Posten Norge

Postbud får iPhone og ny arbeidshverdag

Del
Posten utstyrer postbudene med iPhone. En ny app erstatter en million papirark.
Foto: Åsgeir Moe
Foto: Åsgeir Moe

Posten har utviklet en ny digital rutebok for mer effektivt å administrere 4000 budruter over hele landet. Løsningen er unik i postbransjen og vil gi postbudene en enklere arbeidshverdag.

Posten Norge leverer post til 2,3 millioner husstander og bedrifter i Norge hver dag. En halv million personer flytter hvert år og om lag 600 000 personer ønsker ettersending eller oppbevaring av post når de er på ferie. Frem til i dag har det meste av oppdateringer og ajourhold skjedd ved hjelp på papir. Hvert eneste år skrives det ut en million ark blant annet for å oppdatere postbudene løpende om endringer i adresselistene. Nå kan endringer skje med enkle tastetrykk.

- Med ny digital rutebok effektiviserer vi postbudenes arbeid og sikrer rask oppdatering og ajourhold av postrutene, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.  

Brukermedvirkning
Postens IT-avdeling har utviklet den nye digitale ruteboken, mens postbudene har påvirket løsningen ved å definere behovet, teste den digitale ruteboken og ikke minst delta i utrulling og opplæring.

- Tilbakemeldingene fra postbudene er svært positive. Det gir oss stor tror på at løsningen vil gi ønskede resultater. Målet er at 4000 budruter skal ta i bruk den nye digitale ruteboken i løpet av året, sier Dag Mejdell.

Høy sikkerhet
Posten har lagt stor vekt på sikkerhet i løsningen for å unngå at sensitiv informasjon kommer på avveie og hindre tyveri. Postbudenes nye iPhone er ikke personlige, men knyttet opp til postrutene og programmert nettopp for den jobben budene skal gjøre på ruta. Skulle en iPhone komme på avveie er den verdiløs for utenforstående.

 

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Åsgeir Moe
Foto: Åsgeir Moe
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye