Stor interesse for norske matopplevelser i Paris

- Frankrike er kjent for sin rike kulturhistorie, og franskmenn er mer enn gjennomsnittet opptatt av kvalitet og lokalmat, derfor er dette et viktig marked for Norge, sier Tove Eliassen, direktør Innovasjon Norge i Paris. En rekke norske og danske lokalmatprodusenter og reiselivsaktører vil være tilstede i Paris for å gi pressen en smakebit av hva turistene kan forvente seg på reise gjennom Norge og Danmark.
Norske matopplevelser i butikkhyllene
Salma og Fenalår fra Norge er blant de norske matproduktene som er til salgs i Europas gourmethovedstad, og Røros F&B Group er i Paris for å teste ut responsen i det franske markedet. Norsk lokalmat i butikkhyllene gir en liten smakebit på opplevelsen de bevisste franske turistene kan få på en reise i Norge. Frankrike er et gourmetland som i mange år har vært flinke på merkevarebygging av lokalmat.
- Det er ikke for ingenting at det franske kjøkkenet er på verdensarvlisten, og lokale matskikker en viktig del av det franske reiselivsproduktet, derfor er de også opptatt av dette når det gjelder mat fra andre land, sier Eliassen.
- For å være konkurransedyktig i det internasjonale markedet setter vi i Innovasjon Norge fokus på markedsbehov, merkevarebygging, ekthet, kvalitet, rå natur, kultur og bærekraft som konkurransefortrinn når vi bistår norske mat- og reiselivsleverandører som ønsker å vokse, sier Inger Solberg, direktør divisjon bærekraft.
Kronprinsen fremmer norsk næringsliv, mat og kultur
I forbindelse med H.K.H. Kronprins Haakons besøk i Paris hvor han skal tale under åpningen av UNESCOs 38. generalkonferanse, skal han også møte norske matleverandører som deltar på Innovasjon Norge og Visit Denmarks pressearrangement samme kveld. Sammen skal de besøke Frankrikes eldste stormagasin La Grande Epicerie de Paris (Bon Marché) hvor norske produkter er å finne i butikkhyllene. Innovasjon Norge har et tett samarbeid med Norges ambassade i Paris både i forhold til profilering av Norge og bistand til norske bedrifter som ønsker å internasjonalisere seg. Innovasjon Norge har utekontorer over hele verden som bistår med markedskunnskap, nettverksbygging og rådgivning i tillegg til finansielle støtteordninger.
Attraktive franske turister
Innovasjon Norges Turistundersøkelse fra 2014 viser at majoriteten av franske reisende til Norge er på ferie, og en stor andel er også på jobbreise. De er opptatt av fjorder, natur, historiske bygninger og steder, lokale mat- og kulturopplevelser, kunstutstillinger og museer, avslapning og fjellopplevelser. Franskmenn er spesielt opptatt av kultur, tilrettelegging og kvalitet. Flere undersøkelser på europeisk nivå viser også at de kulturinteresserte turistene er de mest lønnsomme turistene.
- Enkelhet, spennende byopplevelser, design, mat, livsstil og kulturaktiviteter er områder Innovasjon Norge ser blir mer og mer viktige å profilere for å tiltrekke seg nye turistgrupper. Norge er allerede godt kjent for sine storslåtte fjorder, fjell, nordlys og midnattssol. Derfor tar vi nå med fransk presse på en reise i Norge gjennom matopplevelser, sier Tove Eliassen ved Innovasjon Norges kontor i Paris.
For mer informasjon:
Tove Eliassen, direktør Innovasjon Norge Paris
e-post: tove.eliassen@innovationnorway.no
Mobil: + 33 6 08 25 07 38
Anne-Line Aaslund
Kommunikasjonsrådgiver Innovasjon Norge
e-post: anne-line.aaslund@innovasjonnorge.no
Mobil +47 412 23 041
Nøkkelord
Kontakter
Anne-Line AaslundKommunikasjonsrådgiver, PR og kommunikasjon
Tel:412 23 041Anne-Line.Aaslund@innovasjonnorge.noBilder







Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Rekordmange milliardar til innovasjon i 202414.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Noreg sitt bidrag til næringslivet auka med 40 prosent i 2024. Samstundes auka dei private investeringane som matcha bidraget frå Innovasjon Noreg.
Vianode får lån på 400 millioner fra Innovasjon Norge14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge har gitt tilsagn om lån på 400 millioner kroner til Vianode. Pengene vil bli investert i Norge, for å styrke selskapets forsknings- og utviklingskapasitet og plattform for etablering av regionale verdikjeder for batterier med høy ytelse og lave utslipp. Vianode utvikler og produserer grafitt til anoder og har kontrakt med en av verdens største bilprodusenter.
Milliondryss over rekordmange studentprosjekter11.4.2025 13:40:24 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge opplever større pågang på ordningen for støtte til bedrifter etablert av nyutdannede ved høyskolene og universitetene, enn noen gang tidligere. I alt får 32 prosjekter inntil en million kroner hver i tilskudd.
Verdensutstillingen i Japan åpner11.4.2025 09:46:10 CEST | Pressemelding
Expo Osaka åpner søndag 13. april. Norge deltar i fellesnordisk paviljong, som viser nordiske verdier og innovasjoner. Paviljongen serverer også nordisk mat med spennende japansk vri.
I Bodø selges Norge til verden – neste år står Lofoten for tur2.4.2025 13:13:20 CEST | Pressemelding
Denne uken pågår Norwegian Travel Workshop (NTW) 2025 i Bodø. Her møtes nesten 800 personer fra 36 ulike land for å selge og kjøpe Norge som reisemål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom