydrogen koblet til strømnettet for å tilby en ren, bærekraftig og rimelig energikilde.

100MW per modul

Hydrogen Optimized har ambisjoner om å bruke sin høystrøms vannelektrolyseteknologi i stor skala for å produsere grønt hydrogen for nye, rene applikasjoner for mange bransjer, inkludert kjemi, energi og transport. ABBs hydrogenforskningsteam vil utforske optimalisering av strømforsyningen gjennom prosjekter som involverer ABBs høyeffektslikerettere.

Sammen planlegger selskapene å bevise at Hydrogen Optimizeds RuggedCell ™ vannelektrolyseteknologi kan brukes til å utvikle en integrert produktløsning basert på et 100MW anleggsdesign for en modul.

ABB er en globalt ledende leverandør av høyeffektslikerettere for enhver industriell applikasjon, som gir maksimal tilgjengelighet, høyest produktivitet og med høy prioritet på personsikkerhet. Innenfor høyeffektsområdet gir selskapets likerettere strøm i området 5000A til 550 000A, som enkelt eller flere enheter, og som sådan kan de gi nesten ubegrenset strøm- og spenningskombinasjoner og oppfyller de fleste anleggsspesifikke krav.

- ABB er verdensledende innen styrings- og elektrifiseringsløsninger designet for store elektrokjemiske prosesser, sier Andrew T.B. Stuart, konserndirektør for Hydrogen Optimized. - Slik teknologi passer perfekt sammen med vår patentanmeldte RuggedCell ™. Sammen skaper disse teknologiene en kontinuerlig reduksjon i investeringskostnader når omfanget av grønt hydrogen øker.

- Vårt felles arbeid vil legge grunnlaget for enkeltanlegg opp til flere hundre MWs inngangseffekt. Å demonstrere skalerbarheten til disse to nøkkelkomponentene i en vannelektrolyseinstallasjon er viktig for økonomisk, grønt hydrogen, og vi er glade for de potensielle fordelene for kundene.

Skyve grensene

Intensjonsavtalen melom selskapene formaliserer avtalen om å utforske implementeringen av et demonstrasjonssystem, samt utarbeidelse av et 100MW anleggsdesign og strategier for kommersialisering.

- Dette prosjektet spiller på vår styrke med å bygge store, svært effektive, skreddersydde høyeffektslikerettere og skyve grensene for hva som er mulig fra en likeretterenhet, sier Charl Marais, Global Product Manager, Process Industries, hos ABB. - Basert på mange års erfaring med å levere styrings- og elektriske løsninger for elektrokjemisk industri, forstår vi at høyeffektslikerettere har de egenskapene som kreves for vellykket, storskala prosjektutrulling.

- Dette samarbeidet fremmer kommersiell tilgjengelighet og gjennomførbarhet av store, grønne hydrogensystemer. Vi har utforsket denne typen prosjekter i mer enn to år, og synergiene med Hydrogen Optimized har vært veldig tydelige. Vi har en klar visjon, og resultatene kan være betydningsfulle.

Applikasjoner som bruker grønt hydrogen inkluderer nullutslippstransport, ammoniakk og annen kjemisk produksjon med ikke-fossile hydrogenkilder, og grønn produksjon av metall med hydrogen i stedet for med koks.

Hydrogen Optimized, grunnlagt i 2017, er et privat hydrogenteknologiselskap som kommersialiserer egne, produksjonssystemer for grønn hydrogen. Vår visjon er at rene hydrogenprosesser for energi og kjemiske- og industrielle formål vil forbedre livskvaliteten for alle mennesker over hele verden innen 2030. Vår røtter går tilbake til 1905 da Alexander T. Stuart, Canadas hydrogenpioner, konkluderte med at hydrogen og oksygen var de viktigste byggesteinene i en bærekraftig, ren energi og industriell verden. Med verdens fremste hydrogenarv utvikler, designer og bygger vi grønne hydrogensystemer. Vi implementerer disse med våre partnere og kunder. www.hydrogenoptimized.com

Testfasiliteter hos Hydrogen Optimized.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com