7,9 millioner kroner til naturen!

På et drøyt år har nordmenns loddkjøp i Postkodelotteriet bidratt med 7 791 611 kroner til WWF Verdens naturfond.

Jorunn Stiansen, Karoline Andaur og Tom Stiansen – og to glade pandaer.
© Postkodelotteriet
Jorunn Stiansen, Karoline Andaur og Tom Stiansen – og to glade pandaer. © Postkodelotteriet

– Takket være det store engasjementet fra nordmenn kan vi gjøre en enda større innsats for dyr og miljø, blant annet ved å hindre ny plast å havne i havet og begrense klimaendringer, sier Karoline Andaur, fungerende generalsekretær i WWF Verdens naturfond.

Sjekken som ble overrakt WWF av vinnerambassadørene Tom Stiansen og Jorun Stiansen,var den tredje fra Postkodelotteriet siden oppstarten i Norge senhøsten 2018 og den største utbetalingenhittil. Det første og andre bidraget fra Postkodelotteriet var på henholdsvis 1 980 219 og 1 147 277 kroner. Til sammen har WWF sammen med SOS-barnebyer dermed mottatt totalt 21 838 214 kroner siden oppstarten.

Hjerte for norsk natur
Etter å ha vært programleder for realityprogrammet71 grader nord siden 2006 ble Tom Stiansen i 2019 ambassadør for Postkodelotteriet.

Den tidligere alpinisten, som hentet hjem slalåmgullet både i Breckenridge i 1996 og i Italia i 1997, forteller at han er bekymret for at vintrene nå blir kortere. En av hjertesakene hans er å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader.

– Det er både frustrerende og fryktelig trist å se hvor mye isbreene har krympet siden jeg begynte å stå på ski, sier Tom Stiansen.

Gode formål viktig for loddkjøperene
Sammen med ambassadør Jorun Stiansen mener han utdelingen fra Postkodelotteriet et bevis på at nordmenn ønsker å gjøre en forskjell.

– Vi fortsetter å reise rundt og overraske vinnere med gullkonvolutter. Nesten hver gang møter vi vinnere som forteller at de egentlig ikke trodde de skulle vinne, men at de kjøpte lodd for å støtte de gode formålene, forklarer Tom Stiansen. – Men når vi forteller at de har vunnet, så står jubelen i taket likevel.

Jorun Stiansen legger til:

– Jeg tenker ofte at dette er den beste jobben i verden. Mennesker blir glade, samtidig som vi gjør verden litt bedre, sammen.

Over 100 milliarder til veldedighet
Veldedighetslotteriet Postkodelotteriet startet i Norge høsten 2018 og har lisens fra LotteritilsynetDet eSOS-barnebyer og WWF Verdens naturfond som eier lisensen. I tillegg til i Norge, finnes lotteriet i Nederland, Storbritannia, Tyskland og Sverige. Postkodelotteriet startet i Nederland i 1989 og er i dag verdens nest største private giver til ideelle organisasjoner. Totalt har Postkodelotteriene gitt over 100 milliarder kroner til ideelle organisasjoner, som gjør en forskjell i Norge og i resten av verden.

Felles for lotteriene i de fem landene er visjonen om at verden blir et bedre sted med sterkere ideelle organisasjoner, samtidig som det er gøy å vinne sammen med naboene sine.

Jorunn Stiansen, Karoline Andaur og Tom Stiansen – og to glade pandaer.
© Postkodelotteriet

WWF er verdens største miljøorganisasjon. Vi jobber for å stanse dagens naturødeleggelser og skape en framtid der mennesker lever i harmoni med naturen. WWF har eksperter som jobber i mer enn hundre land for å beskytte naturen og ressursene som vi er alle er så glad i og avhengig av: Skoger, ferskvann, hav, mat og dyr. Vi jobber for å bremse klimaendringene og for å stanse tapet av arter.

Følg saker fra WWF Verdens naturfond

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra WWF Verdens naturfond på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra WWF Verdens naturfond

Fiskerne og WWF ber om en bred iskantsone – uten ny oljeboring9.4.2020 07:30:00 CESTPressemelding

Et av vårens viktigste tema i Stortinget er behandlingen av forvaltningsplanen for Barentshavet. Her skal den særlig verdifulle og sårbare «iskantsonen» bli definert. Rådene fra Havforskningsinstituttet, Norsk Polarinstitutt og Miljødirektoratet er klare – Iskantsonen bør flyttes sørover. WWF Verdens naturfond og Norges Fiskarlag forventer at Stortinget lytter til faglige råd i denne saken som er viktig for naturen og avgjørende for fiskeriene.