ABB fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester til Nyhamna og Ormen Lange

En ny rammeavtale dekker automatisering og kraft på Nyhamna gassbehandlings- og eksportterminal, tilkoblet blant annet Ormen Lange-feltet.

ABB og Shell fortsetter et langvarig samarbeid på Nyhamna og Ormen Lange-feltet.

Avtalen er inngått med Shell på vegne av Nyhamna-operatør Gassco. ABB skal levere integrerte service- og supporttjenester, inkludert fjernstøtte, til anlegget.

– At vi inngår en ny rammeavtale, illustrerer det fruktbare samarbeidet vi har hatt med Shell i flere år, sier Tor Ove Lussand, leder for ABBs olje- og gassvirksomhet. – Den nye avtalen vil bidra til at energiselskapet kan videreføre og forbedre støtte til effektiv, sikker og stabil drift av anlegget på Nyhamna, ikke minst gjennom økt digitalisering og samspill med våre landbaserte samhandlingssentre i blant annet Bergen og Oslo.

Avansert automatisering

Rammeavtalen inneholder blant annet drift og vedlikehold, datasikkerhet og avanserte tjenester som måling og forbedring av ytelser samt finjustering og optimalisering av prosessene på anlegget.

ABBs servicekonsept består av driftsstøtte, optimalisering og ingeniørtjenester som integreres i kundens drifts- og prosjektorganisasjon.

Tidligere kontrakter med Shell har gitt betydelige besparelser, økt produksjon samt bedre helse- miljø og sikkerhet (HMS), blant annet gjennom avanserte digitaliserings-løsninger i ABBs styringssystem ABB AbilityTM 800xA. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Avtalen har en varighet på seks år med mulig utvidelse på to pluss to år, til sammen ti år, og gjelder fra 1. januar 2019.

Kontinuerlige forbedringer

- Serviceavtalen støtter Shells ambisjoner om kontinuerlig forbedret drift av sine anlegg gjennom enda mer tilstandsbasert vedlikehold og produksjonsoptimalisering, forteller Lussand.

Avtalen innebærer at ABBs portefølje av servicetjenester integreres i alle elektro-, instrument-, kontroll- og telekommunikasjonssystemer.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha