Coop felt for etterligning av REMA 1000s grill-logo

I april i år lanserte Coop en kampanje for markedsføring av grillprodukter der Coop benyttet en logo til forveksling lik logoen fra REMA 1000s mangeårige grillkonsept.
REMA 1000 ba Coop stanse bruken av logoen under henvisning til markedsføringsloven § 25, noe Coop ikke ønsket å gjøre. REMA 1000 klagde deretter Coop inn for Næringslivets Konkurranseutvalg, og utvalget har nå enstemmig kommet fram til at Coops grill-logo etterligner REMA 1000s grill-logo og er i strid med god forretningsskikk. Næringslivets Konkurranseutvalg uttaler blant annet at «Helhetsinntrykket blir svært likt, noe som etter utvalgets syn fremstår som et bevisst valg fra Coops side» samt at Coops logo «gir klare assosiasjoner til REMA 1000s logo og vil etter utvalgets syn kunne utvanne gjenkjennelseseffekten av REMA 1000s logo og anses som en urimelig utnyttelse av REMA 1000s markedsinnsats og resultater». Utvalget konkluderer også med at «Coop med sin grill-logo som ble introdusert i 2014, har lagt seg for nær Rema 1000s grill-logo på en måte som er illojal og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom».
- Vi reagerte sterkt på det vi mener var en bevisst etterligning da Coop lanserte sin grillkampanje tidligere i år. Vi er glade for at Konkurranseutvalget enstemmig mener at dette er tilfelle, sier kommunikasjonsdirektør i REMA 1000, Mette Fossum Beyer.
Coop har i 2014 etter utvalgets syn gjort et skifte fra sine tidligere grill-logoer. Det uttales at selv om noen av elementene som Coop har brukt i tidligere år går igjen, har utformingen av logoen i 2014 tatt opp i seg et nytt hovedelement som er svært likt REMA 1000s utrykk. Fargevalg i bokstaver er likt, svart er brukt gjennomgående som bakgrunnsfarge, ordene "perfekt med" er plassert på nøyaktig samme sted som REMA 1000s undertekst og i samme farge, og også strekene på hver side av "perfekt med" korresponderer med rammen rundt REMA 1000s logo.
Siden 2009 har REMA 1000 benyttet et grillkonsept hvert år, fra mai til midten av august. Grill-konseptet er en stor satsing hos REMA 1000, og det er brukt betydelige midler i markedsføring og utvikling. Kampanjen er også belønnet med gull i Kreativt Forums pris "Retailkonsepter" i 2010.
- Vi krever nå at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid, sier Fossum Beyer.
Besøk oss på www.rema.no
Nøkkelord
Kontakter
Jeanette JohnsenSenior Kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 470 21 517 / +47 906 08 560jeanette.johnsen@rema.noBilder
Om REITAN
Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.
REITAN AS eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, PoMo og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.
REITAN AS har virksomhet i syv land.
Følg pressemeldinger fra REITAN
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REITAN
Trondheim - We Will Rock You!27.5.2025 21:00:00 CEST | Pressemelding
Volumet skrus opp til elleve når Nye Hjorten Teater smeller til med en kjevedroppende versjon av megasuksessen We Will Rock You. Queen-musikalen blir teaterets storsatsing våren 2026.
PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.6.5.2025 14:58:42 CEST | Pressemelding
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste skiftende utstillingene på utstillingsprogrammet. På sensommeren åpner PoMo utstillingen "Pablo Picasso – The Code of Painting". Fra 1. august til 26. oktober kan du oppleve utstillingen som utforsker den siste perioden av Picassos kunstnerskap. Videre i 2026 presenterer PoMo en stor utstilling dedikert til Louise Bourgeois’ liv og virke, fra 5. februar til 31. mai 2026.
Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden28.3.2025 11:58:00 CET | Pressemelding
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i Danmark. Med betydelige investeringer innen eiendom og handel, kultur- og byutvikling, ansvarlig matproduksjon og god kapitalforvaltning er det tid for å takke våre Kjøpmenn, samarbeidspartnere, medarbeidere, leietakere, hotellgjester og kunder.
Øyvind på Britannia er Norges beste bartender25.3.2025 17:04:26 CET | Pressemelding
Britannia Bar ble i går tildelt tre prestisjepriser under årets Bartenders’ Choice Award i Stockholm: Best Cocktail Bar Norway, Best Cocktail Menu Norway og Best Bartender Norway, sistnevnte til Executive Bar Manager Øyvind Lindgjerdet for hans visjonære arbeid.
PoMo et moderne kunstmuseum med rosa løper for alle15.2.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
PoMo, Trondheims nye kunstmuseum, åpner dørene i dag lørdag 15. februar 2025 kl. 12:00. PoMo har som mål å være et inkluderende og tilgjengelig museum – et museum med rosa løper for alle, uavhengig av forhåndskunnskaper om kunst.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom