9. plass til Lotte Miller i VM i triatlon i Hamburg

I Hamburg, hvor årets eneste løp i verdensserien i triatlon gjennomføres i år, gjorde Lotte Miller sine saker bra, og ble nummer 9. Georgia Taylor Brown fra Storbritannia vant, foran Flora Duffey fra Bermuda og hjemmehåpet Laura Lindemann. Siden dette er det eneste løpet i verdensserien 2020 som ikke er kansellert, ble dette løpet VM.

Etter en solid svøm var Lotte Miller fra Stavanger godt med opp fra svømmingen og inn i skiftesonen. Det ble litt rot i skiftesonen som gjorde at hun måtte jobbe hardt for å komme seg opp i ledergruppa på sykkel. Der ble hun liggende å kjempe hardt for å holde følge. Det var flere andre som skallet fra siden de britiske utøverne Georgia Taylor Brown og Jessica Learmonth, og Flora Duffey fra Bermuda kjørte svært hardt. Miller kom inn i skiftesonen som nummer 6, i en felt på 12 personer. Taylor Brown kom seg raskt opp i ledelsen på løp og holdt et godt grep om den posisjonen hele veien på løp. Miller kom inn 01:13 bak. Stine Dale fra Bergen debuterte på dette nivået internasjonalt, og fikk en gledelig 57. plass i dag.

Andreplass til Kristian Blummenfelt i triatlon worldcup i Arzachena, Italia10.10.2020 17:30:57 CESTPressemelding

Kristian Blummenfelt og franske Vincent Luis lå side om side med 300 meter igjen. Luis viste seg nok en gang litt for tøff på oppløpet, slo «Blu» med fire sekunder og kom i mål på 54 minutter og 24 sekunder. Gustav Iden ble nummer fem med tiden 55:02, 37 sekunder bak vinneren. Norsk-svenske Gabriel Sandör, som konkurrerer for Sverige, men bor i Bergen og trener med Blummenfelt og Iden, kom også inn blant de 10 beste.

Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon6.9.2020 15:57:20 CESTPressemelding

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming. Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået. Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blum

Norges beste triatlet blir en del av laget Bahrain Endurance 1313.2.2020 12:47:30 CETPressemelding

Bahrain Endurance 13, et lag som samler mange av de beste utøverne på olympisk distanse og Ironman-distansen, har nå fått Kristian Blummenfelt fra Bergen med i laget. Blummenfelt kan konkurrere for laget når han ikke representerer Norge. Han vil samtidig fortsatt være en del av det norske landslaget, og representere Norge i verdensserien (WTS), worldcup, og internasjonale mesterskap i regi av det internasjonale triatlonforbundet (ITU).