Thon Gruppen

Strømmen Storsenter er "Årets Kjøpesenter"

Del
Under Kjøpesenterkonferansen i Bergen torsdag kveld ble den prestisjefylte prisen "Årets Kjøpesenter" tildelt Stømmen Storsenter. Senteret har hatt en imponerenede organisk vekst i et ellers flatt marked. En dyktig ledelse som tørr å satse, et godt samarbeid med leietakerne og fantastiske resultater er de faktorer juryen har lagt til grunn for utnevnelsen. Senteret med sine 200 butikker er i dag Norges største kjøpesenter, målt i antall butikker.

Senteret er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur, senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller noe som er gjort på en mer fremragende måte enn andre.

Juryens begrunnelse for nominasjonen:

Strømmen Storsenter, Strømmen

Strømmen Storsenter er bygd opp i bygningsmassen til en tidligere industribedrift, samt en ny moderne senterdel, med et fremtidsrettet uttrykk. Senteret med sine 200 butikker er i dag Norges største kjøpesenter, målt i antall butikker (200). Senteret har hatt en imponerenede organisk vekst i et ellers flatt marked.

Mot sine leietagere har Strømmen Storsenter arbeidet systematisk med å få ned felleskostnadene til et svært lavt nivå for et så stort senter.

Senteret har en visjon om å inspirere, og eier har tilrettelagt godt for at flere lokale aktører skulle få muligheten til å lykkes, konsepter som ikke har vært i markedet tidligere. Senteret har også lykkes i banebrytende arrangementer i samarbeid med lokalmiljøet blant annet et årlig ”forskningsdagssamarbeid” med Kunskapsbyen Lillestrøm, første gang i 2014.

Strømmen Storsenter jobber strategisk for å hente nye kundegrupper til senteret. De har gjort en reposisjonering av markedsinnsatsen etter nøye markedsanalyser, og de er tro mot visjonen sin ”relevant og inspirerende” i alle sine markedsføringsaktiviteter. Det har gitt resultater. I år (1. halvår 2015) har også Strømmen Storsenter vært det senteret med størst besøks- og omsetningsutvikling i Norge (organisk vekst).

I medievalg og kampanjer viser Strømmen Storsenter kreativitet og synlighet i en rekke kanaler. Senteret har også oppnådd 28.000 medlemmer i sin kundeklubb, svært god synlighet og engasjement i sosiale medier, de har lykkes godt med personal shopper, solgt gavekort for 30 millioner og de ble i 2014 kåret til ”Best Place to Shop” i Oslo regionen.

Juryen gir også honnør til driftshåndteringen på senteret som med utbredt bruk av moderne verktøy for driftsoptimalisering og kan vise til reduserte kostnader i energiforbruk. Strømmen Storsenter har et svært moderne vareleveransesystem skodd for fremtidig behov for nattlevering.

Strømmen Storsenter skal også ha honnør for en meget dyktig ledelse som tør å satse, som samarbeider godt med leitagerne sine, og som sist, men ikke minst – leverer fantastiske resultater.


– At Strømmen Storsenter vant prisen Årets Kjøpesenter, er en tydelig bekreftelse på at arbeidet som blir gjort på Strømmen Storsenter blir sett og verdsatt, også av kjøpesenterbransjen. Vi har tatt imot prisen på vegne av både Olav Thon Gruppen og alle de 2000 som hver dag jobber for å gjøre Strømmen Storsenter til en spennende, inspirerende og variert handelsplass. Denne prisen gir oss motivasjon til ytterligere forbedring av merkevaren Strømmen Storsenter - noe vi skal jobbe mye med framover, sier senterdirektør Per Kristian Trøen.

To av Olav Thon Gruppens kjøpesenter var nominert til prisen "Årets Kjøpesenter" 2015; Strømmen Storsenter og Sartor Storsenter. Den siste nominerte var Tista senter fra Scala Retail Property. Strømmen Storsenter var også nominert i 2014, men da var det Olav Thon Gruppens senter Vestkanten Storsenter som vant. Det er foreningen Nordic Council of Shopping Centers som deler ut prisen.

Amfi Alta ble kåret til "Årets Driftsteam" under Kjøpesenterkonferansen.

Kontaktperson Strømmen Storsenter: 
Per Kristian Trøen 
Senterdirektør
Mob: 970 44 236
pk.troen@strommenstorsenter.no 

Gry Ingunn Flataker
Eiendomssjef
Mob: 982 87 376
gry.ingunn.flataker@olavthon.no

Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen som har vunnet prisen Årets Kjøpesenter:
Sandvika Storsenter (1994)
Ski Storsenter (1997)
Strømmen Storsenter (1999)
Amfi Narvik (2003)
Sartor Senter (2005)
Sandvika Storsenter (2010)
AMFI Alta (2011) 
Storo Storsenter (2012)
Vestkanten Storsenter (2014)

Fakta om Nordic Council of Shopping Centers 
Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen. Formålet for foreningen er å lage møteplasser hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder. Foreningen arrangerer nasjonale og nordiske fagseminarer, studieturer og den årlige Kjøpesenterkonferansen. NCSC tilbyr også en universitetsutdannelse i Center Management. Foreningen står bak utdelingen av Kjøpesenterprisene: Årets Kjøpesenter, Årets Butikkjede, Årets Driftsteam og Den Gylne Idé.

Kontaktperson NCSC: Hilde Maren Schjager, markedssjef i NCSC Norge
Telefon 930 28 915 eller e-post: hildemaren@ncscnorge.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Thon Gruppen

Thon Gruppen
Thon Gruppen
Stenersgata 2A
0105 Oslo

+47 23 08 00 00https://thon.no

Konsernet Thon Gruppen omfatter mange virksomheter, hvorav kjernevirksomhetene er eiendom og hotell. De mest kjente merkenavnene våre er Thon Eiendom og Thon Hotels.

I 2023 hadde konsernet ca. 3000 årsverk. Les årsrapportene våre her.

Thon Gruppen eies av Olav Thon Stiftelsen, som gir deler av overskuddet i Thon Gruppen til samfunnsnyttige formål.

Link til våre presserom:
Thon Gruppen
Thon Eiendom
Thon Hotels
Olav Thon Eiendomsselskap ASA

Følg pressemeldinger fra Thon Gruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Thon Gruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Thon Gruppen

Vil skape et nytt bydelssentrum i Åsane5.11.2024 14:00:00 CET | Pressemelding

Med ny detaljregulering planlegger Olav Thon Gruppen å skape et helt nytt bydelssentrum. Åsane tenkes utviklet fra en trafikkert bydel til et grønt, urbant, inkluderende, attraktivt og levende bydelssentrum, med gatestruktur, nye boliger, næring, butikker, kino, helse- og servicetilbud. Torget skal være knutepunktet og hjertet i sentrum. - Vi skal skape et attraktivt sentrum med møteplasser for både beboere og besøkende. Videreutvikling av våre eiendommer vil være med å komplettere bydelsutviklingen, slik at det blir en god sammenheng fra Åsane Arena, kulturhuset, biblioteket, Horisont og sørover til bussterminalen. Tiden er moden for å igangsette utviklingen av Åsane Bydelssentrum, og vi i Thon har i flere år jobbet for en fremtidsrettet og helhetlig byutvikling, sier eiendomssjef Aurora Hatlestad.

Resultat på 1,3 mrd. kroner første halvår 202412.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Olav Thon Gruppen oppnådde i 1. halvår et resultat før skattekostnad på 1.304 millioner kroner - en økning fra 94 millioner kroner i samme periode i fjor. I tråd med markedsutviklingen på næringseiendom ble verdien på konsernets eiendomsportefølje nedjustert med 868 millioner kroner mens renteutviklingen økte verdien på porteføljen med fastrenteavtaler med 486 millioner kroner. Konsernets resultat før skattekostnad, verdiendring/avskrivninger og valuta ble 2.063 millioner kroner, en nedgang fra 2.216 i fjor, bl.a. som følge av økte rentekostnader. - Den operative resultatutviklingen var god i de fleste av Olav Thon Gruppens virksomheter, og til tross for kraftige renteøkninger oppnådde Olav Thon Gruppen et av de høyeste halvårsresultatene noensinne, sier visekonsernsjef Arne B. Sperre.

Årsresultat for Olav Thon Gruppen 20237.5.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding

Olav Thon Gruppen oppnådde et godt operativt resultat i 2023, men nedjustering av eiendomsverdiene medførte et resultat før skattekostnad på -4.359 millioner kroner mot 4.300 millioner kroner i 2022. Driftsinntektene var på 13.625 millioner kroner, en økning med 12 % fra i 2022. Den store endringen fra i fjor forklares av at verdinedgang på eiendomsporteføljen og finansielle instrumenter utgjorde -8.337 millioner kroner. Verdinedgangen forklares av at avkastningskravet ved verdivurdering av eiendomsporteføljen i 2023 økte fra 4,9 % til 5,7 %, men verdifallet er dempet av betydelige leievekst på porteføljen. Resultatet før skattekostnad, verdiendringer og valutaposter utgjorde 4.332 millioner kroner, en økning på 11 % fra 2022. - Den operative resultatutviklingen var god i de fleste av Olav Thon Gruppens virksomheter, og til tross for vedvarende økonomisk usikkerhet og kraftige renteøkninger, oppnådde Olav Thon Gruppen en vesentlig økning i det operative årsresultatet, sier visekonserns

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye