Rørosmeieriets eventyrlige suksess

I Rørosregionen har det vokst frem et moderne mateventyr, og andelslaget Rørosmat, hvor Rørosmeieriet er én av 26 andelshavere, har satt seg som mål at merkevaren ”RØROSMAT – mat fra Rørosregionen” skal være Norges tydeligste merkevare innen lokalmat. Rørosmeieriet ble stiftet i 2001 for å videreføre drift i anlegget til tidligere Tine Midt-Norge på Røros.
– Tine hadde flere ganger tidligere truet med at anlegget skulle legges ned, og i et forsøk på å motvirke dette fant de ansatte ut at de skulle lage et produkt som var helt spesielt for regionen forteller meieribestyrer Trond Vilhelm Lund. – Så for 20 år siden så Rørosmeieriets unike bakteriekultur dagens lys, og det la grunnen for vår berømte tjukkmjølk.
Dette var spiren til gründermentaliteten hos de ansatte, som også var blant de nye eierne av Rørosmeieriet da Tine-anlegget ble lagt ned.
Økende etterspørsel
I starten produserte Rørosmeieriet de lokale spesialitetene tjukkmjølk og skjørost, samt at de leide ut noe produksjonskapasitet til Tine.
– Siden har vi lagt stein på stein. Blant våre største suksesser er Røros Smør og Røros Rømme, som er basert på resepter fra Ingrid Skancke i Djupsjølia ved Røros. Hun var blant de siste i traktene våre som laget smøret hjemme på gården i «kinnbytte», noe hun hadde lært av sin mor og bestemor, forteller Lund.
I 2002 solgte Rørosmeieriet 3 tonn Røros Smør. I år regner de med å runde 150 tonn.
– Det forteller litt om salgskurven. Vi merker veldig godt at etterspørselen etter lokalprodusert mat er sterkt økende, sier Lund.
Godt samarbeid
I 2010 inngikk Rørosmeieriet og Coop et samarbeid, og Coop ble dermed den første dagligvarekjeden i Norge som lanserte sin egen melk: Coop Änglamark ekstra lett melk. Den ble raskt en suksess, og fikk i fjor følge av Coop Änglamark lettmelk. Nå slippes en ny variant: Coop Änglamark syrnet melk naturell.
– Jeg kjenner på en skrekkblandet fryd foran denne lanseringen, for jeg har en følelse av at dette kommer til å bli et stort produkt for oss, sier Lund, og skryter uhemmet av designen melkekartongen har fått.
– Vi har et veldig godt samarbeid med Coop, og at vi nå lanserer et nytt produkt bekrefter at Coop er en seriøs aktør som tenker langsiktig. Det er mye av årsaken til at vi i år begynner med en produksjonslinje to i Tines gamle lokaler på Tolga. Det vil gi betydelig økte utviklingsmuligheter både for oss og Coop sier han.
Mer synlig
Alle Rørosmeieriets produkter er økologiske, og Coops kunder har trykket Coop Änglamark-melken til sitt bryst.
– Lanseringen av Coop Änglamark syrnet melk er steg tre i vår satsing på økologiske melkeprodukter fra lokalprodusenten Rørosmeieriet, forteller ansvarlig for egne merkevarer i Coop, Hege Berg-Knutsen.
– Først kom ekstra lettmelk, deretter fikk vi på plass lettmelka, og nå også et godt syrnet alternativ til forbrukeren. Vi har et tett og godt samarbeid med Rørosmeieriet, med en langsiktig plan for felles satsning på økologiske produkter til det norske markedet, sier Berg-Knutsen.
Foto: Rørosmeieriet
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom