
Reiselivsnæringen forsterker innsatsen mot matsvinn

Matproduksjon står for rundt 30% av klimagassutslippene globalt, og 1/3 av maten som produseres i verden kastes. Hvert år kaster vi nordmenn rundt 350 000 tonn mat som kunne ha vært spist. Dette er hverken heldig for miljø eller klima. Dessuten er det mye penger å spare på å kaste mindre mat.
Reiselivet er med på dugnaden
På vegne av restauranter, hoteller og overnattingssteder har derfor NHO Reiseliv engasjert seg i matsvinnproblematikken.
- Det kastes mye mat både i privathusholdninger og i industrien, og det er dessverre ingen grunn til å tro at ikke det samme er tilfelle for hotell- og serveringsbransjen. Nå vil reiselivsnæringen gjøre noe med dette, forteller kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad.
Norske hoteller og restauranter er imidlertid mer miljøbevisste enn noen gang, og mange har allerede fått i stand flere gode tiltak.
- Ved å ta i bruk mindre tallerkener har for eksempel matsvinnet på enkelte hotell gått ned med 20%, sier Habberstad.
Og reiselivsnæringen mener det er enda mer å hente ved å delta i prosjektet.
Pop-up café med retter av overskuddsmat på Arendalsuka
For å markere startskuddet for prosjektet inviterte NHO Reiseliv og Matvett til café, og utstilling av matkastebordet, på NHO-standen under Arendalsuka fredag. Menyen var selvfølgelig basert på råvarer som er hentet fra overskuddslager.
Kjøkkensjef ved Bakgården bar og restaurant i Kristiansand, Lars Hillestad, serverte publikum kyllinggryte laget av ingredienser som var godt innenfor holdbarhetsdato, men som av ulike årsaker ikke kunne selges. For i tillegg til at det er bra for miljøet å kaste mindre mat, har Hillestad erfart hvor viktig det er for å drive smart butikk.
- Da jeg startet som kjøkkensjef, så jeg en hel haug med mat gå i søpla. Det er en veldig dyr måte å drive restaurant på. Vi begynte derfor å ha mer fokus på gjenbruk av ingredienser i menyene slik at det ble mindre risiko for matsvinn.
Nå har han og resten av teamet hans greid å kutte matsvinnet drastisk.
- Vi har innført en rett vi kaller "Sjefsfjøla". Den går ut på at vi blir enige med kundene om hvor mye mat de ønsker, og til hvilken pris. Denne retten er nå noe av det mest populære vi har. Og besparelsen på at vi nå kaster mindre mat er ekstrem stor.
Samarbeid viktig for å finne de beste tiltakene
NHO Reiseliv applauderer tiltaket til Hillestad, og ønsker at flere skal igangsette tiltak for å få redusert matsvinnet.
- Det er helt gull for oss at Lars går foran som et godt eksempel. Som sjefskokk på en restaurant kan han gjøre en stor forskjell, sier Habberstad.
Sammen med flere andre aktører i næringslivet og statlige organer er NHO Reiseliv blitt deleier i matbransjens satsning mot matsvinn, Matvett.
- Sammen skal vi jobbe frem flere ideer som helt konkret kan få oss til å kaste mindre mat, forteller kommunikasjonsdirektøren i NHO Reiseliv.
- Det er flott at reiselivsnæringen nå engasjerer seg i arbeidet med å forebygge og redusere matsvinn. Det er gjennom samarbeid i verdikjeden at vi kan utvikle verktøy og finne de beste tiltakene, sier Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett.
Kontakter
Ragnhild Irene Skaara
kommunikasjonsrådgiver, NHO
Mobil: 934 35 930
Mail: ragnhild.irene.skaara@nho.no
Bilder



Lenker
Om NHO Reiseliv
Følg pressemeldinger fra NHO Reiseliv
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Reiseliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Reiseliv
Regjeringen kutter støtten til markedsføring av Norge 7.10.2019 10:15:09 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å kutte støtten til markedsføring av Norge med 51,5 millioner kroner i neste års statsbudsjett. – Dette kuttet er det motsatte av det regjeringen signaliserte i Granavolden-plattformen, sier NHO Reiseliv-direktøren.
Rekordstor vekst i Airbnb-utleie i sommer30.9.2019 11:20:15 CEST | Pressemelding
Airbnb fortsetter å vokse i Norge, og nådde nye høyder denne sommeren.
Selg Norge-prisen 2019 til filmprodusent Per Henry Borch21.5.2019 17:24:30 CEST | Pressemelding
Filmprodusent Per Henry Borch (49) er tildelt NHO Reiselivs Selg Norge-pris for sitt arbeid med å markedsføre Norge som innspillingsland.
Presseinvitasjon: NHO Reiselivs årskonferanse 20198.5.2019 09:30:00 CEST | Pressemelding
20. og 21. mai er det klart for NHO Reiselivs årskonferanse «Vi og verden - på vei til deg?» på nye Clarion Hotel The Hub i Oslo.
Vindkraftplanen: NHO Reiseliv bekymret for naturtap1.4.2019 12:19:51 CEST | Pressemelding
Satsingen på fornybar energi må skje med minst mulig tap av norsk natur, mener NHO Reiseliv.