90% av havnene med mest utslipp har fått landstrøm med Enovastøtte - nå tar markedet over
Enova legger ned dagens støtteordning til landstrømanlegg fra midten av desember 2023 og siste søknadsfrist er 6.desember i år. Årsaken er at tilstrekkelig mange profesjonelle aktører i dag tilbyr landstrøm og at det ikke lenger er nødvendig med investeringsstøtte. Siden programmet startet opp i 2016 har Enova støttet 193 anlegg med 867 millioner kroner. Det vil fortsatt være mulig å søke støtte til å installere landstrømsystem i fartøy.

- Enova har bidratt til at det er etablert et marked for landstrøm og en offentlig tilgjengelig infrastruktur. Dette har gitt reduserte klimagassutslipp og bedre arbeidsforhold når skipene ligger til kai. Det er nå i ferd med å etableres et fungerende marked for landstrøm og da er det riktig å bruke våre midler på andre områder, sier Rune Holmen, markedssjef for maritim sektor i Enova. - Videre støtte til landstrømanlegg kan nå komme i veien for nytenkende forretningsmodeller og modeller som er mer i tråd med kraft- og kapasitetsutfordringene som mange havner står overfor, fortsetter Holmen.
Fordelt langs hele kysten
Siden støtteprogrammet ble startet i 2016, har Enovas støttet i alt 106 landstrømprosjekt langs norskekysten. Et prosjekt kan bestå av flere landstrømanlegg, og pågående og ferdigstilte prosjekt utgjør i alt 193 landstrømanlegg. Utbyggingene er fordelt langs hele kysten, med en overvekt sør for Trøndelag. Infrastrukturprosjektene er ofte tidkrevende, og fortsatt er 34 av prosjektene som Enova har gitt tilsagn til, under etablering.
Se kart over landstrømanlegg langs kysten
-Flere havner har sett verdien av å gå over til landstrøm, sier Holmen og fortsetter: -Elektrisitet gir vesentlig bedre energiutnyttelse sett opp mot å benytte fartøyets dieselgenerator når fartøyet ligger til kai. Grovt regnet får fartøyet bare utnyttet 20–40 % av energien i dieselen, mot nærmere 100 % ved bruk av ren elektrisitet. I tillegg muliggjør landstrøm økt grad av batterihybridisering ved at landstrøm kan benyttes til lading av plug-in-hybride- eller helelektriske fartøy.
Utslippsreduksjoner vinner fram
Enovas investeringsstøtte har blitt tildelt gjennom konkurranser der havnene med størst potensiale per støttekrone har vunnet frem. Av de 20 havnene med mest drivstofforbruk i havn er landstrøm utbygd i 18 av disse, og sett opp mot de 38 havnene med mest drivstofforbruk i havn har 31 av disse landstrømanlegg.
Fortsatt støtte til landstrøm i fartøy
Selv om det nå er etablert landstrømanlegg i de fleste større havner, er bruken av disse ofte begrenset. Enova ønsker derfor fortsatt å bidra til økt etterspørsel etter landstrøm gjennom programmet «Landstrømsystem i eksisterende fartøy».
-Vi ønsker at flere fartøy installerer landstrøm om bord. Det vil ikke minst bidra til å opprettholde bruken av landstrømanlegg i havnene slik at utslippene fra flåten går ned, sier Holmen.
Nødvendig med utvikling av teknologi og standarder
Flere av prosjektene Enova har vært i kontakt med har rapportert om utfordringer med å få tilgang til kraft. Det kan løses med mer utbygging av nett, men det er dyrt og tar tid. Enova ønsker derfor å støtte innovative landstrømanlegg som tar i bruk ny teknologi som reduserer behovet for nett gjennom det nye teknologiprogrammet «Fleksibilitet i energisystemet». Her åpnes det for at prosjekter for innovative løsninger som muliggjør utslippsfri transport kan få støtte. Programmet er rettet mot prosjekt hvor det tenkes nytt og helhetlig på bruk av strøm til havneopphold og lading.
Støtteprogrammet for landstrømanlegg er åpent for søknader i to runder til (søknadsfrist 1. juni og 6. desember). Siste søknadsfrist for forprosjektstøtte til etablering av landstrømsanlegg blir 15. august.
Det vil fortsatt være nødvendig å videreutvikle og etablere standarder for landstrøm. Derfor vil Enova fortsette samarbeidet med NEK Landstrømsforum.
Et nytt og samlet programtilbud
Enova planlegger et nytt programtilbud for videre elektrifisering av maritim transport, både på fartøy- og landsiden. I løpet av 2023 vil foretaket lage et kunnskapsgrunnlag for et slikt program med et ambisjonsnivå som peker framover mot 2050, det vil si nullutslipp. Det vil blant annet bli sett på behovet for infrastruktur for lading, noe som krever enda mer av kraftnettet enn landstrøm. Enova håper å kunne lansere programmet første halvår 2024.
Kontakter
Eiliv FlaknePressesjef/Head of mediaEnova SF
Tel:+47 950 66 565eiliv.flakne@enova.noRune HolmenMarkedssjef, Enova
Tel:+47 926 40 927rune.holmen@enova.noLenker
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 85 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Enova først inn gjennom ID-porten7.6.2023 14:30:00 CEST | Pressemelding
Enova er først av alle til å ta i bruk den nye ID-porten. Det skjedde i slutten av april da Enovatilskuddet ble oppdatert til å bruke det nye systemet. Formålet med moderniseringen av ID-porten er å gjøre alle digitale tjenester mer sikre og egnet for større trafikk i framtiden. Nå har over 6 000 offentlige tjenester i stat og kommune året på seg for å gjøre det samme.
Nå kommer nettverket for biogass: 12 fyllestasjoner for flytende biogass klare neste år!7.6.2023 10:30:00 CEST | Pressemelding
Store deler av Norge får nå et nettverk av biogasstasjoner. Økningen skjer samtidig med en sterk økning i tallet på biogasskjøretøy. Fyllestasjonene skal levere flytende biogass (LBG) for transportbransjen. Syv er allerede åpnet, og med positiv investeringsbeslutning fra Biogass Energi og Gasum faller de siste brikkene på plass: 12 nye fyllestasjoner åpner senest neste år.
Three Enova-supported ships will reduce emissions by 90%11.5.2023 18:39:56 CEST | Pressemelding
Skarv Shipping Solutions AS receives NOK 130 million in support from Enova for the acquisition of three cargo ships that will run emission-free along the Norwegian coast. The vessels will potentially have a 90 per cent reduction in emissions compared to similar traditional ships. The company will achieve this through the use of technology such as batteries, ammonia engines, rotor sails and energy-saving hull design.
Tre Enovastøttede skip vil redusere utslipp med 90%11.5.2023 06:15:00 CEST | Pressemelding
Skarv Shipping Solutions AS får 130 millioner kroner i støtte av Enova til anskaffelse av tre lasteskip som skal gå utslippsfritt langs norskekysten. Fartøyene vil potensielt ha en utslippsreduksjon 90 prosent sammenlignet med tilsvarende tradisjonelle skip. Det skal selskapet oppnå gjennom bruk av teknologi som batterier, ammoniakkmotor, rotorseil og energibesparende skrogdesign.
Tung Bil Lading en av vinnerne i konkurranse om bedriftslading for tunge kjøretøy10.5.2023 06:15:00 CEST | Pressemelding
Selskapet Tung Bil Lading er knappe en måned gammelt, men har rukket å markere seg allerede. For selskapet stakk av med vel en firedel av støttesummen som Enova delte ut i runde to av konkurransen rundt bedriftslading for tunge kjøretøy.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom