Kredinor i VG - Kalde vintre gir inkassoøkning

VG-artikkelen kan du lese, her.
Litt mer om bakgrunnen for inkassoøkningen etter kuldeperioder
Kuldeperioden i 2010/2011 var en av de kaldeste vintrene i nyere tid. Den gang var strømprisen langt høyere enn nå. Vi tror likevel kuldeperioden vil gi en betydelig økning i antall inkassosaker. Hovedårsaken vil være økningen i strømforbruket. Det vil slå direkte ut på folks betalingsevne – og inn på vår inkassostatistikk. Spesielt i grupper som har svak betalingsevne fra før av.
- Med kald vinter får vi høyere fakturakrav, noe som gir betalingsproblemer utover hva som er normalt, sier Tor Berntsen, administrerende direktør i inkassoselskapet Kredinor.
Kredinor registrerte i fjor over 543.300 strømregninger som gikk til inkasso fra rundt 188.000 personer. Kredinor er markedsleder som leverandør av inkassotjenester til energibransjen i Norge, og behandler 70 prosent av inkassomarkedet mot energibransjen. Vinteren 2010/ 2011 var den 17 kaldeste vinteren noen gang registrert i Norge, og økningen i antall inkassosaker var på hele 15 prosent.
Skyldnerkartet over inkassosaker - rammer de som allerede har problemer
Analyseavdelingen i Kredinor har utarbeidet et skyldnerkart som viser andelen dårlige betalere innenfor et fylke. Vår definisjon på dårlige betalere er: Personer som har én eller flere inkassosaker hos Kredinor. Høyest andel personer med inkassosaker finner vi i Finnmark, Østfold, Nordland, Aust-Agder og deler av Akershus. - Vår erfaring tilsier at faren for nytt mislighold er størst i områder der det allerede er en høy andel skyldnere, sier Magnus Solstad, analysesjef Kredinor. – Med flere arbeidsledige kan man forvente en økning i antall inkassosaker i hele landet, men geografiske områder dominert av lavinntektsgrupper vil være særlig utsatt.
Strømkonto gir forutsigbarhet
- De siste årene har energibransjen hatt fokus på fakturamodeller som skal hjelpe forbrukere til å unngå de store regningene som følge av kuldeperioder, sier Håkon Olaussen, bransjeansvarlig energi hos Kredinor. - Månedsfakturering, samt produkter som Kundekonto, jevner ut strømregningene gjennom hele året. Disse tiltakene har vært viktige for å unngå at privatpersoner får store uforutsette regninger, og gjennom det får betydelige betalingsproblemer, sier Håkon Olaussen.
«Føre var» prinsippet
Når strømregningene fra denne kuldeperioden kommer i mars og april vil Kredinor få svar om antagelsene stemmer. - Ved å tydeliggjøre risikoen allerede nå kan vi kanskje bidra til å forberede folk på høyere strømregning - og at de holder litt igjen på annet forbruk, sier Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor. Faktureringen skjer etterskuddsvis for de aller fleste kraftselskaper, og deretter går det inntil 14 dager før fakturaen forfaller. Etter forfall har strømkundene to uker på seg til å betale, før saken varsles som inkassosak og oversendes til innkreving. - Det er først da vi klarer å se omfanget av økningen i antall inkassosaker fra denne kuldeperioden, avslutter Thurmer.
Nøkkelord
Kontakter
Ingjerd ThurmerMarkedssjef
Tel:+47 416 40 797ingjerd.thurmer@kredinor.noTor BerntsenAdministrerende direktør
Tel:+47 905 34 636tor@kredinor.noBilder


Lenker
Om Kredinor
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
Kredinor AS: Resultat for fjerde kvartal 20243.2.2025 10:10:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 3. februar 2025) Den positive utviklingen i Kredinor AS fra andre og tredje kvartal, fortsatte i fjerde kvartal 2024. Totale inntekter korrigert for revaluering var høyere enn i fjerde kvartal 2023 og trenden med økende CMS-inntekter fortsatte, med en økning på 16% sammenlignet med fjerde kvartal året før.
Norske bedrifter: Flere inkassosaker enn før pandemien10.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Antallet inkassosaker mot norske bedrifter er nå flere enn før pandemien. Sammenlignet med samme periode i fjor er økningen i antall saker 6 % og siden slutten av 2019 har antallet inkassosaker samlet gått opp med 5 %, etter en kraftig nedgang under pandemien.
Kredinor AS: Resultat for tredje kvartal 202421.10.2024 08:40:00 CEST | Pressemelding
(Oslo, 21. oktober 2024) Den positive utviklingen i Kredinor AS fortsatte i tredje kvartal. Totale inntekter endte på MNOK 375,5 og EBT korrigert for nedskrivninger ville vært MNOK 9,6.
Nye inkassotall: Norsk økonomi ved et vippepunkt25.9.2024 07:21:23 CEST | Pressemelding
Nye inkassotall fra Kredinor viser fortsatt stor usikkerhet i norsk økonomi. Det er bedring i inkassotallene gjennom sommeren, men det er usikkert om dette skyldes sesongvariasjoner eller om det representerer en varig endring i økonomien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom