Coop først med økomerking
![Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo (foto: John Terje Pedersen/COOP)](/data/images/00449/f505d96d-ae9a-4967-bfab-427584b547be-w_720.jpg)
Ideen er enkel nok: merking i butikken, i bronse, sølv eller gull, forteller hvor stor andel av innkjøpene i utvalgte varekategorier som er økologiske produkter. Valørmerkingen er tidligere testet ut på spisesteder og hoteller, og nå er altså tiden kommet til dagligvarebransjen. Prosjektet er støttet av Landbruksdirektoratet og eies av Debio Info, som igjen har leid inn Linnéa Svensson fra Greener Events som prosjektleder. Hun har har jobbet med å gjøre økologisk mat mer tilgjengelig i over 10 år, blant annet på Øyafestivalen i Oslo.
Pilotprosjekt
– Vi har hatt stor suksess med valørmerking av spisesteder og hoteller, så nå vil vi gjerne prøve ut om dette kan fungere også i utsalgssteder og dagligvarebutikker, sier Svensson. Hun er positivt overrasket over det store engasjementet blant de butikkene som får være med, i første omgang en håndfull butikker i Oslo-området og i Stavanger-regionen.
Innkjøpssummen i utvalgte varekategorier vil være utgangspunktet for valørmerkingen, ikke andelen av økologiske varer i butikk, sier Svensson.
– Det vi ser da er at mange butikker allerede er kvalifisert for et bronsemerke. Noen er også kvalifisert for sølv eller gull innenfor enkelte kategorier. Vi har Mega-butikker der den økologiske andelen for barnemat er på både 30, 40 og over 50 prosent. Og salget av økologiske urter kan være over 90 prosent.
Utfordringer
Prosjektet er ingen sertifiseringsordning, men et markedsføringstiltak. Målet er å gjøre økologiske varer mer synlige, få flere produkter inn i sortimentet og forhåpentligvis også bidra til å redusere prisen. Utfordringen er ofte å få til en god balanse mellom tilbud og etterspørsel.
– Dette gjelder spesielt på kjøtt og andre ferskvarer. Kundene sier de vil ha det, ferskvaresjefene forsøker å få tak i det, mens småprodusentene har problemer med å få kjøttet ut i butikk. Samtidig sier Nortura at etterspørselen ikke er stor nok. Her er det noe som ikke stemmer, sier Linnéa Svensson. Hun er veldig glad for at Coop Mega er med på valørprosjektet, og dermed bidrar til økt oppmerksomhet om utfordringene knyttet til omsetning av økologisk mat.
– Selv om vi fremdeles ligger et godt stykke bak Danmark og Sverige, har det vært en eventyrlig vekst i etterspørselen etter økologiske produkter i de årene jeg har jobbet med dette feltet, sier Svenssson.
– Trenden er uomtvistelig og internasjonal, og den vil vokse seg sterkere her i Norge også. Det er jeg ikke i tvil om.
Butikker som deltar i prosjektet: ICA (Oslo): Storo, Sjølyst, Aker Brygge, Ullevål, Frogner, Sandaker og Vindern. Coop Mega (Oslo-området): Skøyen, Bislett, Kolbotn, Metro C, Holmen. Coop Mega -(Stavanger-området): Madla, Klepp, Randaberg, -Brueland, Sola og Ålgård.
Bildetekst:
1. Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo selger bare mer og mer økologiske produkter. Butikken er med i forsøket med valørmerking.
2. Linnéa Svensson, prosjektleder.
Fakta:
Slik fungerer valørmerket
Valørmerket vil komme i tre valører:
Bronse: Minst 15 prosent av omsetningen (innenfor én kategori) er økologisk.
Sølv: Minst 50 -prosent av om-setningen er økologisk.
Gull: Minst 90 prosent av omsetningen er økologisk.
Fakta:
MARKED I VEKST: Økologiske matvarer har en markedsandel på 5,6 prosent i Sverige og 8 prosent i Danmark (høyest i verden). I begge land er det en sterk økning i etterspørselen, som begrenses av pris og tilgang på varer. I Norge er markedsandelen på cirka 1,5 prosent.
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
![Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo (foto: John Terje Pedersen/COOP)](/data/images/00449/f505d96d-ae9a-4967-bfab-427584b547be-w_240.jpg)
![Prosjektleder Linnea Svensson (foto: Greener Events)](/data/images/00443/969f3ed6-750d-4e47-871d-709866a3fdfa-w_240.jpg)
Lenker
Om Coop Norge
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Runar Leite blir ny styreleder i Coop Norge7.6.2024 10:32:19 CEST | Pressemelding
Årsmøtet i Coop Norge har valgt Runar Leite som ny styreleder. En prioritert oppgave blir å følge opp arbeidet med ny strategi frem mot 2030.
Medaljedryss til Coop under NM i kjøtt – forventer grillrekord til helgen15.5.2024 12:31:10 CEST | Pressemelding
Coops egne merkevarer stakk av med 24 medaljer og prisen Årets stjerneskudd under kjøttbransjens NM-kåring. Sommervær i store deler av landet, kombinert med nasjonaldag og pinse, gjør at Coop forventer rekordomsetning på grillmat denne helgen.
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom