ABB leverer sikkerhets- og automasjonssystemet (SAS) til Wisting FPSO for pålitelig og bærekraftig drift

Equinor har inngått prosjekt-spesifikk rammeavtale med ABB for sikkerhets- og automasjonssyste-met (SAS) til Wisting FPSO (flytende produksjons- og lagerinnretning).

ABB leverer sikkerhets- og automasjonssystemet (SAS) til Wisting FPSO (Foto Equinor).

Rammeavtalen omfatter mulighet for avrop på FEED (Front end Engineering and Design), og mulig leveranse av sikkerhets- og automasjonssystemet. Systemet dekker styring av FPSO, tilhørende havbunnsløsninger, landbasert operasjonssenter og simulator.  Videre er installasjon, testing og igangkjøring av utstyret inkludert.

- Vi setter pris på å fortsette det gode samarbeidet med Equinor, sier Tor Ove Lussand, leder for ABB Energy Industries i Norge. -  Vi håper at vår erfaring og teknologi vil bidra til en smidig prosjektgjennomføring og bærekraftig drift av Wisting FPSO.

Avrop for leveranse av dette utstyret forutsetter at partnerne tar en investeringsbeslutning og myndighetsgodkjenning av Wisting prosjektet i 2023.

ABB leverer teknologi til Northern Lights, verdens første åpne CO2-transport- og lagringsinfrastruktur22.6.2022 10:40:54 CEST | Pressemelding

• ABBs løsninger for automatisering, elektrifisering og digitalisering skal benyttes i det norske karbonfangst -og lagringsprosjektet • Prosjektet akselererer industriell avkarbonisering og fjerning av CO2 med transport og permanent lagring i reservoarer 2600 meter under havbunnen • Planer for lagring av over fem millioner tonn CO2 per år, tilsvarende utslippene fra 1 million biler

Karbonkutt i transportsektoren: Elektriske drivsystemer leder an20.6.2022 10:15:14 CEST | Pressemelding

– Et nytt whitepaper fra ABB beskriver hvordan elektrifisering av drivlinjer i industrielle kjøretøy, transportmidler og fartøy gir langt bedre energieffektivitet – Transport av personer, varer og råmaterialer står for nærmere 30 prosent av globale CO2-utslipp – Elektriske motorer kan ha en virkningsgrad på over 95 prosent mens dieselmotorer kun oppnår 45 prosent under optimale driftsforhold