Friele utfordrer Nespresso; starter salg av espresso-kapsler i REMA 1000

- Vi er stolte over å være først med å tilby dagligvarekundene espresso-kapsler fra kaffeeksperten Friele. Espresso drikkes av stadig flere, og det er flott at kapslene blir tilgjengelige på samme måte som annen kaffe, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.
Italiensk-inspirert høykvalitetskaffe
Frieles espresso-kapsler markedsføres som Friele diAmore; italiensk-inspirert espresso laget «av kjærlighet». Espresso-drikkerne foretrekker ofte en kaffedrikk som er sterkere enn vanlig kaffe, og Friele tilbyr i første omgang fire kapsel-varianter med varierende styrke.
– Som det ledende kaffemerket i Norge er vi stolte av å gjøre espresso-kapsler av høy kvalitet langt mer tilgjengelige for forbrukerne. Kundene har høye smaks- og kvalitetsforventninger når de velger et produkt fra Friele. Vi håper og tror at diAmore vil gi espresso-opplevelsen en ny dimensjon, sier styreformann i Friele, Herman Friele.
I kurven med brød og melk
Kaffe i forskjellige énkopps-løsninger, enten det er puter, pulver, hele bønner eller kapsler, utgjør en liten, men økende andel av kaffemarkedet i Norge. Fortsatt dominerer den tradisjonelle traktekaffen konsumet hos kaffedrikkende nordmenn, men andelen som velger espresso-kapsler er økende.
- Vi har vært i markedet med énkopps-løsninger i flere år; både med Senseo-puter og Illy-kapsler. For Friele er derfor lanseringen av diAmore en naturlig og nødvendig oppfølging av nye vaner i kaffemarkedet. Samtidig har vi ønsket å gi forbrukerne mulighet til også å legge espresso-kapsler i kurven når de handler andre dagligvarer. Vårt mål er derfor suksessivt å øke distribusjonen av kapslene i kjeder og butikker, sier administrerende direktør i Kaffehuset Friele, Olav Munch.
Benyttes i Nespresso kaffemaskiner
Friele er det ledende kaffemerket i Norge med en markedsandel på 35 prosent. Lanseringen av diAmore i dagligvarehandelen ønsker selskapet skal befeste Frieles stilling som det ledende kaffemerke i Norge. Espresso-kapslene fra Friele produseres av en europeisk samarbeidspartner og kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. Nespresso er et registrert varemerke som tilhører et selskap uten forbindelse til Friele.
– De kapslene vi benytter har vært i markedet ute i Europa i lengre tid og har vist seg å fungere meget bra i disse maskinene, opplyser Munch.
Kapslene fra Friele selges nå i alle landets REMA 1000-forretninger. I neste måned blir de også å finne i hyllene til Rimi og ICA.
For ytterligere informasjon:
Adm. direktør Olav Munch, Kaffehuset Friele Tlf. (+47) 911 01 493
Viseadm. direktør Jørgen Wiig, Kaffehuset Friele Tlf. (+47) 907 90 740
Markedssjef Heine Eliassen, Kaffehuset Friele Tlf. (+47) 994 91 200
Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby, Reitangruppen Tlf. (+47) 900 35 897
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
Nøkkelord
Bilder
Om REITAN
Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.
REITAN AS eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, PoMo og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.
REITAN AS har virksomhet i syv land.
Følg pressemeldinger fra REITAN
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REITAN
PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.6.5.2025 14:58:42 CEST | Pressemelding
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste skiftende utstillingene på utstillingsprogrammet. På sensommeren åpner PoMo utstillingen "Pablo Picasso – The Code of Painting". Fra 1. august til 26. oktober kan du oppleve utstillingen som utforsker den siste perioden av Picassos kunstnerskap. Videre i 2026 presenterer PoMo en stor utstilling dedikert til Louise Bourgeois’ liv og virke, fra 5. februar til 31. mai 2026.
Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden28.3.2025 11:58:00 CET | Pressemelding
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i Danmark. Med betydelige investeringer innen eiendom og handel, kultur- og byutvikling, ansvarlig matproduksjon og god kapitalforvaltning er det tid for å takke våre Kjøpmenn, samarbeidspartnere, medarbeidere, leietakere, hotellgjester og kunder.
Øyvind på Britannia er Norges beste bartender25.3.2025 17:04:26 CET | Pressemelding
Britannia Bar ble i går tildelt tre prestisjepriser under årets Bartenders’ Choice Award i Stockholm: Best Cocktail Bar Norway, Best Cocktail Menu Norway og Best Bartender Norway, sistnevnte til Executive Bar Manager Øyvind Lindgjerdet for hans visjonære arbeid.
PoMo et moderne kunstmuseum med rosa løper for alle15.2.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
PoMo, Trondheims nye kunstmuseum, åpner dørene i dag lørdag 15. februar 2025 kl. 12:00. PoMo har som mål å være et inkluderende og tilgjengelig museum – et museum med rosa løper for alle, uavhengig av forhåndskunnskaper om kunst.
Elitekokk tar over Brasserie Britannia28.1.2025 18:45:00 CET | Pressemelding
27. januar viste Håvard Werkland muskler i Bocuse d’Or i Lyon – verdens mest prestisjefylte kokkekonkurranse. Nå er han klar for å sette sitt preg på Brasserie Britannia i Trondheim, hvor han tar over som daglig leder i mars 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom