ABB leverer sikkerhets- og automasjonssystemet (SAS) til Wisting FPSO for pålitelig og bærekraftig drift

Equinor har inngått prosjekt-spesifikk rammeavtale med ABB for sikkerhets- og automasjonssyste-met (SAS) til Wisting FPSO (flytende produksjons- og lagerinnretning).

ABB leverer sikkerhets- og automasjonssystemet (SAS) til Wisting FPSO (Foto Equinor).

Rammeavtalen omfatter mulighet for avrop på FEED (Front end Engineering and Design), og mulig leveranse av sikkerhets- og automasjonssystemet. Systemet dekker styring av FPSO, tilhørende havbunnsløsninger, landbasert operasjonssenter og simulator.  Videre er installasjon, testing og igangkjøring av utstyret inkludert.

- Vi setter pris på å fortsette det gode samarbeidet med Equinor, sier Tor Ove Lussand, leder for ABB Energy Industries i Norge. -  Vi håper at vår erfaring og teknologi vil bidra til en smidig prosjektgjennomføring og bærekraftig drift av Wisting FPSO.

Avrop for leveranse av dette utstyret forutsetter at partnerne tar en investeringsbeslutning og myndighetsgodkjenning av Wisting prosjektet i 2023.

ABB bidrar til avkarbonisering av fjernvarme nær verdensarv i Esbjerg8.11.2021 15:45:00 CET | Pressemelding

• ABB vil levere integrert, elektrisk infrastruktur for sjøvannsvarmepumpe for å levere grønn varme til over 100 000 innbyggere i Esbjerg • ABBs teknologi vil sikre pålitelig, fornybar kraftforsyning, varmeproduksjon og distribusjon av fjernvarme • Innovativt 50MW varmepumpesystem vil bruke fornybar energi fra vindparker og trekke ut varmen fra sjøvann, støtter Danmarks mål om å kutte utslippene med 70 prosent innen 2030

ABB bringer kunstig intelligens (AI) til anleggsforvaltning for forbedret effektivitet og økt oppetid på tvers av bransjer26.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

• Lanseringen av ABB AbilityTM Genix Asset Performance Management (APM) Suite gir neste generasjons AI-basert prediktivt vedlikehold, driftssikkerhet og innsikt i anleggsintegritet for prosessindustri, kraftbransjen og vann og avløp (VA) • Genix APM er en konsernapplikasjon for å overvåke anlegg, foreskrive vedlikeholdshandlinger, forbedre utstyrsutnyttelsen og støtte livssyklusanalyse og kapitalplanlegging • Løsningen gir aksjonerbar innsikt i alle aspekter av anleggets ytelse slik at kundene kan redusere maskiners nedetid med opptil 50 prosent