Thon Gruppen

Strømmen Storsenter og Sartor Storsenter kjemper om å bli Årets Kjøpesenter

Del
Foreningen Nordic Council of Shopping Centers deler årlig ut prisen "Årets Kjøpesenter". I år har to kjøpesentre i Olav Thon Gruppen blitt nominert, Strømmen Storsenter og Sartor Storsenter.

Kandidatene er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur, senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller noe som er gjort på en mer fremragende måte enn andre.

Strømmen Storsenter, Sartor Storsenter og Tista senter konkurrerer om tittelen i år.

Juryens begrunnelse for nominasjonen:

Sartor Storsenter

Sartor Storsenter er et resultat av et unikt samarbeid med Fjell kommune gjennom 10-15 års planlegging og gjennomføring av en helhetlig kjøpesenter- og byutvikling. Prosjektet viser hvordan et senter kan ta en aktiv rolle i samfunnsutviklingen – transformasjon fra kjøpesenter til urbant bysentrum med lokal forankring. Her bygges fremtidens kjøpesenter med opplevelser og trivsel, i tillegg til handel i sine 115 butikker/serveringssteder. Sartor Storsenter har gjort et svært godt arbeid i å integrere kinoanlegg (åpning mai 2015) med fem saler og 600 sitteplasser, samt et unikt lokalinspirert vitensenter ”VilVite Sotra” i bygningsmassen.

Kystgarasjen fjerner overflateparkering og åpner for møteplasser, uteservering, markeder, konserter, m.m. Senterets heiser er også svært romslige og går bevisst ikke inne i selve senteret, men til ”Konglo” og plassen som omgir senter, kino og restauranter som vender ut mot disse arealene. Målet har vært å skape spennende uteområder som gir mulighet for aktiviteter. Et økt antall serveringssteder er sentralt i satsningen på å skape gode matopplevelser i et trivelig, urbant miljø.

Sartor Storsenter arbeider systematisk for en miljømessig bærekraftig drift, og ble første gang Miljøfyrtårnsertifisert i 2011. Re-sertifisering ble godkjent 30. juni 2015 med Sartor Senterforvaltning AS og 16 butikker/serveringssteder ferdig sertifisert eller med Miljøstatus. Målet er å øke antallet butikker med Miljøstatus/sertifisering i årene som kommer. Andre eksempler på fremtidsrettet miljømessig drift er garasjeanlegget. Dette fungerer som et nærvarmeanlegg som henter energi fra fjellgrunnen til oppvarming og kjøling av senteret og nabolaget.

Arkitektonisk fremstår senteret som et helhetlig og svært moderne senter med mye lys, gode løsninger og høy kvalitet på alle flater. Utvendig fasade i det sentrale bygget er mørkt glass. Dette, sammen med høy kvalitet på uteområdene, gir senteret et eksklusivt og moderne preg.

Sartor Storsenter er med sitt unike helhetlige tilbud, svært gode løsninger og flotte arkitektoniske utforming et fremtidens senter og et fremtidig ”shoppingmål” for hele Bergensregionen.

- Vi setter stor pris på nominasjonen og oppfatter det som en annerkjennelse av Sartor Storsenters aktive rolle i utviklingen av lokalsamfunnet. Vi gjennomfører en transformasjon av et tradisjonelt og innelukket kjøpesenter til et utadvendt og urbant område med stor vekt på opplevelser i tillegg til handel. Slik skaper vi fremtidens kjøpesenter, sier direktør Thomas Skålnes

Kontaktperson Sartor Storsenter: 
Thomas Skålnes 
Direktør
Mob: 934 07 300
thomass@sartorsenter.no 

Strømmen Storsenter, Strømmen

Strømmen Storsenter er bygd opp på fundamenter av en tidligere industribedrift og en ny del med et fremtidsrettet uttrykk. Senteret med sine 200 butikker er i dag Norges største kjøpesenter, målt i antall butikker (200). Senteret har hatt en imponerenede organisk vekst i et ellers flatt marked.

Mot sine leietagere har Strømmen Storsenter arbeidet systematisk med å få ned felleskostnadene til et svært lavt nivå for et så stort senter.

Senteret har en visjon om å inspirere, og eier har tilrettelagt godt for at flere lokale aktører skulle få muligheten til å lykkes, konsepter som ikke har vært i markedet tidligere. Senteret har også lykkes i banebrytende arrangementer i samarbeid med lokalmiljøet blant annet et årlig ”forskningsdagssamarbeid” med Kjeller Forskningspark, første gang i 2014.

Strømmen Storsenter jobber strategisk for å hente nye kundegrupper til senteret. De har gjort en reposisjonering av markedsinnsatsen etter nøye markedsanalyser, og de er tro mot visjonen sin ”relevant og inspirerende” i alle sine markedsføringsaktiviteter. Det har gitt resultater. I år (1. halvår 2015) har også Strømmen Storsenter vært det senteret med størst besøks- og omsetningsutvikling i Norge (organisk vekst).

I medievalg og kampanjer viser Strømmen Storsenter kreativitet og synlighet i en rekke kanaler. Senteret har også oppnådd 28.000 medlemmer i sin kundeklubb, svært god synlighet og engasjement i sosiale medier, de har lykkes godt med personal shopper, solgt gavekort for 30 millioner og de ble i 2014 kåret til ”Best Place to Shop” i Oslo regionen.

Juryen gir også honnør til driftshåndteringen på senteret som med utbredt bruk av moderne verktøy for driftsoptimalisering og kan vise til reduserte kostnader i energiforbruk. Strømmen Storsenter har et svært moderne vareleveransesystem skodd for fremtidig behov for nattlevering.

Strømmen Storsenter skal også ha honnør for en meget dyktig ledelse som tør å satse, som samarbeider godt med leitagerne sine, og som sist, men ikke minst – leverer fantastiske resultater.

- På vegne av over 2000 ansatte på Strømmen Storsenter og gårdeier Olav Thon Gruppen, er vi stolte av å bli nominert til finalen når Årets kjøpesenter 2015 skal kåres.Gjennom 30 år har Strømmen Storsenter vært en sentral aktør i Stor Oslos varehandel, og etter utvidelsen i 2012 har Storsenterets posisjon blitt ytterligere forsterket. Nominasjonen er en bekreftelse på at flere enn våre lojale kunder og leietakere liker Strømmen Storsenter, sier en stolt senterdirektør Per Kristian Trøen. 

- Vi gratulerer våre kollegaer på Sartor med nominasjonen. Close race, avslutter Trøen.

Strømmen Storsenter var også nominert i 2014, men da var det Vestkanten Storsenters som vant.

Kontaktperson Strømmen Storsenter: 
Per Kristian Trøen 
Senterdirektør
Mob: 970 44 236
pk.troen@strommenstorsenter.no 

Les pressemeldingen fra Nordic Council of Shopping Centers her.

_______________________________________________________________________

Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen som har vunnet prisen Årets Kjøpesenter:
Sandvika Storsenter (1994)
Ski Storsenter (1997)
Strømmen Storsenter (1999)
Amfi Narvik (2003)
Sartor Senter (2005)
Sandvika Storsenter (2010)
AMFI Alta (2011) 
Storo Storsenter (2012)
Vestkanten Storsenter (2014)

Fakta om Nordic Council of Shopping Centers 
Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen. Formålet for foreningen er å lage møteplasser hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder. Foreningen arrangerer nasjonale og nordiske fagseminarer, studieturer og den årlige Kjøpesenterkonferansen. NCSC tilbyr også en universitetsutdannelse i Center Management. Foreningen står bak utdelingen av Kjøpesenterprisene: Årets Kjøpesenter, Årets Butikkjede, Årets Driftsteam og Den Gylne Idé.

Kontaktperson NCSC:
Hilde Maren Schjager, markedssjef i NCSC Norge
Telefon 930 28 915 eller e-post: hildemaren@ncscnorge.no

Nøkkelord

Bilder

Om Thon Gruppen

Thon Gruppen
Thon Gruppen
Stenersgata 2A
0105 Oslo

+47 23 08 00 00https://thon.no

Konsernet Thon Gruppen omfatter mange virksomheter, hvorav kjernevirksomhetene er eiendom og hotell. De mest kjente merkenavnene våre er Thon Eiendom og Thon Hotels.

I 2023 hadde konsernet ca. 3000 årsverk. Les årsrapportene våre her.

Thon Gruppen eies av Olav Thon Stiftelsen, som gir deler av overskuddet i Thon Gruppen til samfunnsnyttige formål.

Link til våre presserom:
Thon Gruppen
Thon Eiendom
Thon Hotels
Olav Thon Eiendomsselskap ASA

Følg pressemeldinger fra Thon Gruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Thon Gruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Thon Gruppen

Årsresultat for Thon Gruppen 202425.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding

I 2024 oppnådde Thon Gruppen et resultat før skattekostnad på 3.903 millioner kroner, en økning fra -4.359 millioner kroner i 2023. Driftsinntektene var på 13.919 millioner kroner, en økning med 2 % fra 2023. Den store endringen fra i fjor forklares av at verdiendringer på eiendomsporteføljen og finansielle instrumenter utgjorde 111 millioner kroner, mot -8.337 millioner kroner i 2023. Resultatet før skattekostnad, verdiendringer og valutaposter ble 4.112 millioner kroner, mot 4.333 millioner kroner i 2023. - Den operative resultatutviklingen var god i de fleste av Thon Gruppens virksomheter, og til tross for vedvarende økonomisk usikkerhet og et høyere rentenivå, oppnådde Thon Gruppen det nest høyeste operative årsresultatet i konsernets lange historie, sier visekonsernsjef Arne B. Sperre.

Thon og OBOS går sammen om å utvikle to store boligprosjekter på Fornebu11.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding

Thongård AS som eies av Thon Holding AS, har inngått avtale om kjøp av 50 prosent i OBOS-prosjektene Oksenøya bruk og Flytårnet stasjon. Allerede i høst kan de første boligene bli lagt ut for salg. – Vi ser virkelig frem til å samarbeide med en så stor og solid aktør som OBOS i gjennomføringen av disse to boligprosjektene. For oss i Thon er dette attraktive boligutviklingsprosjekter helt i tråd med vårt ønske om å satse enda mer på utvikling og salg av boliger med sentral beliggenhet fremover, sier Annette Hofgaard, konserndirektør eiendom i Thon Gruppen.

Olav Thon Gruppens kjøpesentre med sterk omsetning i 20249.1.2025 09:00:00 CET | Pressemelding

Olav Thon Gruppens kjøpesentre fortsetter å levere solide resultater til tross for utfordrende konjunkturer. Besøkstall og omsetningstall for 2024 viser en positiv utvikling som bekrefter kjøpesentrenes posisjon som ledende destinasjoner for fysisk handel, tjenester og opplevelser. Samlet sett omsatte Olav Thon Gruppens kjøpesentre i Norge for over 79,5 milliarder kroner i 2024. Dette tilsvarer 3,1 % økning sammenlignet med året før. Besøkstallene økte med 2,3 %. De svenske kjøpesentrene omsatte for nesten 16 milliarder svenske kroner. Med 76 kjøpesentre i Norge og 10 i Sverige opprettholder konsernet sin markedsledende posisjon i Skandinavia. – Vi er svært fornøyde med å se at våre kjøpesentre fortsetter å tiltrekke seg lojale kunder og å sikre stabil omsetning og gode resultater for både oss og våre leietakere. Dette viser at satsingen på moderne fasiliteter og varierte tilbud bidrar til vekst, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen. (Lenke til rapport n

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye