Bønder får lage butikk i REMA-butikken

- Matkulturen i Trøndelag er tradisjonsrik og levende. Dyktige, lokale produsenter gir gjennom dette prosjektet REMA-kundene et mangfold av spennende produkter, laget av regionens egne råvarer. Vi ønsker å bidra til å gjøre gode, lokale matvarer tilgjengelig for enda flere, og dette er en flott rekrutteringsarena for lokalmat til REMA 1000. Vi håper dette blir «morsomt og lønnsomt» for de lokale produsentene, sier regionsdirektør i REMA 1000 Midt-Norge, Brynjar Hovstein.
«Dette fremelsker matkultur»
Aktiviteten kalles «forseglet pose», og tilbys gratis for produsentene. Det er den store REMA 1000 Lade Arena som er stillet til disposisjon. Produsentene får et eget «torg» i enden av ferskvaregaten med fire disker og eget lager. Prosjektet gjennomføres i samarbeidet er med Oi Trøndersk Mat og Drikke, og Inge Johnsen, som driver Lian Restaurant har vært rådgiver for REMA 1000 i prosjektet.
- Dette må være den aller beste arenaen for formidling av matkultur, for hvor treffer man vel mer folk enn i en REMA 1000-butikk? Skal vi fremelske mat og matkultur må vi treffe familiene og de kommende generasjonene, slik at de kan bli like glade i mat som vi er. REMA 1000 gjør dette fordi de har lyst til å bli en knallgod ferskvareleverandør, og da er dette midt i blinken, sier Inge Johnsen.
Produsenter fra hele Trøndelag
Aktiviteten er foreløpig over seks uker, og det er produsenter fra hele Trøndelag som skal selge sine produkter: Det starter med Rotvoll og Rissa-området, med økologisk jus- og saftprodukter fra Corona, iskrem fra Rein og blåskjell fra Snadder og Snaskum, også følger produsenter fra Namdalen, Frosta, Røros, Lierne og Fosen.
- Vi ønsker jo å få lokalmat ut i butikk, så da vi ble spurt av REMA 1000 om å være med på dette, var det et klart JA fra oss. Dette har vært kjempespennende. Vi håper jo at produsentene vil selge godt, og at REMA 1000 opplever det som positivt ved at de for eksempel får enda flere kunder, sier prosjektleder for Oi Trøndersk Mat og Drikke, Brit Melting.
Høyoppløslige bilder fra denne saken og flere artikler, finner du på:
http://www.mynewsdesk.com/no/search/images?query=reitangruppen&utf8=%E2%9C%93
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
Bilder
Om REITAN
Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.
REITAN AS eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, PoMo og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.
REITAN AS har virksomhet i syv land.
Følg pressemeldinger fra REITAN
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REITAN
PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.6.5.2025 14:58:42 CEST | Pressemelding
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste skiftende utstillingene på utstillingsprogrammet. På sensommeren åpner PoMo utstillingen "Pablo Picasso – The Code of Painting". Fra 1. august til 26. oktober kan du oppleve utstillingen som utforsker den siste perioden av Picassos kunstnerskap. Videre i 2026 presenterer PoMo en stor utstilling dedikert til Louise Bourgeois’ liv og virke, fra 5. februar til 31. mai 2026.
Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden28.3.2025 11:58:00 CET | Pressemelding
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i Danmark. Med betydelige investeringer innen eiendom og handel, kultur- og byutvikling, ansvarlig matproduksjon og god kapitalforvaltning er det tid for å takke våre Kjøpmenn, samarbeidspartnere, medarbeidere, leietakere, hotellgjester og kunder.
Øyvind på Britannia er Norges beste bartender25.3.2025 17:04:26 CET | Pressemelding
Britannia Bar ble i går tildelt tre prestisjepriser under årets Bartenders’ Choice Award i Stockholm: Best Cocktail Bar Norway, Best Cocktail Menu Norway og Best Bartender Norway, sistnevnte til Executive Bar Manager Øyvind Lindgjerdet for hans visjonære arbeid.
PoMo et moderne kunstmuseum med rosa løper for alle15.2.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
PoMo, Trondheims nye kunstmuseum, åpner dørene i dag lørdag 15. februar 2025 kl. 12:00. PoMo har som mål å være et inkluderende og tilgjengelig museum – et museum med rosa løper for alle, uavhengig av forhåndskunnskaper om kunst.
Elitekokk tar over Brasserie Britannia28.1.2025 18:45:00 CET | Pressemelding
27. januar viste Håvard Werkland muskler i Bocuse d’Or i Lyon – verdens mest prestisjefylte kokkekonkurranse. Nå er han klar for å sette sitt preg på Brasserie Britannia i Trondheim, hvor han tar over som daglig leder i mars 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom