Coop Norge

Coop først med økomerking

Del
Coop Mega og ICA er valgt ut til et pilotprosjekt for økomerking av dagligvarebutikker. Merkeordningen skal gi butikkene rett til å bruke valørmerkene gull-, sølv- eller bronse-merke avhengig av hvor stor del av omsetningen som er fra økologiske produkter.
Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo (foto: John Terje Pedersen/COOP)
Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo (foto: John Terje Pedersen/COOP)

Ideen er enkel nok: merking i butikken, i bronse, sølv eller gull, forteller hvor stor andel av innkjøpene i utvalgte varekategorier som er økologiske produkter. Valørmerkingen er tidligere testet ut på spisesteder og hoteller, og nå er altså tiden kommet til dagligvarebransjen. Prosjektet er støttet av Landbruksdirektoratet og eies av Debio Info, som igjen har leid inn Linnéa Svensson fra Greener Events som prosjektleder. Hun har har jobbet med å gjøre økologisk mat mer tilgjengelig i over 10 år, blant annet på Øyafestivalen i Oslo.

Pilotprosjekt
– Vi har hatt stor suksess med valørmerking av spisesteder og hoteller, så nå vil vi gjerne prøve ut om dette kan fungere også i utsalgssteder og dagligvarebutikker, sier Svensson. Hun er positivt overrasket over det store engasjementet blant de butikkene som får være med, i første omgang en håndfull butikker i Oslo-området og i Stavanger-regionen.
Innkjøpssummen i utvalgte varekategorier vil være utgangspunktet for valørmerkingen, ikke andelen av økologiske varer i butikk, sier Svensson.
– Det vi ser da er at mange butikker allerede er kvalifisert for et bronsemerke. Noen er også kvalifisert for sølv eller gull innenfor enkelte kategorier. Vi har Mega-butikker der den økologiske andelen for barnemat er på både 30, 40 og over 50 prosent. Og salget av økologiske urter kan være over 90 prosent. 

Utfordringer
Prosjektet er ingen sertifiseringsordning, men et markedsføringstiltak. Målet er å gjøre økologiske varer mer synlige, få flere produkter inn i sortimentet og forhåpentligvis også bidra til å redusere prisen. Utfordringen er ofte å få til en god balanse mellom tilbud og etterspørsel.
– Dette gjelder spesielt på kjøtt og andre ferskvarer. Kundene sier de vil ha det, ferskvaresjefene forsøker å få tak i det, mens småprodusentene har problemer med å få kjøttet ut i butikk. Samtidig sier Nortura at etterspørselen ikke er stor nok. Her er det noe som ikke stemmer, sier Linnéa Svensson. Hun er veldig glad for at Coop Mega er med på valørprosjektet, og dermed bidrar til økt oppmerksomhet om utfordringene knyttet til omsetning av økologisk mat.
– Selv om vi fremdeles ligger et godt stykke bak Danmark og Sverige, har det vært en eventyrlig vekst i etterspørselen etter økologiske produkter i de årene jeg har jobbet med dette feltet, sier Svenssson.
– Trenden er uomtvistelig og internasjonal, og den vil vokse seg sterkere her i Norge også. Det er jeg ikke i tvil om.

Butikker som deltar i prosjektet: ICA (Oslo): Storo, Sjølyst, Aker Brygge, Ullevål, Frogner, Sandaker og Vindern. Coop Mega (Oslo-området): Skøyen, Bislett, Kolbotn, Metro C, Holmen. Coop Mega -(Stavanger-området): Madla, Klepp, Randaberg, -Brueland, Sola og Ålgård.

Bildetekst:

1. Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo selger bare mer og mer økologiske produkter. Butikken er med i forsøket med valørmerking.

2. Linnéa Svensson, prosjektleder.

Fakta:

Slik fungerer valør­merket

Valørmerket vil komme i tre valører:

Bronse: Minst 15 prosent av omsetningen (innenfor én kategori) er økologisk.
Sølv: Minst 50 -prosent av om-setningen er økologisk.
Gull: Minst 90 prosent av omsetningen er økologisk.

Fakta:

MARKED I VEKST: Økologiske matvarer har en markedsandel på 5,6 prosent i Sverige og 8 prosent i Danmark (høyest i verden). I begge land er det en sterk økning i etterspørselen, som begrenses av pris og tilgang på varer. I Norge er markedsandelen på cirka 1,5 prosent.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo (foto: John Terje Pedersen/COOP)
Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo (foto: John Terje Pedersen/COOP)
Last ned bilde
Prosjektleder Linnea Svensson (foto: Greener Events)
Prosjektleder Linnea Svensson (foto: Greener Events)
Last ned bilde

Lenker

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor åtte kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, ICA, Rimi og Matkroken. I tillegg driver Coop 120 byggevarehus i kjedene Coop Obs! Bygg, Coop Extra Bygg og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i ett av 102 samvirkelag i Norge. Coop har i dag 1,4 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye