
Bransjens største dekkavtale signert

Etter en innkjøpskonkurranse signerte Posten Norge en landsdekkende avtale med Dekkmann til en verdi av rundt 50 millioner i året. Avtalen omfatter leveranser av alle typer dekk, dekkrelaterte produkter, dekkservice og dekkhotell. Også konkurransen for fire år siden ble vunnet av Dekkmann.
Storbruker
Salgs- og markedssjef Glenn Smith i Dekkmann beskriver Posten og Bring som en stor og viktig kunde i det norske dekkmarkedet. Posten og Bring har til sammen over 5000 kjøretøy, som spenner fra små el-mopeder via varebiler til de aller største vogntogene på 25,25 meter. Posten-konsernet er Dekkmans nest største enkeltkunde.
– Dette er en av de største dekkavtalene i det norske markedet, så denne er viktig for oss, bekrefter Smith.
Dekkmann-kjeden består av 41 avdelinger fra Mandal i sør til Alta i nord med rundt 250 ansatte, og med Skandinavias største dekksenter på Furuset i Oslo. Dekkmann AS eies av Continental Dekk Norge AS.
Hever dekkvaliteten
Posten og Bring har til sammen over 5000 kjøretøy, som spenner fra små el-mopeder, via varebiler, til de aller største og tyngste modulvogntogene på 25,25 meter og opptil 60 tonn totalvekt.
– Vi opererer over hele landet hver dag året rundt, og er helt avhengig av god fremkommelighet, høy dekkvalitet og solid veigrep uansett vær- og føreforhold, fremhever konserndirektør Tore K. Nilsen, som leder logistikkdivisjonen med ansvar for varebiler, lastebiler, trailere og vogntog i Norge.
Høyeste dekkvalitet
Nå heves dekkvaliteten på sommerdekk til varebilene fra budget til quality. Alle kjøretøy fortsetter å benytte vinterdekk av høyeste kvalitet, som er premium. Person- og varebiler skal i utgangspunktet kjøre på piggfrie premium-dekk om vinteren.
Likevel er det mulig å velge piggdekk velges på de steder der hvor man ofte kjører på et spesielt glatt vinterføre. Leder, verneombud og sjåfør lokalt vurderer behov for bruk av piggdekk. En del distribusjons- og varebiler er også utstyrt med firehjulstrekk for økt fremkommelighet på norske vinterveier.
Dekk-klasser:
- Premium dekk: Dekk av aller høyeste kvalitet med topp sikkerhet i form av kjøre- og bremseegenskaper. Kjente og støysvake merkedekk innen siste teknologi.
- Quality dekk: Dekk med velprøvd og miljøvennlig teknologi, god komfort og gode kjøreegenskaper.
- Budget dekk: Rimelige dekk med god balanse mellom kvalitet og pris.
Dekkbruk i Posten og Bring:
- Dekk-kvalitet varebil: Sommerdekk skal fortrinnsvis bruke dekk med kvalitetsbetegnelsen quality På vinterdekk skal det kun benyttes premium dekk.
- Dekktype varebil: Det skal fortrinnsvis kjøres med personbildekk, men ved spesielle ruteforhold (for eksempel mye grusveier) kan det benyttes varebildekk så lenge endringen tilfredsstiller lovkravet. Varebildekk har større slitestyrke ift. punktering, men noe lavere kjørekomfort og noe høyere rullemotstand enn personbildekk. XL-versjoner benyttes alltid der de er tilgjengelige. Vognkortet regulerer hvilke dimensjoner som er tillatt på kjøretøyet.
- Dekk-kvalitet lastebil: På sommerdekk og vinterdekk skal det benyttes premium-dekk. Dette gjelder også for regummierte dekk. Regummierte vil bli testet og evaluert før større utrulling.
- Dekktype lastebil og henger: Lastebildekk skal i utgangspunktet kjøres piggfritt. Leder, verneombud og sjåfører lokalt vurderer behov for bruk av piggdekk. Seiping (tverskåret dekkmønster) avtales lokalt. Alle løsninger skal i størst mulig grad ivareta, sikkerhet, rullemotstand (drivstofforbruk), pris og levetid i nevnte rekkefølge. Regummierte dekk benyttes kun på drivdekk/løpeaksel og henger (besluttes etter formell test/evaluering av regummierte dekk).
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth GjølmeKonserndirektør kommunikasjon
Tel:+47 901 40 449elisabeth.gjolme@posten.noGjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noJohn EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.