Kystverket

Delte dramatisk nødslep-erfaring med maritime kolleger fra Norge, Sverige og Danmark

Del
Det var storm med orkan i kastene og 11 meters bølgehøyde, og en dramatisk redningsaksjon Rune Stenevik fra Kystvakten presenterte for sine maritime kolleger onsdag.
Rune Stenevik, Kystvakten. Foto: Kystverket
Rune Stenevik, Kystvakten. Foto: Kystverket

Det kommer i tillegg til dramatiske erfaringer også konkrete forslag til bedre beredskap for nød- og havslep når ekspertisen samles på en workshop i Tromsø denne uka.

Et sekstitalls deltakere representerer et stort spenn i maritim kompetanse, de kommer fra Sverige og Danmark, Redningsselskapet, og ulike kompetansefelt fra næringen i Norge. Workshopen arrangeres av Kystverket i samarbeid med Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt, Marintek.

–  Responsen på konferansen viser at det er et behov for den kunnskaps- og erfaringsutvekslingen vi kan få til her, sier seniorrådgiver Kjetil Aasebø fra Kystverket.

– Det er spesielt positivt at vi også har med flere av de nordiske landene denne gangen, dette gir læring til alle, sier Tor Einar Berg, vitenskapelig rådgiver ved Marintek..

Fortalte om dramatisk aksjon

Rune Stenevik delte sine erfaringer fra da MV Tove kom i drift en vindfull dag januar 2014. Av ulike årsaker kunne eller ville verken private eller statlige slepebåter å påta seg bergingsoppdraget den dagen. Det ga skipssjef Stenevik på kystvaktskipet «KV Bergen» få valg. Risikoen var stor for at MV Tove kunne drive inn i en oljeinstallasjon, og det kunne ikke Kystvakten være passivt vitne til.

Det var storm med orkan i kastene og 11 meters bølgehøyde, og en dramatisk redningsaksjon han presenterte for sine maritime kolleger.

Viktig å følge opp

Stenevik skrev en rapport etter hendelsen, som nå ligger på Forsvarsdepartementets bord. Håpet hans er at hendelsen og erfaringene fra den kan bidra til bedre beredskap og rutiner om liknende situasjoner skulle oppstå.

– Jeg frykter at vi får samme situasjon igjen, uten at noe er tenkt gjennom på forhånd. Derfor er det viktig med slike samlinger som nå, sier han.

Fant læringspunkter

Steneviks presentasjon dannet sammen med et annet case presentert av den svenske Kustbevakningen grunnlaget for gruppe oppgaver.

Her er tema deltakerne diskuterte, som kan bli en styrke for fartøy som skal foreta nødslep:

(stikkord fra diskusjonene til arbeidsgruppene)

Innfri informasjonsbehov – vær vind strøm, kraft, bemanning, type fartøy, hvilken tilstand er fartøyet i.

Sikre god kommunikasjon – dialog mellom bro og dekk, og med havaristen, ved siden av informasjon fra en sjøtrafikksentral og kunnskap andre landbaserte virksomheter kan gi.

Gjennomføre sikker jobb analyse (SJA) med alle involverte.

Backup – er det mobilisert et tredje fartøy om du ikke klarer å gjennomføre slepet?

Trening og utsjekk. Viktig med god kjennskap til eget materiell om bord.

Simulatortrening, tilpasset fartøyet du håndterer til vanlig.

Ansvarliggjøre rederi og kaptein. Inn i Safety management system.

Være nøye i planleggingsfasen, god planlegging for bra resultat.

Ha en liten styringsgruppe før man overfører planene til resten av mannskapet.

Kjenne sitt mannskap, trene – og kunne improvisere.

Organisering av operasjon, rollefordeling i planlegging, avlaste operasjonelt mannskap med god støtte fra land.

Ta god trening inn i den maritime grunnutdannelsen. Ofte er utdannelsen basert på erfaringsoverføring.

Fleksibel utrustning, mulighet til fleksibilitet – også hos personalet.

Tydelig og besluttsom ledelse.

Innføre systematisert erfaringsoverføring.

Økt kunnskap om kapasitet på utstyr.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Rune Stenevik, Kystvakten. Foto: Kystverket
Rune Stenevik, Kystvakten. Foto: Kystverket
Last ned bilde
Tor Einar Berg, Marintek. Foto: Kystverket
Tor Einar Berg, Marintek. Foto: Kystverket
Last ned bilde
Kjetil Aasebø, Kystverket.Foto: Kystverket
Kjetil Aasebø, Kystverket.Foto: Kystverket
Last ned bilde
Rune Stenevik deltok også i arbeidsgruppene som diskuterte forbedringspunkter for nød- og havslep. Foto: Kystverket
Rune Stenevik deltok også i arbeidsgruppene som diskuterte forbedringspunkter for nød- og havslep. Foto: Kystverket
Last ned bilde
Gode fagdiskusjoner resulterte i konkrete innspill til forbedringspunkter. Foto: Kystverket
Gode fagdiskusjoner resulterte i konkrete innspill til forbedringspunkter. Foto: Kystverket
Last ned bilde

Lenker

Om Kystverket

Kystverket
Kystverket
Sorenskriver Bulls gate 3
6002 Ålesund

07847http://www.kystverket.no
Nasjonalt Beredskapsseminar 2015 Målgruppen for det nasjonale beredskapsseminaret er ledende personell tilknyttet den statlige og kommunale beredskapen, relevante myndigheter, representanter fra operatørene tilknyttet petroleumsvirksomheten og norske utstyrsleverandører. Kystverket Kystverkets visjon er å utvikle kysten og havområda til verdas sikraste og reinaste. Hovedmål 1: Bidra til effektiv sjøtransport Hovedmål 2: Sikre trygg ferdsel i norske farvann og havområder Hovedmål 3: Hindre / begrense miljøskade som følge av akutt forurensning i norske havområder eller på norsk territorium Her kan du lese mer om Kystverkets mål og visjoner: http://www.kystverket.no/Om-Kystverket/Kva-er-Kystverket/Mal-og-visjon/

Følg pressemeldinger fra Kystverket

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kystverket

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye