ABB lanserer podcast om grønt skifte med elbuss

I podcasten diskuterer eksperter fra miljøstiftelsen Zero og ABB utrullingen av batteribusser i Norge og gir innsikt i teknologi, fra lading til fremdrift.

Norge står foran et gjennombrudd for elbusser med fordeler som utslippsfri transport, kraftig støyreduksjon for både passasjerer og omgivelser og lavere drift- og vedlikeholdskostnader.

Dette er del av en podcast-serie fra ABB om hvordan eksisterende teknologi kan gi grønt skifte i samfunnet. Serien inkluderer shipping, havbruk og bilparken og publiseres fortløpende utover sommeren og høsten.

Lenke til podcast om grønt skifte med elbuss: https://new.abb.com/no/media/podcast

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo