God magefølelse for syrnet melk

Coop var i 2010 den første dagligvarekjeden som lanserte sin egen melk, i samarbeid med Rørosmeieriet. Coop Änglamark ekstra lett melk ble raskt en suksess, og fikk i fjor følge av Coop Änglamark lettmelk. Nå slippes en splitter ny type melk på markedet – Coop Änglamark syrnet melk naturell.
– Jeg har litt skrekkblandet fryd foran denne lanseringen, for jeg har en følelse av at dette kommer til å bli et stort produkt for oss. Så jeg håper bare at vi klarer å håndtere etterspørselen, sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund ved Rørosmeieriet.
Unikt produkt
Coop Änglamark syrnet melk inneholder kjernemelk, som det er liten tradisjon for å bruke i Norge.
– Kjernemelk er et restprodukt etter vår produksjon av Røros Smør, og det absolutt artigste med den nye melken for meg er at vi nå får utnyttet råvaren enda mer optimalt, noe som er en viktig faktor i økologien, sier Lund.
Melken er basert på Rørosmeieriets unike tjukkmelk og syrningskultur og tilsatt kjernemelk.
– Den er lavpasteurisert og ikke homogenisert, noe som er helt unikt, sier Lund.
Godt alternativ
– Lanseringen av Coop Änglamark syrnet melk er på mange måter steg tre i vår satsing på økologiske melkeprodukter fra lokalprodusenten Rørosmeieriet, forteller ansvarlig for egne merkevarer i Coop, Hege Berg-Knutsen.
– Først kom ekstra lettmelk, deretter fikk vi på plass lettmelka, og nå også et godt syrnet alternativ til forbrukeren. Vi har et tett og godt samarbeid med Rørosmeieriet, med en langsiktig plan for felles satsning på økologiske produkter til det norske markedet. Denne lanseringen gjør at Änglamark blir enda mer synlig som et godt alternativ i meierihylla, sier Hege Berg-Knutsen.
For ytterligere informasjon, kontakt med Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop. Tlf.: 986 49 515, e-post: hege.berg-knutsen@coop.no.
Coop har lange tradisjoner med å utvikle egne merkevarer (EMV). En del av dem produseres av egen industri, og norske råvarer benyttes så fremt de er tilgjengelige. Coops EMV-merker fyller ulike funksjoner, men felles for alle er at prisnivået generelt gjenspeiler kvaliteten. I februar lanserer Coop om lag 50 nyeEMV.
Coops egne merkevarer finnes i følgende kvalitetsnivåer:
X-tra:
Et prisgunstig og godt alternativt til merkevarer med tilnærmet lik kvalitet.
Coop:
Består av varer i alle kategorier, med det til felles at de holder samme kvalitet som sammenlignbare merkevarer, til en lavere pris.
Coop Änglamark:
En serie med økologiske, miljø- og allergivennlige og svanemerkede produkter.
Coop Smak forskjellen:
En eksklusiv produktserie med høykvalitetsprodukter som utvikles i sin helhet i Norge. Flere av produktene kommer fra små, lokale produsenter med høy grad av yrkesstolthet.
Nøkkelord
Bilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom