Å innføre full elbilmoms og bøte med subsidier er en ubegripelig dårlig idé!
Elbilforeningen er svært kritisk til at regjeringen i dagens forslag til revidert nasjonalbudsjett i stedet for toppmoms plutselig foreslår å innføre full moms på elbiler kombinert med en tungvint og utrygg subsidieordning.
– I går var vi på god vei mot å nå Stortingets mål om kun elbiler i nybilsalget i 2025. I dag foreslår regjeringen å ta en stor omvei. Det har vi ikke tid til i klimapolitikken, sier Christina Bu og legger til at det er uforståelig at Jonas Gahr Støre snubler på målstreken. - Han kunne løpt i mål i 2025 og gjort Norge til verdens første land som elektrifiserer hele nybilsalget. Nå er plutselig alt i spill.
Fra fravær av inntekt til stor utgiftspost
Momsfritak har vært forståelig og forutsigbart, og bidratt til at nybilkjøperne har valgt elbil framfor en forurensende bil. Elbilforeningen har vært klar på at man fra 2023 gradvis og forsiktig kan starte innfasing av moms. Regjeringen skroter i stedet oppskriften på den norske elbilsuksessen for å innføre en komplisert subsidieordning.
Til nå har momsfritaket for elbiler betydd midlertidig fravær av inntekt på statsbudsjettet. En subsidieordning vil gjøre elbilen til en ren utgiftspost. - Dette er et farlig systemskifte fordi den gjør elbilpolitikken vanskeligere å forstå for forbrukerne samtidig som den vil være svært utsatt for uforutsigbare kutt under budsjettforhandlinger i sene nattetimer på Stortinget, sier Christina Bu.
Elbilforeningen peker på at regjeringen allerede har gitt det første eksempelet på uforutsigbarhet ved å både bryte løftet om en avgiftsbasert ordning og dessuten øke kostnadene også under 600.000 kroner, i strid med løftet i regjeringsplattformen.
– Vi er bekymret for at den pågående utskiftingen av en forurensende bilpark, vil bremses kraftig ned. Elbilpolitikken har fått vanlige folk med på det grønne skiftet, men nå risikerer regjeringen å miste dem på veien. Det er dårlig nytt for norsk klimapolitikk, sier Christina Bu.
Subsidieordning har feilet i andre land
Flere andre land har forsøkt å få til en elbilsuksess a la Norge. De aller fleste har forsøkt subsidier som strategi, slik den norsk regjering nå også planlegger å innføre. Felles for forsøkene er at ingen har lykkes med elektrifiseringen i den skala som Norge har gjort.
– Norge har i flere tiår fulgt en strategi der avgiftssystemet har gjort elbilene stadig mer konkurransedyktige, og det har virket. Denne strategien må man holde fast ved selv i en tid der det gjøres endringer fordi elbilen konkurrerer bedre, sier Bu.
En forsiktig innfasing av moms ville være det fornuftige
I store deler av 2022 har elbilandelen i nybilsalget vært på over 80 prosent. Elbilforeningen mener det gjør det forsvarlig å begynne en forsiktig og gradvis innfasing av moms på elbiler.
– Men her serverer regjeringen noe helt annet, som forbrukerne ikke var forberedt på, og som Elbilforeningen vil kjempe mot, sier Bu, og avslutter:
– Vi vil jobbe for at Stortinget setter en stopper for forslaget.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Thomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for lokal- og regionalmedia
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Påskegodt før langtur med elbil: Vi har passert 8000 hurtigladere!21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ved inngangen til påsken kan vi feire at Norge har over 8000 hurtigladere. Det er hele 2000 flere enn på samme tid i fjor. — Dette lover godt for påskeutfarten, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Bilimportørene, NBF og Elbilforeningen om moms på elbil: Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 202617.2.2024 11:34:15 CET | Pressemelding
Moms på elbil må fases inn gradvis og forutsigbart, og vi må avvente første endring til etter at Norge har nådd målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Beskjeden kommer fra organisasjonene som representerer elbilistene, importørene og forhandlerne av elbiler.
Dette påvirker elbilens rekkevidde i vinterferien16.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Mange faktorer påvirker rekkevidden til en elbil. Føre, temperatur og topografi får du gjort lite med, mens kjørestil og hvor varmt du må ha det i bilen, kan påvirkes. Skiboks på taket påvirker rekkevidden mye mer enn om du pakker bilen full.
Elbilforeningen vil avlyse 2025-målet for elvarebiler7.2.2024 14:04:49 CET | Pressemelding
─ Vi har ikke nubbesjans til å nå målet på 100 prosent lette elektriske varebiler i nybilsalget i 2025, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Elbilforeningen foreslår å gi opp klimamålet og heller forplikte seg til et nytt klimamål som politikerne faktisk prøver å nå.
Forvarming av elbilen gir sommerfart på vinterlading1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Vinterkulda gjør at hurtiglading går tregere, men har du en moderne elbil som kan forvarme batteripakken før du kommer til hurtigladestasjonen, kan du oppnå svært god ladefart også i vinterkulda. Dette viser 2024-utgaven av Elbilforeningens vintertest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom