Coop først med økomerking

Ideen er enkel nok: merking i butikken, i bronse, sølv eller gull, forteller hvor stor andel av innkjøpene i utvalgte varekategorier som er økologiske produkter. Valørmerkingen er tidligere testet ut på spisesteder og hoteller, og nå er altså tiden kommet til dagligvarebransjen. Prosjektet er støttet av Landbruksdirektoratet og eies av Debio Info, som igjen har leid inn Linnéa Svensson fra Greener Events som prosjektleder. Hun har har jobbet med å gjøre økologisk mat mer tilgjengelig i over 10 år, blant annet på Øyafestivalen i Oslo.
Pilotprosjekt
– Vi har hatt stor suksess med valørmerking av spisesteder og hoteller, så nå vil vi gjerne prøve ut om dette kan fungere også i utsalgssteder og dagligvarebutikker, sier Svensson. Hun er positivt overrasket over det store engasjementet blant de butikkene som får være med, i første omgang en håndfull butikker i Oslo-området og i Stavanger-regionen.
Innkjøpssummen i utvalgte varekategorier vil være utgangspunktet for valørmerkingen, ikke andelen av økologiske varer i butikk, sier Svensson.
– Det vi ser da er at mange butikker allerede er kvalifisert for et bronsemerke. Noen er også kvalifisert for sølv eller gull innenfor enkelte kategorier. Vi har Mega-butikker der den økologiske andelen for barnemat er på både 30, 40 og over 50 prosent. Og salget av økologiske urter kan være over 90 prosent.
Utfordringer
Prosjektet er ingen sertifiseringsordning, men et markedsføringstiltak. Målet er å gjøre økologiske varer mer synlige, få flere produkter inn i sortimentet og forhåpentligvis også bidra til å redusere prisen. Utfordringen er ofte å få til en god balanse mellom tilbud og etterspørsel.
– Dette gjelder spesielt på kjøtt og andre ferskvarer. Kundene sier de vil ha det, ferskvaresjefene forsøker å få tak i det, mens småprodusentene har problemer med å få kjøttet ut i butikk. Samtidig sier Nortura at etterspørselen ikke er stor nok. Her er det noe som ikke stemmer, sier Linnéa Svensson. Hun er veldig glad for at Coop Mega er med på valørprosjektet, og dermed bidrar til økt oppmerksomhet om utfordringene knyttet til omsetning av økologisk mat.
– Selv om vi fremdeles ligger et godt stykke bak Danmark og Sverige, har det vært en eventyrlig vekst i etterspørselen etter økologiske produkter i de årene jeg har jobbet med dette feltet, sier Svenssson.
– Trenden er uomtvistelig og internasjonal, og den vil vokse seg sterkere her i Norge også. Det er jeg ikke i tvil om.
Butikker som deltar i prosjektet: ICA (Oslo): Storo, Sjølyst, Aker Brygge, Ullevål, Frogner, Sandaker og Vindern. Coop Mega (Oslo-området): Skøyen, Bislett, Kolbotn, Metro C, Holmen. Coop Mega -(Stavanger-området): Madla, Klepp, Randaberg, -Brueland, Sola og Ålgård.
Bildetekst:
1. Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo selger bare mer og mer økologiske produkter. Butikken er med i forsøket med valørmerking.
2. Linnéa Svensson, prosjektleder.
Fakta:
Slik fungerer valørmerket
Valørmerket vil komme i tre valører:
Bronse: Minst 15 prosent av omsetningen (innenfor én kategori) er økologisk.
Sølv: Minst 50 -prosent av om-setningen er økologisk.
Gull: Minst 90 prosent av omsetningen er økologisk.
Fakta:
MARKED I VEKST: Økologiske matvarer har en markedsandel på 5,6 prosent i Sverige og 8 prosent i Danmark (høyest i verden). I begge land er det en sterk økning i etterspørselen, som begrenses av pris og tilgang på varer. I Norge er markedsandelen på cirka 1,5 prosent.
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Lenker
Om Coop Norge
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom