Coop først med økomerking

Ideen er enkel nok: merking i butikken, i bronse, sølv eller gull, forteller hvor stor andel av innkjøpene i utvalgte varekategorier som er økologiske produkter. Valørmerkingen er tidligere testet ut på spisesteder og hoteller, og nå er altså tiden kommet til dagligvarebransjen. Prosjektet er støttet av Landbruksdirektoratet og eies av Debio Info, som igjen har leid inn Linnéa Svensson fra Greener Events som prosjektleder. Hun har har jobbet med å gjøre økologisk mat mer tilgjengelig i over 10 år, blant annet på Øyafestivalen i Oslo.
Pilotprosjekt
– Vi har hatt stor suksess med valørmerking av spisesteder og hoteller, så nå vil vi gjerne prøve ut om dette kan fungere også i utsalgssteder og dagligvarebutikker, sier Svensson. Hun er positivt overrasket over det store engasjementet blant de butikkene som får være med, i første omgang en håndfull butikker i Oslo-området og i Stavanger-regionen.
Innkjøpssummen i utvalgte varekategorier vil være utgangspunktet for valørmerkingen, ikke andelen av økologiske varer i butikk, sier Svensson.
– Det vi ser da er at mange butikker allerede er kvalifisert for et bronsemerke. Noen er også kvalifisert for sølv eller gull innenfor enkelte kategorier. Vi har Mega-butikker der den økologiske andelen for barnemat er på både 30, 40 og over 50 prosent. Og salget av økologiske urter kan være over 90 prosent.
Utfordringer
Prosjektet er ingen sertifiseringsordning, men et markedsføringstiltak. Målet er å gjøre økologiske varer mer synlige, få flere produkter inn i sortimentet og forhåpentligvis også bidra til å redusere prisen. Utfordringen er ofte å få til en god balanse mellom tilbud og etterspørsel.
– Dette gjelder spesielt på kjøtt og andre ferskvarer. Kundene sier de vil ha det, ferskvaresjefene forsøker å få tak i det, mens småprodusentene har problemer med å få kjøttet ut i butikk. Samtidig sier Nortura at etterspørselen ikke er stor nok. Her er det noe som ikke stemmer, sier Linnéa Svensson. Hun er veldig glad for at Coop Mega er med på valørprosjektet, og dermed bidrar til økt oppmerksomhet om utfordringene knyttet til omsetning av økologisk mat.
– Selv om vi fremdeles ligger et godt stykke bak Danmark og Sverige, har det vært en eventyrlig vekst i etterspørselen etter økologiske produkter i de årene jeg har jobbet med dette feltet, sier Svenssson.
– Trenden er uomtvistelig og internasjonal, og den vil vokse seg sterkere her i Norge også. Det er jeg ikke i tvil om.
Butikker som deltar i prosjektet: ICA (Oslo): Storo, Sjølyst, Aker Brygge, Ullevål, Frogner, Sandaker og Vindern. Coop Mega (Oslo-området): Skøyen, Bislett, Kolbotn, Metro C, Holmen. Coop Mega -(Stavanger-området): Madla, Klepp, Randaberg, -Brueland, Sola og Ålgård.
Bildetekst:
1. Butikksjef Jenny Anderson i Coop Mega Bislett i Oslo selger bare mer og mer økologiske produkter. Butikken er med i forsøket med valørmerking.
2. Linnéa Svensson, prosjektleder.
Fakta:
Slik fungerer valørmerket
Valørmerket vil komme i tre valører:
Bronse: Minst 15 prosent av omsetningen (innenfor én kategori) er økologisk.
Sølv: Minst 50 -prosent av om-setningen er økologisk.
Gull: Minst 90 prosent av omsetningen er økologisk.
Fakta:
MARKED I VEKST: Økologiske matvarer har en markedsandel på 5,6 prosent i Sverige og 8 prosent i Danmark (høyest i verden). I begge land er det en sterk økning i etterspørselen, som begrenses av pris og tilgang på varer. I Norge er markedsandelen på cirka 1,5 prosent.
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Lenker
Om Coop Norge
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom