ABB lanserer Onboard Microgrid for optimalisert energieffektivitet for mindre fartøy

Det kompakte, likestrømsbaserte kraftsystemet byr på hybrid energieffektivitet.

Onboard Microgrid-systemet er basert på ABBs prisvinnende, likestrøms kraftsystem Onboard DC Grid™. Dette systemet øker energieffektiviteten opp til 20 prosent i større fartøy. Gjennom lanseringen av et mer kompakte system gjør ABB tilsvarende effektivitet tilgjengelig for mindre fartøy som opererer over kortere avstander. Onboard Microgrid kan benyttes for rent batteridrift, brenselceller eller en kombinasjon av disse.

På samme måte som Onboard DC Grid™ kan Onboard Microgrid benytte flere energikilder og omformere for å optimalisere effektiviteten med utslippskutt som resultat. Onboard Microgrid integrerer alle likestrømssystemene og distribuerer kraften gjennom en hovedkrets. Dette gir betydelig kraftreduksjon og optimaliserer fartøyets fremdrift.

Behovsbasert kraft

I tillegg reduserer systemet det fysiske fotavtrykket og vekten av det elektriske utstyret om bord ved å unngå store transformatorer og ditto hovedtavle. Dette gir mer plass om bord og øker fleksibiliteten for plassering av systemet.

Den første Onboard Microgrid-installasjonen er allerede på gang med konverteringen av San Cristoforo, en 386 tonns passasjer- og bilferge som seiler på Lago Maggiore i Italia. Det kompakte systemet vil gi fergen mulighet til å optimalisere bruken av kraft ved å kombinere hotel- og fremdriftskraften gjennom en felles likestrømsforbindelse. Dette gjør at batterier og generatorer kan benyttes etter kraftbehov, i diesel-, hybrid- eller ren elektrisk drift.

- Onboard Microgrid gjør at San Cristofino kan maksimere fordelene ved hybrid fremdrift, sier Alessandro Acquafredda, direktør i rederiet Gestione Navigazione Laghi. – Det gir også en mer effektiv utnyttelse av plassen i maskinrommet, samt at det er enkelt og raskt å installere.

Pakkeløsning

- Denne teknologien representerer en løsning for et spesifikt segment. Mindre fartøy spiller også en viktig rolle i elektrifiseringen av bransjens elektriske, digitale og tilkoblede fremtid, sier Juha Koskela, leder for ABBs marine- og havnevirksomhet. – Lanseringen av Onboard Microgrid viser hvor nøye ABB har lyttet til redere og eiere av innlandsfartøy, ferger, arbeidsbåter, slepebåter og yachter, som lenge har jaktet på fordelene med hybrid fremdrift.

Onboard Microgrid inkluderer et programmerbart kontrollsystem for implementering av ABBs kraftstyringssystem, generatoroppstart, fremdriftskontroll, generatorvern og -beskyttelse, kontroll og overvåkning av driftsmodus, batterilastkontroll og signalbehandling.

Konseptuell illustrasjon av hybridssystem Onboard Microgrid installert på en ferge.
Hybridsystemet Onboard Microgrid byr på større fleksibilitet for installasjon om bord.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo