ABB kobler verdens største havvindpark til Storbritannias kraftnett

ABB kobler verdens største havvindpark, Doggerbank, til kraftnettet på land.
  • Første gangs bruk av høyspent likestrøms-teknologi (HVDC) med lavere miljøavtrykk for tilkobling av havvindparker i Storbritannia
  • Doggerbank havvindpark vil gi energi til 4,5 millioner hjem
  • Prosjektet vil øke britisk havvindkraftkapasitet med 3,6 GW, tilsvarende fem prosent av landets totale kraftproduksjon

ABB er valgt av Equinor og britiske SSE Renewables for å levere høyspent likestrøm-omformerstasjoner (HVDC Light®) for å koble verdens største havvindpark, Doggerbank i Nordsjøen, til Storbritannias kraftnett.

Dette er første gang HVDC-teknologien brukes for havvind i Storbritannia. ABB skal levere teknologi med et av de minste miljøavtrykkene gjennom det mest kompakte omformerstasjonsdesignet kombinert med det laveste energitapet i kraftindustrien. ABB vil levere HVDC Light®-omformersystemer, mens Aibel vil levere to HVDC-omformerplattformer. I 2016 inngikk ABB og Aibel et samarbeid om design, prosjektering og optimalisering av havvindkobling.

Equinor sentral

- Å vinne kontraktene fra Equinor og SSE Renewables for Doggerbank-prosjektet understreker ABBs innovative havvindteknologi og -ekspertise. Det fremhever også suksessen med ABB Power Grids kundesamarbeid, både gjennom designoptimalisering så vel som på forretningsmodellnivå, sier Claudio Facchin, president i ABBs Power Grids-virksomhet. – ABB er opptatt av å levere bærekraftige løsninger med banebrytende teknologi, og med Doggerbank-prosjektet er vi med på å gjøre havvind konkurransedyktig og dermed bidra til et sterkere, smartere og grønnere nett.

- Doggerbank er virkelig et verdensledende prosjekt. Det utvider grensene gjennom banebrytende teknologi med lavutslipps energiproduksjon som bidrar til at Storbritannia når ambisjonen om netto nullutslipp av CO2 innen 2050, sier Paul Cooley, direktør for Capital Projects ved SSE Renewables. – Utnevnelsen av Aibel og ABB som prosjektpartnere vil sikre at de nyeste kraftnettløsninger benyttes for en vellykket prosjektleveranse.

Halfdan Brustad, visepresident for Doggerbank-prosjektet i Equinor, sier:

- Dette er en viktig milepæl for Doggerbank, med en banebrytende HVDC-teknologi som muliggjør en konkurransedyktig løsning for havvind i lang avstand fra land. Dette vil være den første offshore HVDC-løsningen i Storbritannia som åpner for nye markeder og muligheter. Utnevnelsen av Aibel og ABB demonstrerer samarbeid på tvers av bransjer og bringer sammen den beste kompetansen for en vellykket Doggerbank-leveranse.

Doggerbank-utbyggingen består av tre vindparkprosjekter: Creyke Beck A og B og Teesside A. Prosjektet vil bidra betydelig til den britiske regjeringens mål om å produsere inntil en tredjedel av strømmen fra havvind innen 2030. ABB har fått tildelt kontrakter for Creyke Beck A og Creyke Beck B.

Havvind i vekst

I følge International Energy Agency (IEA) kan global havvindkapasitet øke 15 ganger og tiltrekke rundt 1000 milliarder dollar av kumulative investeringer innen 2040. Dette er drevet av økt konkurranseevne, politisk støtte og betydelig teknologisk fremgang.

Kommersiell HVDC-teknologi ble pionert av ABB for mer enn 60 år siden. Det er et svært effektivt alternativ til vekselstrøm (AC) for overføring av store mengder strøm med høyere effektivitet og lavere elektriske tap. HVDC bidrar til sikker og stabil overføring av kraft over nettverk som opererer på forskjellige spenninger og frekvenser. Dette gjør teknologien egnet for mange viktige kraftapplikasjoner, og muliggjør integrering av fornybar energi fra havvindparker og sammenkoblinger med AC-nett.

ABB kobler verdens største havvindpark, Doggerbank, til kraftnettet på land.
ABBs HVDC-teknologi overfører store kraftmengder over lange avstander med minimale tap.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo