Nå er Rimi historie i Norge

7. mai 2015 gikk startskuddet for Norgeshistoriens største omprofileringsprosjekt når Rimi Sannergata ble Coop Prix. Nå, 10 måneder etter, er prosjektet fullendt, når Rimi Triaden ble Extra 10. mars.
Extra-effekten
– Oppkjøpet av ICA har vært en suksess og var et helt riktig steg for Coop i Norge, sier konsernsjef i Coop Norge SA, Geir Inge Stokke. – Det har gjort oss langt bedre rustet til å tilby kundene lavere priser og bedre utvalg. Priskrigen mellom lavprisbutikkene er en effekt av den skjerpede konkurransen. Vi kaller det Extra-effekten.
Extra har fått over 120 nye butikker etter omprofileringer fra Rimi og ICA. - De butikkene som har blitt til Extra, slik som Rimi Triaden, har fått en utrolig god mottakelse. En gjennomsnittlig omsetningsvekst på mer enn 20 prosent etter omprofilering er et tydelig signal om at kundene liker Extra, som har bedre utvalg og like lave priser som konkurrentene i lavprismarkedet, sier Stokke.
Står på startstreken
Det er lavpriskjeden Extra som har fått størst påfyll med omprofilerte butikker, men også Coop Mega og Coop Prix har fått mange flere attraktive lokasjoner landet rundt med påfyll fra ICA og Rimi. Matkroken er fortsatt en egen kjede, men har Coop-sortiment, datasystemer og logistikk.
- Gjennom oppkjøpet av ICA Norge har vi fått mange flere flotte butikker og dyktige medarbeidere, og vi har nå et fantastisk utgangspunkt for å nå vårt mål om å gi våre medlemmer og kunder de aller beste handleopplevelsene, sier Stokke.
Nøkkelord
Kontakter
Lise Mette KjellbergSenior kommunikasjonsrådgiver
lise.mette.kjellberg@coop.noBjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør
bjorn.takle.friis@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom