Nye inkassotall: Norsk økonomi ved et vippepunkt

Nye inkassotall fra Kredinor viser fortsatt stor usikkerhet i norsk økonomi. Det er bedring i inkassotallene gjennom sommeren, men det er usikkert om dette skyldes sesongvariasjoner eller om det representerer en varig endring i økonomien.

Analysesjef Christoffer Steen-Hansen i Kredinor

Tallene ble nylig presentert i rapporten Kredinor Innsikt. Inkassotallene for privatpersoner har økt med 6 % i antall nye saker og 10 % i volum så langt i år, sammenlignet med 2023. For bedrifter er økningen 8 % i antall nye saker og 17 % i gjeldsbeløp.

– Inkassotallene viser en økning fra i fjor. Samtidig har antallet inkassosaker falt gjennom sommeren. Det er imidlertid for tidlig å si om dette skyldes sesongvariasjoner eller varige endringer, sier Christoffer Steen-Hansen, analysesjef i Kredinor.

Prognoser fremover
Sammen med inkassotallene ble også Kredinor-barometeret presentert. Dette er en kombinasjon av makroøkonomiske variabler og egne inkassodata. Kredinor-barometeret er utformet som en skala fra 0 til 100 som måler utviklingen i husholdningenes likviditet. 100 representerer maksimal likviditet, mens 0 representerer ingen likviditet. Barometerverdien er i dag rundt 40, noe som viser en positiv utvikling så langt i år.

– Det kan være at utviklingen kommer som et resultat av sesongvariasjoner, ettersom det typisk går best likviditetsmessig for norske husholdninger om våren og sommeren. Dette er en endring fra tidligere år, da den beste likviditetsmåneden var september. En mulig årsak til denne endringen er at skattepengene for de fleste nå utbetales tidligere, sier Steen-Hansen.

De neste månedene vil vise om trenden fortsetter, for det er stor usikkerhet om den videre positive utviklingen, ifølge Kredinor-barometeret.

– Våre prognoser indikerer en avmatning, og eventuelt et moderat fall i barometeret til høsten. Derfor kan vi si at norsk økonomi nå står ved et vippepunkt. Et av de store spørsmålene her er renteutviklingen i Norge. Den amerikanske sentralbanken overrasket med et dobbeltkutt midt i september. Det er usikkert om det første norske rentekuttet kommer i år eller i første kvartal neste år. Men når rentekuttet kommer, vil det gi en gradvis forbedring av likviditeten, sier Steen-Hansen.

Les hele rapporten Kredinor Innsikt #3 her.

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Vi tilbyr effektive og tilrettelagte løsninger for våre oppdragsgivere, slik at de får betalt for sine krav. Samtidig sikrer vi at det skjer på en omtenksom og smidig måte for kunder i en utfordrende økonomisk situasjon, eller som bare har glemt å betale i tide.

Selskapet er etablert i Norge, Sverige, Finland og Danmark med en samlet omsetning på 1,45 milliarder kroner (2023) og 687 ansatte.

Kredinor er et datterselskap av SpareBank 1 Gruppen AS og inngår som en del av SpareBank 1-alliansen

SpareBank 1-alliansen er Norges nest største finansaktør, og består av 12 selvstendige sparebanker over hele landet, som samarbeider om en felles plattform og merkevare. SpareBank 1-alliansen har rundt 1 450 milliarder kroner i forvaltningskapital, og det jobber om lag 9 700 medarbeidere i alliansen, hvorav ca. 1 300 i SpareBank 1 Gruppen med datterselskaper.