Destinasjon Røros er finalist i National Geographic World Legacy Awards

Denne gangen er Røros er nominert i klassen Destination Leadership i National Geographic World Legacy Awards, sammen med sterke destinasjoner som Travel Oregon i USA og Burren and Cliff of Moher Geopark fra Irland.
- At vi har reisemål som hevder seg så godt internasjonalt som det Røros gjør er svært positivt. Det bidrar til et godt omdømme og inspirerer oss til å fortsette satsingen på et enda mer bærekraftig norsk reiseliv, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
Ydmyke og stolte
Rundt en million turister besøker årlig gruvebyen og UNESCO verdensarvstedet Røros. Destinasjon Røros jobber med 200 medlemsbedrifter for å stimulere til samarbeid og koordinere turismeutvikling i regionen på en bærekraftig måte. Gjennom et imponerende helhetlig system følger, evaluerer, trener og bygges destinasjonen på en sånn måte at de fortsetter å fremheve og implementere beste praksis innen bærekraftig reiseliv. Destinasjonen framstår som en rollemodell for andre destinasjoner i Norge.
- Vi er veldig ydmyke og stolte over at vårt utviklingsarbeid og innsats innen bærekraftig reiselivsutvikling blir lagt merke til ute i verden, sier utviklingssjef Hilde Bergebakken i Destinasjon Røros. – Det har vært en utrolig spennende reise å få lov til å stake ut en kurs for helhetlig utvikling som tar hensyn til kultur, natur, lokalsamfunnsutvikling og verdiskaping. Vår reise har knapt begynt – og kunnskap om hvordan vi forvalter turisme på en slik måte at vi styrker det norske grønne omdømme tror jeg vil være veldig verdifullt for framtiden. Travel Oregon er en av de destinasjoner vi har sett opp til, og som jeg hadde gleden av å holde foredrag for om hvordan vi på Røros jobber under en global bærekraftsamling ifjor. Det handler jo om å lære av hverandre, sier Hilde Bergebakken, - og nå er vi konkurrenter i finalen i World Legacy Awards i Berlin i 2016. Det er en helt utrolig reise for oss fra lille Røros. Vi er med å forandre verden!
Reiselivsdirektør Linda M. Ramberg i Destinasjon Røros er overveldet.
- Jeg hadde vel ikke turt å tenke tanken at vi skulle stå i globale reiselivsprisfinaler da vi la strategien om å jobbe med verdensarv – bærekraftig reiseliv – synlighet og verdiskaping i 2007. Foruten å jobbe mot å bli et bærekraftig reisemål innen utgangen av 2015 var ett av målene å bli mer synlig i Europa, og med den profileringen en nominasjon i finalen i National Geographic World Legacy Awards gir oss, er det en drømmestart på verdens største reiselivsmesse ITB i Berlin! Etter flere års målbevisst jobbing tar vi nå markedsandeler på utland. Denne nominasjonen bør gi oss ytterligere fart i seilene!
Prisutdeling i Berlin, 9. mars 2016
Destinasjon Røros er invitert til prisutdelingen i Berlin 9. mars 2016, der 15 finalister er nominert i totalt fem kategorier. Juryformannen har uttalt; «Destinasjoner som forstår at bærekraft er fundamentet – blir globale ledere i morgen».
- Vi vet at merkeordningen ble vektlagt betydning da dommerne var på besøk på Røros, så vi knytter gjerne utviklingsarbeidet de har hatt lokalt til utviklingsarbeidet som pilot og godkjent «Bærekraftig Reisemål». Det er fantastisk å se hvordan de har brukt merket til å posisjonere seg og få anerkjennelse i den globale reiselivsverdenen, sier ansvarlig for merkeordningen i Innovasjon Norge, Ingunn Sørnes. Innovasjon Norge har de seneste årene vært i førersetet for å sette bærekraftig destinasjonsutvikling i system i Norge.
Med dette har vi sammen satt arbeidet med bærekraftig reiseliv på det globale kartet tre ganger; - World Responsible Tourism, Best Destination i 2011 - Tourism for Tomorrow, Destination Stewardship i 2012 og nå finalen i World Legacy Awards i 2016. Destinasjon Røros tok Merket Bærekraftig Reisemål i 2013, og bruker mye av sin tid til å inspirere andre destinasjoner til å ta fatt på en bærekraftig reiselivsutvikling.
Ønsker du mer informasjon om Destinasjon Røros, vennligst kontakt pressekontakt:
Hilde Myhren, hilde.myhren@rorosinfo.com, +47 924 20 36
Nøkkelord
Kontakter
Marianne MorkSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:414 49 747mamor@innovasjonnorge.noBilder


Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
The Quartz Corp får støtte til syre-gjenbruk24.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge støtter sirkulært pilotprosjekt hos The Quartz Corp med inntil 45 millioner kroner.
Hydro og Innovasjon Norge inngår strategisk samarbeid for grønn industrivekst12.6.2025 13:24:45 CEST | Pressemelding
Hydro og Innovasjon Norge har signert en ny samarbeidsavtale for å styrke norsk bærekraftig industri internasjonalt. Avtalen skal bidra til å fremme grønn teknologi, sikre politisk gjennomslag og åpne dører for norske bedrifter i globale markeder.
Innovasjon Norge og DNV med viktige havvindavtaler i Japan3.6.2025 13:56:47 CEST | Pressemelding
Det strømmer inn store eksportinntekter fra norsk havvindindustri, estimert til nærmere 50 milliarder kroner i år. I Japan signerte Innovasjon Norge i dag en avtale med et stort havvindnettverk. Samtidig undertegnet DNV en tilsvarende avtale.
Norges dag på verdensutstillingen i Osaka2.6.2025 17:57:51 CEST | Pressemelding
I dag ble det feiret Norges Dag på verdensutstillingen i Osaka. Utenriksminister Espen Barth Eide ledet en stor næringslivsdelegasjon, og Kongsberg signerte avtale med japansk selskap for å utvikle et banebrytende navigasjonssystem.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom