Delte dramatisk nødslep-erfaring med maritime kolleger fra Norge, Sverige og Danmark
Det kommer i tillegg til dramatiske erfaringer også konkrete forslag til bedre beredskap for nød- og havslep når ekspertisen samles på en workshop i Tromsø denne uka.
Et sekstitalls deltakere representerer et stort spenn i maritim kompetanse, de kommer fra Sverige og Danmark, Redningsselskapet, og ulike kompetansefelt fra næringen i Norge. Workshopen arrangeres av Kystverket i samarbeid med Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt, Marintek.
– Responsen på konferansen viser at det er et behov for den kunnskaps- og erfaringsutvekslingen vi kan få til her, sier seniorrådgiver Kjetil Aasebø fra Kystverket.
– Det er spesielt positivt at vi også har med flere av de nordiske landene denne gangen, dette gir læring til alle, sier Tor Einar Berg, vitenskapelig rådgiver ved Marintek..
Fortalte om dramatisk aksjon
Rune Stenevik delte sine erfaringer fra da MV Tove kom i drift en vindfull dag januar 2014. Av ulike årsaker kunne eller ville verken private eller statlige slepebåter å påta seg bergingsoppdraget den dagen. Det ga skipssjef Stenevik på kystvaktskipet «KV Bergen» få valg. Risikoen var stor for at MV Tove kunne drive inn i en oljeinstallasjon, og det kunne ikke Kystvakten være passivt vitne til.
Det var storm med orkan i kastene og 11 meters bølgehøyde, og en dramatisk redningsaksjon han presenterte for sine maritime kolleger.
Viktig å følge opp
Stenevik skrev en rapport etter hendelsen, som nå ligger på Forsvarsdepartementets bord. Håpet hans er at hendelsen og erfaringene fra den kan bidra til bedre beredskap og rutiner om liknende situasjoner skulle oppstå.
– Jeg frykter at vi får samme situasjon igjen, uten at noe er tenkt gjennom på forhånd. Derfor er det viktig med slike samlinger som nå, sier han.
Fant læringspunkter
Steneviks presentasjon dannet sammen med et annet case presentert av den svenske Kustbevakningen grunnlaget for gruppe oppgaver.
Her er tema deltakerne diskuterte, som kan bli en styrke for fartøy som skal foreta nødslep:
(stikkord fra diskusjonene til arbeidsgruppene)
Innfri informasjonsbehov – vær vind strøm, kraft, bemanning, type fartøy, hvilken tilstand er fartøyet i.
Sikre god kommunikasjon – dialog mellom bro og dekk, og med havaristen, ved siden av informasjon fra en sjøtrafikksentral og kunnskap andre landbaserte virksomheter kan gi.
Gjennomføre sikker jobb analyse (SJA) med alle involverte.
Backup – er det mobilisert et tredje fartøy om du ikke klarer å gjennomføre slepet?
Trening og utsjekk. Viktig med god kjennskap til eget materiell om bord.
Simulatortrening, tilpasset fartøyet du håndterer til vanlig.
Ansvarliggjøre rederi og kaptein. Inn i Safety management system.
Være nøye i planleggingsfasen, god planlegging for bra resultat.
Ha en liten styringsgruppe før man overfører planene til resten av mannskapet.
Kjenne sitt mannskap, trene – og kunne improvisere.
Organisering av operasjon, rollefordeling i planlegging, avlaste operasjonelt mannskap med god støtte fra land.
Ta god trening inn i den maritime grunnutdannelsen. Ofte er utdannelsen basert på erfaringsoverføring.
Fleksibel utrustning, mulighet til fleksibilitet – også hos personalet.
Tydelig og besluttsom ledelse.
Innføre systematisert erfaringsoverføring.
Økt kunnskap om kapasitet på utstyr.
Nøkkelord
Kontakter
Marianne HenriksenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 919 16 029marianne.henriksen@kystverket.noBilder


Lenker
Om Kystverket
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Styrkar kysten – 85 millionar til kommunale fiskerihamnetiltak13.6.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 85,2 millionar kroner til 11 prosjekt i kommunale fiskerihamner. Midlane skal bidra til betre infrastruktur og meir robuste rammevilkår for fiskerinæringa.
Losene advarer: – Vi ser dere ikke før det er for sent26.5.2025 10:51:05 CEST | Pressemelding
Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Dette skaper farlige situasjoner – og kan i verste fall koste liv.
Nedtelling til tilbudslevering på verdens første skipstunnel19.5.2025 13:14:02 CEST | Pressemelding
Tre sterke entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge Stad skipstunnel. Den 10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste.
Mo i Rana styrker sjøtransporten – nå starter neste fase i dypvannskaiprosjektet13.5.2025 09:42:25 CEST | Pressemelding
Utbyggingen av ny dypvannskai i Mo i Rana går inn i en ny fase. Etter en intensiv vår med grunnarbeid og utfylling av deponiområdet, starter fundamenteringsarbeidet 15. mai.
Staten overtar kystradiotjenesten29.4.2025 13:03:13 CEST | Pressemelding
Det er nå klart at staten overtar kystradiotjenesten fra Telenor med virkning fra 1. januar 2026. Regjeringen har bestemt at Kystverket overtar den tekniske infrastrukturen, Sjøfartsdirektoratet overtar forvaltning av skipsradioregisteret og lisensordningen, mens Hovedredningssentralen overtar radiooperatørtjenesten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom