ABB digitaliserer livssyklushåndtering av prosessikkerhet

ABB lanserer SafetyInsight ™ som hjelper kunder, som driver risikofylte prosesser, med å redusere produksjonstap og vedlikeholdskostnader og optimalisere sikkerhet og samsvar med lover og regler.

ABB har lansert ABB Ability ™ SafetyInsight ™, en serie programvareapplikasjoner som støtter selskaper over hele energi- og prosessbransjen gjennom hele livssyklusen for håndtering av prosessikkerhet.

Programmet fungerer som en sentral informasjonskilde og digitaliserer tidligdata fra prosjekteringsfasen for å skape en digital tvilling for prosessikkerhet, og bruker disse dataene for å gi kontekst til den store datamengden som genereres av forretnings- og tekniske driftssystemer.

- Bedrifter med risikofylt produksjon investerer betydelig tid og krefter på å utvikle grunnlaget for sikkerhet i prosjekteringsfasen av et anlegg. Denne kritiske kunnskapen blir ofte igjen ”på hyllen”, slik at drifts- og vedlikeholdsteamene må finne opp hjulet på nytt når det gjelder å forstå farene og risikoen forbundet med prosessene, sier Karl Watson, global digital salgsløsningsarkitekt for prosessikkerhet i ABB Energy Industries.

SafetyInsights ™ unike tilnærming ved å kombinere data fra forretningssystemer og tekniske driftssystemer med prosjekteringsdata muliggjør digitalisering av rapporter som HAZOP (hazard and operatibility study) og LOPA (layers of protection analysis). Disse blir lett tilgjengelig for drift og vedlikeholdsteam i forenklete, intuitive og lettforståelige, visuelle formater.

Pågående risikovurderinger kan da bli basert på digitaliserte sikkerhetsdata. Tillegg av data fra forretnings- og tekniske driftssystemer gir nær sanntidsoppdateringer, slik at den akkumulerte effekten av drifts- og vedlikeholdsaktiviteter kan visualiseres i en dynamisk risikomatrise, for å ytterligere hjelpe risikovurderinger og styring av operativ risiko.

Watson legger til: - Prosjekteringsdata, som enhver digital tvilling, må valideres. SafetyInsight ™ letter dette ved å samle faktiske drifts- og vedlikeholdsdata med samme kontekst som de tidlige designforutsetningene, slik at forbedring kan identifiseres og implementeres, med andre ord "lukke sløyfen». I tillegg til økt sikkerhet, kan disse forbedringene bidra til å minimere nedetid i produksjonen og redusere vedlikeholdskostnadene.

Programvare-suiten har dashboard for prosessikkerhet for å gi riktig informasjon, til rett person, til rett tid, for å ta den riktige, informerte avgjørelsen.

- ABB SafetyInsight ™, sammen med andre ABB Information Management Systems- applikasjoner, har en solid merittliste for å hjelpe store energiselskaper med å oppnå høyere oppetid for utstyret - med ett selskap som når over 99 prosent. Programvarepakken støttet også et annet globalt energiselskap i å redusere den årlige testen av sikkerhetssystemventiler med så mye som 30 prosent, forteller Watson.

ABB Energy Industries muliggjør trygge, smarte og bærekraftige prosjekter og operasjoner for virksomheter innen olje, gass, kjemikalier, biovitenskap, kraftproduksjon og vann og avløp. Ved å drive integrerte løsninger som automatiserer, digitaliserer og elektrifiserer industrien, kobler vi våre folk og teknologi for å hjelpe kundene våre med tilpasning og å lykkes. Med over 50 års domenekompetanse fortsetter vi å innovere og omforme tradisjonelle tilnærminger på tvers av energisektoren med våre teknologier designet for å forbedre driftseffektivitet, redusere risiko, redusere energiforbruk og vrak.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.SafetyInsight video

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling.

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​